پترائوس: احتمالا طالبان تا دو هفته ديگر پاکستان را مى‌گيرد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۱:۲۹ کد : ۴۵۱۷ آسیا و آفریقا
ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نيروهاى امريکايى در خاورميانه گفت: «ممکن است تنها دو هفته به سقوط دولت پاکستان توسط طالبان زمان باقى مانده باشد.»
پترائوس: احتمالا طالبان تا دو هفته ديگر پاکستان را مى‌گيرد

پس از درگيرى‌هاى شديد روز جمعه ميان نيروهاى امنيتى پاکستان و شبه نظاميان طالبان که به گفته مقام­های پاکستانی در 100 کیلومتری اسلام آباد انجام شد و به کشته شدن حداقل 60 نفر انجامید، ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نيروهاى امريکايى در خاورميانه گفت: «ممکن است تنها دو هفته به سقوط دولت پاکستان توسط طالبان زمان باقى مانده باشد.»

این اظهار تکان دهنده و نگران کننده همزمان با تقويت قواى طالبان در مناطق شمال غربى پاکستان گفته می­شود و نشان می­ دهد که مقام­های امريکايى با نگرانى فزاينده‌اى شرايط حاکم در پاکستان را دنبال مى‌کنند.

شبه نظاميان ماه گذشته ميلادى تا 100 کيلومترى اسلام‌آباد، پايتخت پاکستان، پيشروى کردند و تنها پس از فشار امريکا به دولت پاکستان براى حمله به طالبان، اين نيروها عقب‌نشينى کردند.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، ژنرال پترائوس فرمانده ارشد ارتش امريکا در خاورميانه و جنوب آسيا، اظهار کرد، بهانه‌هاى دولت پاکستان تمام شده و هم اکنون پذيرفته که براى تضمين بقاى دولت بايد اقدامات فورى و جدى صورت گيرد.

ژنرال پترائوس که از سوى مقامات آمريکايى به خاطر کاهش خشونت‌ها در عراق پس از افزايش نيرو در اين کشور مورد تشويق قرار گرفته است، گفت که از بهانه‌ها و توجيه‌هاى پاکستان براى عدم مقابله با طالبان خسته شده و بهانه‌های پاکستان را در گذشته نیز شنيده‌ است.

وى خواستار اقدام­های ملموس برای انهدام مواضع طالبان در طول دو هفته آ‌تى و پيش از اعلام دور جديد اقدامات امريکا شده است.

ژنرال پترائوس این اظهارات را در جلسه خصوصى با اعضاى کنگره و اعضاى مجلس سناى امريکا بیان کرد.

به مقامات ارشد دولت باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا گفته شده تا اعتماد بيشترى به ارتش پاکستان به رهبرى ژنرال اشفق کيانى و سپس دولت مدنى آصف على زردارى داشته باشند.

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا، هفته گذشته اسلام آباد را متهم به شانه خالى کردن از مسئوليت مبارزه با طالبان کرده بود.

قرار است در هفته جارى آصف علی زردارى رئیس جمهوری پاکستان، حامد کرزاى رئيس جمهوری افغانستان و باراک اوباما رئيس جمهوری ایالات متحد در واشنگتن مذاکرات سه جانبه‌اى را برگزار کنند و به احتمال زياد مساله مبارزه پاکستان با طالبان در صدر دستور کارى اين نشست خواهد بود.

مقامات پاکستان اعلام کردند: درگيرى‌ها در منطقه "بونر" در 100 کيلومترى اسلام‌آباد، 60 کشته بر جاى گذاشت.


نظر شما :