القاعده به فکر حمله هسته‌اى به امريکا

۰۵ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۷ کد : ۴۹۹۹ آسیا و آفریقا
ابويزيد رهبر القاعده در افغانستان گفت: «القاعده در صورت دست يافتن به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان، شرايط حمله به امريکا را فراهم خواهد کرد.»
القاعده به فکر حمله هسته‌اى به امريکا

طبق اظهارات يکى از رهبران ارشد القاعده در افغانستان، اين گروه در صورت دست يافتن به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان، شرايط حمله به امريکا را فراهم خواهد کرد؛ سناريويى که خواب از چشمان غرب ربوده است.

پايگاه اينترنتى دى پرسه اتريش ضمن انتشار مطلب فوق‌ در گزارشى تحت عنوان "القاعده مى‌خواهد با دستيابى به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان، به آمريکا حمله کند"، نوشته است که مصطفى ابو يزيد رهبر محلى شبکه‌ تروريستى القاعده در افغانستان، آشکارا اظهار داشته که اميدوار است سازمان وى روزى بتواند به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان دست يابد و از اين طريق امريکا را هدف حمله قرار دهد.

اظهارات ابویزید که سناريويى وحشتناک را از مدت‌ها پيش براى غرب به همراه داشته، تداعى کننده اين احساس براى غرب است که القاعده دير يا زود به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان دست خواهد يافت و با به کار بردن آنها امريکا و غرب را نابود خواهد کرد.

ابو يزيد در مصاحبه‌ خود پيشنهاد آتش بسى 10 ساله را به امريکا داد مشروط به اين که امريکا نيروهايش را از سرزمين‌هاى اسلامى خارج کند و به حمايت از اسرائيل پايان دهد. اين اظهارات ابو يزيد حاکى از آن است که القاعده در شرايط فعلى تا چه اندازه احساس استيصال مى‌کند، چرا که متحدان افراطى آنها در دو ماه گذشته بارها در دره سوات و شهر بونر در شمال غربى پاکستان هدف حمله قرار گرفته‌اند.

اظهارات رهبر القاعده در افغانستان در حالى بيان شد که فرخ سالم از موسسه تحقيقات استراتژيک اسلام آباد، با کم اهميت خواندن اين تهديدات گفت: «جنگجو‌هايى که تنها داراى سلاح‌هايى چون کلاشنيکف هستند، کمترين شانسى براى غلبه به ارتش پاکستان که ششمين ارتش دنياست، ندارند. اعضاى طالبان افرادى با تحصيلات ناکافى هستند که هيچ اطلاعاتى از کار‌کرد سلاح‌هاى اتمى ندارد.»

اين محقق پاکستانى معتقد است که اظهارات و هشدارهاى مکرر امريکا مبنى بر احتمال دستيابى القاعده به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان تنها تبليغ است.

در بخش ديگرى از اين گزارش با اشاره به حملات ارتش پاکستان به مواضع طالبان آمده است، ارتش پاکستان حملات گسترده‌اى را به مواضع القاعده و طالبان در وزيرستان جنوبى انجام داده و مى‌دهد. جنگنده‌هاى بدون سرنشين امريکا به بمباران مواضع افراطيون در وزيرستان جنوبى پرداخته‌اند و به نظر مى‌رسد که تا روزهاى آتى بتواند بخش اعظم اين مواضع را به تصرف خود درآورند.

دى پرسه در انتها می‌نویسد به نظر مى‌رسد سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان به دستاويزى براى تهديد از سوى طالبان و القاعده تبديل شده باشد؛ امرى که تحقق آن به‌رغم ترس و وحشت بسيار در ميان جوامع غربى بعيد به نظر مى‌رسد.


نظر شما :