خشم مدافعان حقوق بشر از موضع کلينتون در چين

۰۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۳۹ کد : ۴۰۰۹ آمریکا
سخنان هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا مبنى بر اين که در گفت‌وگوهايش با رهبران چين از پرداختن به مساله‌ حساس حقوق بشر اجتناب خواهد کرد، واکنش تند مجامع حقوق بشر را برانگيخت.
خشم مدافعان حقوق بشر از موضع کلينتون در چين

هیلاری کلینتون وزير امور خارجه‌ ایالات متحده امريکا با بيان اين که قدرت‌هاى جهانى براى غلبه بر بحران اقتصاد و تغييرات جوى به اتحاد احتياج دارند، خواستار همکارى عميق‌تر بين ‌امريکا وچين شد.

هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا پس از بيان سخنان جنجالى مبنى بر اين که در گفت‌وگوهايش با رهبران چين از پرداختن به مساله‌ حساس حقوق بشر اجتناب خواهد کرد، در اولين ديدار با يانگ جيه‌چى، وزير امور خارجه چين، لحن گرم و خويشاوندى در پيش گرفت.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، هيلارى کلينتون در سخنان آغازين خود در جمع خبرنگاران و رسانه‌ها گفت: «ما هم­زمان با شروع دولت پرزيدنت باراک اوباما خواستار تعميق و گسترش روابط هستيم. ما معتقديم که يک پايه مستحکم را بنا نهاده‌ايم ولى تلاش بيشترى بايد صورت بگيرد.»

وزير امور خارجه امريکا خاطر نشان کرد، به نظر ما همکارى امريکا و چين در مورد يک سرى مسائل از جمله اقتصاد، تغييرات جوى و توسعه و بسيارى از مسائل ديگر، لازم و ضرورى است.

اما يانگ جيه‌چى، همتاى چينى کلينتون نيز عقايد مشابهى را ابراز کرد و اظهار داشت که چين منتظر همکارى با امريکا است ولى به جزئيات اين موضوع اشاره نکرد.

جيه‌چى در ادامه افزود: «ما هميشه معتقد بوده‌ايم که بزرگترين کشور در حال توسعه جهان و بزرگترين کشور توسعه يافته بايد روابط بلند مدت برقرار کنند که از رشد درست و پايدار برخوردار باشد.»

هيلارى کلينتون همچنين در راستاى تقويت مناسبات ديپلماتيک اظهار داشت، اوباما مى‌خواهد که در حاشيه نشست سران گروه 20 (جى 20) در لندن در ماه آوريل با هوجينتائو ديدار کند.

وزير امور خارجه امريکا تصريح کرد، اوباما منتظر ديدار با هوجينتائو در لندن در حاشيه نشست سران گروه 20 است.

اوباما از زمان در دست گرفتن رياست جمهورى امريکا در ماه گذشته با هوجينتائو ديدار نکرده ولى سران دو کشور تلفنى با هم در 31 ژانويه گفت و گو کرده‌اند.

وزير امور خارجه امريکا در آستانه ديدارش با رهبران چين گفت که وى خواستار تمرکز روى اضطرارى­ترين مشکلات جهان نظير بحران اقتصادى، گرم شدن زمين و نگرانى‌هاى امنيتى در نقاطى نظير پاکستان و افغانستان است.

اما کلينتون با بيان اين‌که اجازه نمى‌دهد مساله‌ حقوق بشر مانع پيشرفت در حل اضطرارى‌ترين مشکلات جهان شود، خشم گروه‌هاى منتقد رويکرد کمونيستى چين در قبال حقوق بشر را برانگيخت.

کلينتون در جمع خبرنگاران در سئول و قبل از عزيمت به سمت پکن گفت: «دولت‌هاى متوالى امريکا و چين به خاطر مسائل حقوق بشر در روابط خود پس و پيش رفته‌اند و ما بايد بر اين مشکلات غلبه کنيم.»

وى اظهار داشت، اما پرداختن به اين مشکلات از سوى ما نمى‌تواند در تلاش ما براى پرداختن به بحران اقتصادى جهانى، تغييرات جوى جهان و بحران امنيتى خللی ایجاد کند.

اين در حاليست که گروه‌هاى حقوق بشر بلافاصله نسبت به سخنان کلينتون ابراز ياس و نااميدى کردند.

تى کومار، يکى از مديران سازمان عفو بين الملل گفت: «لابى حقوق بشر جهانى از اين سخنان شوکه و به شدت مايوس شد.»

کومار که سخنانش از سوى ديگر گروه‌هاى فعال حقوق بشر تکرار شد، افزود: «امريکا يکى از تنها کشورهايى است که مى‌تواند در خصوص مسائل حقوق بشر مقابل چين بايستد.»


نظر شما :