دفاع کرزاى از ايران در مقابل بوش

۱۵ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۱:۱۳ کد : ۴۶۱ آسیا و آفریقا
حامد کرزاى ‌رييس جمهور افغانستان اعلام کرد که ايران دوست بسيار خوب افغانستان است و در ژروسه مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و رسيدن به صلح به افغانستان يارى رسانده است.
دفاع کرزاى از ايران در مقابل بوش

در پی سفر حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان به آمریکا، وی با جورج بوش همتای آمریکایی خود در کمپ دیوید دیدار و گفت و گو کردند.

جنگ علیه طالبان و افزایش آمار غیرنظامیان در عملیات های مشترک نظامی از مباحث مورد بحث در این دیدار است.

همچنین قاچاق مواد مخدر، پیشرفت اقتصادی و سرنوشت 21 گروگان کره ای نیز از موضوعاتی است که در برنامه این دو مقام سیاسی افغان و آمریکایی وجود دارد.

این در حالی است که دو تن از گروگان ها پیش از این به قتل رسیده اند.

 

در این دیدار دو روزه موضوع طالبان یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که رهبران افغانستان و آمریکا به آن خواهند پرداخت.

 

حامد کرزای پیش از این دیدار در مصاحبه با شبکه سی ان ان اعلام کرده بود که ما اکنون نسبت به گذشته به بن لادن نزدیک تر نشده ایم و درست در مکانی هستیم که چند سال پیش بودیم. وی در این مصاحبه که چند ساعت پیش از دیدار وی با جورج بوش پخش شد اظهارداشت که به طور قطع می دانم که بن لادن در افغانستان نیست اما در حال حاضر هیچ اطلاعی از محل ندارم.

 

اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 از افغانستان خارج شده و به نظر می رسد که در منطقه ای کوهستانی در مرز افغانستان و پاکستان مخفی شده است.

این در حالی است که دو لت آمریکا برای پایه گذاری سیستم امنیتی افغانستان 10 میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.

 

حامد کرزای که از افزایش آمار کشته شدن غیر نظامیان نگران است از آمریکا خواست است تا با فشار آوردن به پاکستان ازاین کشور بخواهد تا تدابیر شدیدتری را در مرزهای خود با افغانستان برای جلوگیری از ورود پیکارجویان به افغانستان اعمال کند.

 

این در حالی است که آمریکا اعلام کرده است که نگرانی وی نه پاکستان که ایران همسایه دیگر افغانستان است. اما حامد کرزای در گفت و گو با سی ان ان از ایران به عنوان یک دوست، یاری رسان و حلال مشکلات افغانستان نام برد.

 

حامد کرزای اظهار داشت که ایران یکی از حامیان افغانستان در پروسه مبارزه با تروریسم و رسیدن به صلح و مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بوده است.

رییس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد که ایران و افغانستان روابط بسیار خوب و نزدیکی با هم دارند و کابل به این رابطه با تهران ادامه خواهد داد.

 

همچنین حامد کرزای و جورج بوش در خصوص جنگ علیه تروریسم بحث و تبادل نظر خواهند کرد و اقدااتشان را در راستای تقویت دموکراسی، رفاه و امنیت طولانی مدت در افغانستان مورد بازبینی قرار خواهند داد.

 

مسئله گروگان های کره ای نیز یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در این دیدار خواهد بود. حامد کرزای در خصوص این مسئله اعلام کرد که برای آزاد سازی 21 گروگان کره ای هر کاری را که بتواند انجام خواهد داد.

 

دو تن از این گروگان ها به دست افراد طالبان به قتل رسیده اند و این در حالی است که حال دو تن دیگر از آنها وخیم اعلام شده است و به شدت بیمار هستند.

 

محمد هاشم وحاج، رییس یک کلینیک خصوصی در افغانستان اعلام کرده است که بسته ای دارویی به ارزش 1200 دلار شامل انواع آنتی بیوتیک ها و مسکن ها و ویتامین ها در منطقه ای کویری در ناحیه قزنی، جایی که به گفته نظامیان گروگان ها در آنجا نگه داری می شوند رها کرده اند.

 

در میان گروگان ها چند پزشک وجود دارد که می تواند از این دارو ها استفاده کنند.

چهار افغان و یک آلمانی نیز توسط گروه دیگری از القاعده در افغانستان گروگان گرفته شده اند.


نظر شما :