فرار مغزها از امریکا

۲۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۶ کد : ۴۱۱۳ سرخط اخبار
تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان خبره‌ای در امریکا به کشورهای خود بازمی‌گردند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.
فرار مغزها از امریکا

 تحقیقات نشان می دهد که کارکنان خبره ای در امریکا به کشورهای خود بازمی گردند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

همچنان که بحث در مورد ویزای اچ 1 (ویزای مخصوص کار امریکا) در خصوص مهاجرت افراد کاآمد بالا می گیرد، ما یک واقعیت را فراموش می کنیم و آن این است که امریکا دیگر به تنهایی سرزمین فرصت ها نیست. اگر ما از مهاجران کارآمد و خبره را به نوآوری ها و رشد اقتصادی کمک می کنند، استقبال نکنیم، مسلما آنها گزینه های دیگری برای انتخاب خواهد داشت. مهاجران زیادی به کشور خودشان باز می گردند. آمار جدید نشان می دهد که آنها برای استفاده از کیفیت بهتر زندگی، کار و شغل بهتر و آسایش در کنار خانواده و دوستان بودن، به خانه های خود باز می گردند.

تحقیقات پیشینی که توسط گروه من انجام شده بود، نشان می داد که بحرانی به دلیل افزایش میزان مهاجرت در حال وقوع است. در پایان سال 2006، بیش از 1 میلیون انسان کارآزموده و کاردان (مهندس، محقق، پزشک، دانشمند) به همراه خانواده هایشان در صف سهمیه سالانه 120 هزار نفری ویزای امریکا قرار دارند. انتظار ویزا، برای برخی از این اشخاص بیش از 10 سال است. اگر آنها شغل خود را در این دوره تغییر می دادند، شانس خود را برای ورود به امریکا به خطر می انداختند. ما پیش بینی می کنیم که کارکنان خبره خارجی به کشورهای خود مانند هند و چین باز خواهند گشت، چراکه اکنون اقتصاد آنها در وضعیت بهتری قرار دارد.

چرا این موضوع برای ما مهم است؟ چون، مهاجران نقش بسیار حساس و مهمی در وضعیت سالم اقتصادی در طولانی مدت بازی می کنند. با وجود آنکه مهاجران تنها 12 درصد از جمعیت امریکا را به خود اختصاص داده اند، اما 52 درصد از کارکنان سیلیکون ولی (نام دره ای در جنوب خاوری سانفرانسیسکو که شرکت های کامپیوتری در آنجا مستقر هستند)، خارجی هستند. مهاجرین 24 درصد از نیروی کار مهندسی را با مدرک لیسانس تشکیل می دهند و این درحالی است که 47 درصد از کارمندان بخش مهندسی و علوم با مدرک دکترا جزو مهاجرین هستند. مهاجرین در امریکا از بنیانگذاران شرکت هایی مانند، گوگل (Google)، اینتل(Intel)، ای بی (eBay) و یاهو (yahoo) هستند.

آنها کیستند؟ جوان و تحصیلکرده

گروه ما تلاش های زیادی انجام داد تا بتواند آمار دقیقی از تعداد مهاجرانی که به هنند و چین بازگشته اند به دست بیاورد. هیچ منبع دولتی در امریکا چنین اماری در دست نداشت. اما بخش تامین نیروی انسانی در هند و چین به ما گفتند که چک چک بازگشت مهاجرین به کشور اکنون به سیل تبدیل شده است. تقاضاهای کاری که از امریکا به این کشورها ارسال می شود طی چند سال اخیر 10 برابر شده است. برای اینکه علت و چرایی بازگشت مهاجرین از امریکا را درک کنیم همراه با چند گروه تحقیقاتی آغاز به کار کردیم. از طریق سایت لینکدن، توانستیم 1.203 نفر از هندی ها و چینی هایی را که یا در امریکا کار کرده بودند و یا فارغ التحصیل این کشور بودند را مورد بررسی قرار دادیم. این تحقیقات توسط موسسه کافمن انجام شد.

تحقیقات جدید ما با عنوان باخت امریکا برد جهان است، نشان داد که تعداد زیادی از کسانی که به کشور خود بازگشته اند، جوان بودند. میانگین سنی هندی هایی که به کشورشان بازگشتند، 30 و چینی ها 33 سال بود. آنها تحصیلات عالی دانشگاهی در رشته های مدیریت، تکنولوژی و یا علوم داشتند. 51 درصد از چینی ها مدرک فوق لیسانس و 12.1 درصد از آنها دارای مدرک دکترا بودند. آنها گروهی بودند که مسلما می توانستند بر روی اقتصاد امریکا تاثیرگذار باشند.

نزذیک به 3/1 از چینی ها و 5/1 از هندی هایی که به کشورشان بازگشتند، با ویزای دانشجویی به امریکا آمده بودند. 5/1 چینی ها و تقریبا نیمی از هندی هایی که به کشورشان بازگشتند برای کار و با ویزاهایی مانند ویزای اچ 1 به امریکا سفر کرده بودند و عمده ترین دلیل آنها برای سفر به امریکا وجود موقعیت های خود در زمینه های کاری و تحصیلی بود.

مهاجرین به این نتیجه رسیدند که زندگی در امریکا نقاط ضعفی نیز دارد. کسانی که به خانه های خود بازگشتند در امریکا با مشکلاتی مانند زبان، دلتنگی برای خانواده و دوستان، تفاوت فرهنگی و مراقبت از فرزندان و کهنسالان مواجه بودند. حدود 3/1 از هندی ها و 5/1 از چینی هایی که به خانه های خود بازگشتند اعلام کردند ویزا یکی از دلایل بسیار محکم برای بازگشت آنها به شمار می رفته است اما دیگران اعلام کرده اند به دنبال فرصت های بهتر و به دلیل دلتنگی برای خانواده و دوستان به کشورهایشان بازگشته اند. آمار این تحقیق نشان می دهد که این تنها مهاجرین تازه وارد نبودند که اقدام به بازگشت کرده اند، بلکه در واقع 30 درصد از آنها یا شهروند امریکایی بودند و یا ویزا و اقامت دائمی داشتند.

87 درصد از چینی ها و 79 درصد از هندی ها اعلام کردند که دلیل بازگشت آنها به کشورهایشان افزایش تقاضای شغلی برای حرفه آنها در کشورشان بوده است. که ادعای آنها درست است. در میان هندی ها درخواست برای انتصاب شغل مدیریت در امریکا 10 درصد افزایش پیدا کرده است و این درحالی است که این رقم در هند 44 درصد است. و در چین 36 درصد است.

خانواده و دوستان نقش بسیار مهمی در بازگشت مهاجرین به خانه هایشان بازی می کنند. 88 درصد از هندی ها و 77 درصد از چینی ها به این دلیل امریکا را ترک کرده اند. حدود 80 درصد از هندی ها و 67 درصد از چینی ها اعلام کردند که ارزش های خانوادگی در کشور خودشان بهتر است.

مهاجرینی که به سواحل امریکا می رسند احساس تنهایی و غربت می کنند. آنها برای حفظ کودکان خود باید تلاش های مضاعفی بکنند و تا چندی پیش فرصت بازگشت به خانه را نداشتند، ولی امروز این فرصت به آنها داده شده است.

هرچند بازگشت به خانه نیز چندان بی عیب نیست. هندی ها از وجود ترافیک، نبود زیرساخت ها، بروکراسی فراوان و آلودگی شکایت می کنند، این درحالی است که چینی ها از آلودگی، تغییر فرهنگ در چین، حد پایین تحصیلات برای فرزندانشان، شاکی هستند. کسانی که به کشورهایشان بازگشته اند اعلام کرده اند که درآمد کمتری دارند اما از کیفیت بیشتری بهره مند شده اند.

ما به تمامی این کارکنان طی بحران اقتصادی نیاز نداریم. اما به آنها برای بازسازی نیازمندیم. در حال حاضر، آنها تحصیلات و دانش خود را در چمدانهایشان جا داده اند و درحال بازگشت به خانه های خود هستند. بنابراین سیاست های کنونی دیگر پاسخگو نیست. چراکه امریکا در آینده به نیروی کار نیاز خواهد داشت.


نظر شما :