در اولين کنفرانس خبرى وزراى امور خارجه و دفاع امريکا

گيتس: افغانستان اولويت ماست

۱۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۴:۵۲ کد : ۳۸۱۵ سرخط اخبار
جلوگيرى از تبديل شدن افغانستان به پايگاهى براى تروريست‌ها و ...
گيتس: افغانستان اولويت ماست

هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا در نخستين کنفرانس خبرى خود به عنوان بلند پايه‌ترين ديپلمات امريکايى اظهار داشت، هيجان ناشى از اين تغيير در قدرت در روزهاى اخير و در تماس‌هايى که همتايان خارجيش با وى داشتند مدام افزايش يافته است. مردم مسير جديد اتخاذ شده و تيم گرد هم آمده توسط رئيس‌ جمهوری جديد امريکا را تحسين مى‌کنند و جهان در حال کشيدن يک نفس راحت است. ما خرابى‌هاى زيادى را براى مرمت داريم. البته سخنانم نبايد به عنوان رد کلى دولت بوش تعبیر شود چرا که برخى سياست‌هاى دولت بوش ادامه پيدا خواهد کرد. سخنان من به معناى رد يا محکوميت تمام هشت سال گذشته نيست بلکه يک هيجان و تاييد روش انجام امور از سوى ما است.

وزير امور خارجه ایالات متحد گفت، بدون اين‌که بخواهم به مورد خاصى اشاره کنم، نقاطى در جهان هستند که در دوران تصدى بوش بيش از حد به آنها پرداخته شده و جاهايى هم هستند که توجه مناسبى به آنها نشده است.  

سران جهان در مجموع انتخاب باراک اوباما به عنوان رئيس‌ جمهوری امريکا را تحسين کرده‌اند ولى تحليلگران مى‌گويند، با توجه به اين‌که اوباما در تلاش براى از بين بردن بحران اقتصادى جهانى، و رسيدگى به چالش‌هاى عراق، افغانستان، مناقشه اعراب و اسرائیل و ديگر چالش‌ها است، دوران ماه عسل سياسى وى کوتاه خواهد بود.

برخى از متحدان حتى هم اکنون مقاومت‌هايى را در برابر درخواست‌هاى اوباما نشان داده‌اند، براى مثال، فرانسه به طور ضمنى اعلام کرده که سربازان بيشترى را به افغانستان نخواهد فرستاد و اتحاديه اروپا روز دوشنبه درباره توافق بر سر ارائه يک کمک هماهنگ به اوباما براى بستن زندان گوانتانامو ناکام بود.  

از سوی دیگر وزير دفاع ایالات متحد در سخنانى با بيان اين که افغانستان در اولويت برنامه‌هاى نظامى آمريکا است اظهار داشت، اهداف آمريکا در افغانستان بايد محدود باشد.

رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا، گفت: «نظر شخصى من اين است که هدف اول ما بايد جلوگيرى از تبديل شدن افغانستان به پايگاهى براى تروريست‌ها و افراطيون براى حمله به امريکا و متحدان ما باشد.»  

وزير دفاع امريکا در نخستین حضور خود در کميته نيروهاى مسلح سنا به عنوان وزير دولت باراک اوباما همچنین گفت: «هر کار ديگرى که ما بايد انجام دهيم از اين هدف ناشى مى‌شود.»

گيتس در سخنان افتتاحيه جلسه کميته نيروهاى مسلح تصريح کرد، ترديدى نيست که هم اکنون بزرگترين چالش نظامى ما افغانستان است. پرزيدنت اوباما تصريح کرده که افغانستان بايد اولويت نظامى اصلى ما باشد.  

وزير دفاع آمريکا به قانونگذاران گفت: «بخش وسيعى از 30 هزار نيروى کمکى که از سوى ژنرال ديويد مک کرنان، فرمانده نيروهاى امريکايى در افغانستان درخواست شده، تا اواسط تابستان در آنجا خواهند بود ولى پايگاه‌ها بايد براى پذيرش تمام نيروهاى کمکى گسترش پيدا کنند. اما من به حضور سربازان اضافى در افغانستان، بيش از آنچه که ژنرال مک کرنان درخواست کرده ترديد دارم.»

قرار است باراک اوباما چهارشنبه 28 ژانویه در ساختمان وزارت دفاع آمريکا با فرماندهان نظامى اين کشور به منظور بازبينى طرح‌هاى افغانستان و کاهش موازى 142 هزار سرباز امريکايى در عراق ديدار ‌کند.  

وزير دفاع آمريکا در سخنان خود در سنا و سپس در مجلس نمايندگان گفت: «ارتش يک سرى گزينه‌ها را از جمله خروج تمام سربازان جنگى امريکا از عراق ظرف 16 ماه به اوباما ارائه خواهد کرد.

وى همچنين در کميته نيروهاى مسلح مجلس نمايندگان افزود: «در بيان اين که خواستار يک خروج مسئولانه و ايمن براى سربازان امريکايى هستم قاطعم. فکر مى‌کنم اين يک روند بسيار کامل و بسيار واقعى است. فکر نمى‌کنم هيچ فرد مرتبطى با اين روند در وزارت امور خارجه احساس کند که ما در حال تظاهر هستيم. هدف امريکا در افغانستان ايجاد شرايطى است که در آن مردم افغانستان يک مکان امن را براى القاعده تامين نکنند و با رد حکومت طالبان از دولت منتخب و مشروع خود حمايت کنند.»  

وى به سناتور‌هاى آمريکايى هشدار داد، اگر ما اهداف ايجاد يک نوع بهشت در آسياى ميانه را براى خود ترسيم کنيم، شکست خواهيم خورد. به نظرم مى‌رسد که ما بايد اهداف واقع بينانه خود را حفظ کنيم و در افغانستان محدود باشيم، در غير اين صورت ما خود را در آستانه‌ شکست قرار داده‌ايم.

گيتس هم چنين اذعان کرد، تلفات غير نظامى ناشى از حملات هوايى امريکا لطمات شديدى به امريکا در افغانستان مى‌زند. ما بايد راههاى بهترى براى انجام اين کار‌ها پيدا کنيم و يا افغان‌ها را در راس امور قرار دهيم، زيرا من نگران اين هستم که افغان‌ها به ما به عنوان بخشى از مشکلات بنگرند تا بخشى از راه‌ حل.  

رابرت گيتس در عين حال از افزايش حملات هوايى هواپيما‌هاى بدون سرنشين در مناطق قبيله‌يى نشين طول مرز افغانستان - پاکستان که القاعده، طالبان و ديگر شبه نظاميان از آن به عنوان پايگاهى امن استفاده مى‌کنند، دفاع کرد.

وزير دفاع آمريکا با تاکيد بر اينکه امريکا در هر جايى به تعقيب القاعده خواهد پرداخت به قانونگذاران امريکايى گفت: «اين تصميم به دولت پاکستان ابلاغ شده است.»


نظر شما :