هيچ حزبى اکثريت را در انتخابات ترکيه به دست نمى آورد

۳۱ تیر ۱۳۸۶ | ۱۷:۳۶ کد : ۳۸۰ آسیا و آفریقا
از 451 کرسی احتمالی کسب‌شده در 79 شهر تحت پوشش نظرسنجی، حزب حاکم عدالت و توسعه 42 درصد از کرسیهای پارلمانی را کسب خواهد کرد که 192 نماینده را دربر می‌گیرد.

رای‌گیریهای اولیه در 79 شهر ترکیه ثابت کردند که انتخابات به احتمال فراوان به روی کار آمدن یک حکومت تک‌حزبی منجر نخواهد شد.

 

چند روز به انتخابات پارلمانی 22 جولای باقی مانده است. فارغ از این باور عام و گسترده که حداقل سه حزب به کرسی‌های پارلمان می‌رسند و بر مسند قدرت می‌نشینند، اما هنوز یک ابهام بزرگ برای ما وجود دارد که آیا دولت آینده مستقل و تک‌حزبی خواهد بود یا ائتلافی و چندحزبی.

 

دو نظرسنجی نسبتاً متفاوت توسط خبرگزاری دوغان، نشان می‌دهد که به احتمال فراوان ترکيه نوعی از دولت ائتلافی با رهبری مجدد حزب عدالت و توسعه یا AKP را خواهد داشت.

 

این خبرگزاری، خبرنگاران و مفسرانی در سراسر کشور دارد. با نظارت و مدیریت دبیر سرویسهای اصلی خبرگزاری دوغان ترکیه، دو نظرسنجی جامع انجام شد. یکی در هفتم ژوئن و دیگری در بیست و هفتم ژوئن در 79 استان از 81 استان ترکیه. از این بین تنها آنکارا و استانبول در رای‌گیری لحاظ نشدند.

 

 

از آنجایی که استانبول با 70 کرسی و آنکارا با 29 کرسی در پارلمان، جمعاً 99 کرسی دارند، بدون احتساب تعداد نمایندگان این دو منطقه، شهرها و استانهای شرکت‌کننده در نظرسنجی، 451 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

از آنجایی که نظرسنجی‌ها بر پایه‌ اطلاعات استانی و ایالتی نتیجه‌گیری شدند، به نظر می‌رسد که صحت و دقت اطلاعات ارایه‌شده بالا باشد.

هرچند که خبرگزاری هیچگونه اطلاعات جزیی اعم از نحوه‌ نظرسنجی و تعداد افراد مصاحبه‌شده در هر استان و تحلیل‌کننده‌ واقعی آمار برای خبرگزاری در هر استان را ارایه نکرده و ما نمی‌توانیم هیچ ضمانتی برای آن ارایه دهیم.

 

 

هیچ حزبی اکثریت قاطع نخواهد داشت

 

بنا بر نظرسنجی‌های خبرگزاری دوغان، از 451 کرسی احتمالی کسب‌شده در 79 شهر تحت پوشش نظرسنجی، حزب حاکم عدالت و توسعه 42 درصد از کرسیهای پارلمانی را کسب خواهد کرد که 192 نماینده را دربر می‌گیرد در حالی که حزب جمهوری‌خواه خلق 27 درصد از کرسی‌ها با 122 نماینده را در اختیار خواهد گرفت.

جنبش ملی‌گرا نیز 65 کرسی یا حدود 14.4 درصد از آرا کسب می‌کند در حالی که حزب دموکرات 38 کرسی و حزب جوانان 3 کرسی را در دست می‌گیرد و 30 کرسی باقیمانده هم به نمایندگان مستقل می‌رسد.

 

همانطور که در لیست بالا قابل مشاهده است، نظرسنجی‌ها تنها 10درصد جمعیت مرزنشینان را پوشش نداده و بر پایه‌ی ماخذهای استانی انجام شده است و به قدرت احزاب و کاندیداهای مستقل در مقیاس محل توجه نموده است.

 

به نظر نمی‌رسد که حزب عدالت و توسعه، جنبش ملی‌گرایان و حزب جمهوری‌خواهان خلق ترکیه از جهت کسب این آرا مشکلی داشته باشند حال که حزب جوان و حزب دموکراتها نیز احتمالاً مشکلی نخواهد داشت هرچند که احتمالاً کرسی‌ها و آرای 10درصدی این جمعیت با افکار ضد دموکراتیک‌شان بین سایر احزاب پخش خواهد شد.

 

در نتیجه از 42 کرسی که دو حزب از 79 استان در اختیار خواهند داشت، آرا بین حزب عدالت و توسعه، حزب جمهوری‌خواه خلق و جنش ملی‌گرایان توزیع می‌شود.

 

با سیستم فعلی انتخابات تعجبی نخواهد داشت اگر بخش عمده‌ آرا به حزب عدالت و توسعه برسد. یعنی تقریباً 20 کرسی به این حزب می‌رسد در حالی که جنبش جمهوری‌خواه خلق 15 کرسی و ملی‌گرایان 7 صندلی بیشتر در مجلس به دست خواهند آورد.

 

از آنجایی که ما هیچ اطلاعاتی برای تایید صحت علمی و قابل اطمینان بودن نتایج این نظرسنجی نداریم، نمی‌توانیم بگوییم که نتایج پایانی اینگونه خواهد بود.

 با این حال فارغ از اینکه آیا 25 یا 35 کرسی در مجلس جدید به نمایندگان مستقل خواهد رسید، واضح است که اگر حزب عدالت و توسعه کمی بهتر عمل کند و تنها اکثریت 276 کرسی را برای تشکیل یک حکومت تک‌حزبی مدیریت کند، نمایندگان مستقل نقش تعین‌کننده‌یی در دوره‌ پارلمانی جدید کشور خواهند داشت.

 

 

اگر نظرسنجی‌های خبرگزاری دوغان پس از بازگشایی صندوقها در 22 جولای درست از آب دربیاید، به نظر می‌رسد که حزب جمهوری‌خواه خلق و جنبش ملی‌گرایان شانسی برای آمدن به راس قدرت نداشته باشند چرا که حاضر نیستند با هیچکدام از این دوگروه یعنی حزب عدالت و توسعه یا مستقل‌های طرفدار ترکیه و دموکراتهای ترک‌گرا وارد ائتلاف شوند.


نظر شما :