شرایط نفتی جهان امروز

۰۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۸ کد : ۳۹۶۹ سرخط اخبار
کریستوفر دومارجری، مدیر عامل شرکت توتال،اعلام کرد که در صدد اصلاح برنامه‌های آتی تولید نفت و کاهش تولید حداقل ...
شرایط نفتی جهان امروز

رییس سومین گروه بزرگ انرژی در اروپا اعلام کرد که جهان نمی تواند بیش از 89 میلیون نفت در روز تولید کند، چراکه هزینه استخراج نفت در مناطقی مانند کانادا بالا است و در کشورهایی مانند عراق و ایران محدودیت های سیاسی وجود دارد.

کریستوفر دومارجری، مدیر عامل شرکت توتال، شرکت فرانسوی گاز و نفت، اعلام کرد که در صدد اصلاح برنامه های آتی تولید نفت و کاهش تولید حداقل 4 میلیون بشکه نفت در روزتا سال 2015 به علت بحران اقتصادی اخیر و کاهش قیمت نفت است.

وی همچنین اشاره کرد که شرکت های ملی نفت، که کنترل بخش بزرگی از نفت جهان را برعهده دارند و تولید کنندگان مستقل هستند و نقشی کلیدی در یافتن منابع جدید هستند، از نظر مادی با مشکل یافتن سرمایه گذار در شرایط فعلی مواجه شده اند.

قیمت نفت از بشکه ای 147 دلار در ماه جولای سال گذشته به حدود 35 دلار در روز دوشنبه با تولید 84 میلیون بشکه نفت در روز رسید. پیش بینی های نفتی حاکی از این است که میزان مصرف نفت نسبت به سال 2008 کاهش خواهد یافت.

آقای دومارجری اعلام کرد که سه سال پیش آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که تولید و مصرف نفت تا سال 2025 به 130 میلیون بشکه نفت در روز خواهد رسید. این آزانس اکنون اعلام کرده است که در سال 2030 این رقم 100 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

تاخیر و کنسل شدن پروژه هایی برای استخراج نفت از قیر شن های آلبرتا و ناحیه ونزوئلا که هر دو عملیاتی دشوار و بسیار گران قیمت هستند و شرکت توتال نیز در آنها فعالیت دارد، سبب خواهد شد تا 1.5 میلیون بشکه نفت در روز که قرار بود وارد چرخه نفتی شوند از چرخه خارج شده و سبب افزایش قیمت نفت شود. شرکت توتال در اواسط سال 2008 پیش بینی های منفی در مورد وضعیت سیاسی ایران و عراق که دومین و سومین تولید کنندگان نفتی جهان هستند ارائه داد.

با این وجود، آقای دومارجری، اکنون انتظار کاهش سریعتر تولید در بخش های قدیمی مانند تولید در دریای شمال را دارد. در شرایطی که قیمت نفت پایین است، برای شرکت ها به صرفه نیست تا بخواهند با چنین هزینه هایی نفت را استخراج کنند.

مدیرعامل شرکت توتال خواهان ادامه سرمایه گذاری ها به جای تکرار اشتباهات گذشته است. او همچنین خواستار مذاکرات دوباره در قراردادهای کانادا و سرمایه گذاری های آتی در ونزوئلا است.


نظر شما :