جهان در هفته‌اى که گذشت ...

۲۶ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۰۸ کد : ۳۷۰۳ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت ...
تيم امنيتى و اطلاعاتى اوباما معرفى شد  

رئيس جمهور منتخب آمريکا در کنفرانس خبرى واشنگتن، تيم امنيتى و اطلاعاتى خود را معرفى کرد.   اوباما، لئون پانتا را بعنوان رئيس سازمان سيا، جان برنان را به‌عنوان مشاور امنيت ملى خود و نيز دريادار سابق دنيس بلر که از کارشناس مسائل قاره آسيا است را بعنوان مدير اطلاعات ملى آمريکا معرفى کرد. 

  اوباما: سکوتم به معناى کم توجهى به تحولات غزه نيست 

  اوباما تاکيد کرد: سکوت من به معناى کم توجهى به تحولات خاورميانه نيست و چنانچه رسما قدرت را در دست بگيرم حرف‌هاى زيادى براى گفتن دارم.   رييس‌جمهور منتخب آمريکا خاطرنشان کرد که به محض در دست گرفتن تصدى رياست جمهورى آمريکا براى حل و فصل بحران غزه وارد عمل خواهد شد.   وى افزود: من از هيچ يک از تعهداتم در مبارزات انتخاباتى عقب‌نشينى نکرده‌ام و دولتم از ابتداى فعاليتش موضعى جدى و فعال را در خصوص حل وفصل بحران خاورميانه اتخاذ خواهد کرد.  

هنوز به دستگيرى بن لادن تا پايان رياست‌جمهورى بوش اميدوارم 

  ديک چنى معاون جورج بوش رييس‌جمهور آمريکا در گفتگو با شبکه خبرى سي.ان.ان اظهار داشت: من هنوز به دستگيرى اسامه بن لادن، رهبر تشکيلات القاعده در چند روز باقيمانده از دوره‌ رياست جمهورى بوش اميدوار هستم. در صورتى که اين امر طى اين روزها محقق نشود، جستجو براى يافتن بن لادن در دوره‌ رياست جمهورى باراک اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريکا نيز ادامه خواهد يافت. 

  وى در پاسخ به سوالى مبنى بر اين که چگونه امکان دستگيرى بن لادن و ايمن الظواهرى مرد شماره 2 تشکيلات القاعده وجود دارد، ‌گفت: ما هنوز چند روز ديگر را پيش رو داريم. 

  اوباما متعهد به تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه شد 

  باراک اوباما روز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی "ای.بی.سی" درباره تحولات خاورمیانه گفت: آنچه که اکنون انجام می دهم تشکیل گروهی از بهترین افراد تا روز 20 ژانویه است تا وضعیت در خاورمیانه و روند صلح در این منطقه را مورد بررسی قرار دهند. 

  وی در این زمینه افزود: این گروه راهبردی را به اجرا می گذارد تا رسیدن فلسطینیان و اسرائیلی ها به خواسته هایشان تضمین شود. 

  شورای حقوق بشر عليه رژيم صهيونيستى قطعنامه داد  

نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل که بنا به درخواست گروه کشورهای اسلامی، عربی، عدم تعهد و آفریقایی در ژنو برگزار شد، قطعنامه‌ای در محکومیت تجاوزات حقوق بشری رژیم صهیونیستی به تصویب رساند. 

  شورای حقوق بشر در این قطعنامه که با 33 رای مثبت، 13 رای ممتنع و تنها یک رای منفی دولت کانادا از مجموع 47 عضو این شورا به تصویب رسید، حملات نظامی رژیم صهیونیستی که منجر به کشتار گسترده مردم نوار غزه و از جمله تعداد زیادی از زنان و کودکان ساکن این منطقه و همچنین نقض فاحش حقوق مردم فلسطین و تخریب سازمان یافته زیرساخت‌های نوارغزه را بشدت محکوم کرده است. 

  نامزدهای جانشینی البرادعی مشخص شدند 

  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای تایید کرد فقط ژاپن و آفریقای جنوبی نامزدهای خود را برای جانشینی محمد البرادعی به سمت مدیرکلی این سازمان معرفی کرده‌اند. 

  خبرگزاری آلمان از وین گزارش داد، در حالی که سومین و آخرین دوره مدیرکلی البرادعی پایان ماه نوامبر 2009 به آخر می‌رسد، یوکیا آمانو (Yukiya Amano) از ژاپن و عبدالصمد مینتی (Abdul Samad Minty) از آفریقای جنوبی که اکنون نماینده کشورشان در شورای حکام آژانس هستند، برای این سمت مهم رقابت می‌کنند.  

ضرب‌الاجل کشورهای عضو آژانس برای معرفی نامزدهای‌شان روز 31 دسامبر 2008 پایان یافت. 

  پيشنهاد رائول کاسترو به اوباما براى مذاکرات مستقيم 

  رييس‌جمهور کوبا مذاکره مستقيم و بدون واسطه با شرايط برابر را با رييس‌جمهور منتخب آمريکا را پيشنهاد داد. اوباما پيش از اين گفته بود مذاکرات مستقيم را بررسى خواهد کرد.  

رائول کاسترو،‌ رييس‌جمهور کوبا در سخنانى در تلويزيون دولتى اين کشور و يک روز پس از اينکه کوبا پنجاهمين سالگرد انقلابش را جشن گرفت، گفت: حرکت در برابر حرکت، ما آماده‌ايم، اين کار را در هر زمان انجام دهيم. هر وقت که آنها تصميم بگيرند، بدون واسطه و مستقيم مذاکره مى‌کنيم ولى ما عجله نداريم، ما مستاصل نيستيم. 

  ایتالیا خواستار نشست گروه 8 درباره انرژی شد 

  رییس ایتالیایی گروه هشت قصد دارد به خاطر مناقشه گازی میان روسیه و اوکراین نشستی را در خصوص مساله انرژی برگزار کند.  

خبرگزاری آلمان از رم گزارش داد، فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا در مصاحبه‌ای رادیویی اعلام کرد این کشور آمادگی دارد در «ماه‌های آینده» نشستی را در خصوص موضوع انرژی تدارک ببیند. 

  آغاز بزرگ‌ترين رزمايش دريايى روسيه در درياى مديترانه 

  نيروى دريايى روسيه بزرگترين رزمايش خود را در درياى مديترانه با مشارکت 7 گروه از نيروى دريايى‌اش در جنوب جزيره‌ کريت يونان آغاز کرد. 

  راديو يونان اعلام کرد: يک ناو هواپيمابر روسيه در نخستين رزمايش نيروى دريايى روسيه در درياى مديترانه از زمان فروپاشى اتحاديه شوروى سابق وارد جنوب جزيره کريت يونان شده است. 

  روزنامه‌ اماراتى دارالخليج نوشت: قرار است اين رزمايش تا يازدهم ژانويه(22 دى) ادامه يابد. 

  وزير تجارت اوباما کناره‌گيرى کرد 

    بيل ريچاردسون فرماندار نيومکزيکو که باراک اوباما رئيس جمهور منتخب امريکا او را به عنوان وزير تجارت کابينه‌اش انتخاب کرد از اين سمت کناره‌گيرى کرد.   ريچارد سون گفته است کنارگيريش از نامزدى سمت وزير تجارت به دليل تحقيقاتى است که در مورد تجارت او در ايالت نيومکزيکو در جريان است اما ريچارد‌سون گفته او کار نادرستى انجام نداده است.  

آمریکا شریک راهبردی گرجستان شد 

  آمریکا و گرجستان معاهده‌ای را در خصوص «شراکت راهبردی» امضا کردند.  

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، این معاهده‌ همکاری اقتصادی و نظامی نزدیک میان دو کشور را پیش‌بینی کرده است.  

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و گریگول واشادزه (Grigol Waschadse)، همتای گرجی او این معاهده‌ را در واشنگتن امضا کردند. 

  انتقاد مدودف از نحوه برخورد دولت پوتین با بحران اقتصادی روسیه 

  رئیس جمهوری روسیه از حرکت بسیار آرام دولت "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر کشورش برای مقابله با بحران اقتصادی روسیه انتقاد کرد.   "دیمیتری مدودف" گفت که تنها 30 درصد از برنامه تدوین شدن دولت برای مقابله با این بحران در اکتبر سال گذشته محقق شده است. 

  وی تصریح کرد: باید اعتراف کنم که اقدامات برنامه ریزی شده با حرکتی بسیار کندتر از آنچه که انتظار می رفته در حال انجام است.  

مخالفت حماس با طرح آتش‌بس پيشنهادى مصر و فرانسه  

نمايندگان جنبش حماس و ديگر گروه‌هاى فلسطينى مستقر در سوريه اعلام داشتند که شرايط آتش‌بس پيشنهادى از سوى مصر و فرانسه براى فلسطينيان قابل پذيرش نيست.  

به اعتقاد اين گروه‌ها، طرح مصر نه تنها باعث خروج از بحران نمى‌شود بلکه به رژيم صهيونيستى اجازه مى‌دهد به تهاجم خود ادامه دهد.  

نمايندگان جنبش حماس و ديگر گروه‌هاى فلسطينى مستقر در سوريه همچنين با حضور ناظران بين‌المللى در نوار غزه مخالفت کردند.  

دزدان دریایی سومالی نفتکش سعودی را آزاد کردند 
 

محمد سعید رئیس دزدان دریایی سومالی عصرجمعه در یک گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه از آزاد کردن نفتکش غول پیکر سعودی "سیروس استار" و خدمه آن خبر داد.   دزدان دریایی سومالی در اواسط نوامبر 2008 میلادی نفتکش سعودی را با دو میلیون بشکه نفت ربودند و خواستار پرداخت 25 میلیون دلار برای آزادی آن شده بودند.   

 فرمانده عملیات القاعده در پاکستان کشته شد 

  یک مقام ضدتروریستی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: اسامه الکینی از کنیا به عنوان فرمانده عملیات القاعده در پاکستان و شیخ احمد سلیم معاونش در هفته اخیر کشته شدند. 

  وی افزود: این دو نفر که در حملات علیه سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 میلادی شرکت داشتند، در فهرست افراد خطرناک تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار داشتند. 

  اردن سفيرش را از سرزمين‌هاى اشغالى فراخواند 

  دولت اردن در اعتراض به ادامه‌ حملات رژيم صهيونيستى به نوار غزه، سفير خود را از سرزمين‌هاى اشغالى به امان فرا خواند. 

  يک ديپلمات عرب به سايت اينترنتى واى نت گفت: وزارت خارجه اردن على العايد سفير اردن در اسراييل را فرا خوانده است. 

  اين مقام افزود: العايد هرگز تا زمانيکه آتش بس ميان اسراييل و حماس برقرار نشود، به تل آويو باز نخواهد گشت. 

  پايگاه اينترنتى المحيط گزارش داد: اين سفير به عنوان اعتراض اردن به اين حملات فراخوانده شده است. 

  نشست همسران سران خاورميانه درباره غزه 

  همسران سران چند کشور خاورميانه در شهر استانبول ترکيه گردهم آمدند تا پايان يافتن حملات وحشيانه رژيم صهيونيستى را به نوار غزه خواستار شوند. 

  دفتر نخست وزيرى ترکيه اعلام کرد همسر نخست وزير ترکيه ميزبان نشست همسران سران خاورميانه از جمله رانيا همسر پادشاه اردن، اسماء اسد همسر رئيس جمهور سوريه، همسران سران قطر، لبنان و همسر نخست وزير پاکستان بود. 

  سفر دبير کل ناتو به اردن و سرزمين‌هاى اشغالى 

  دبير کل سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) از روز شنبه سفر منطقه‌اى خود را به خاورميانه از امان پايتخت اردن آغاز کرد. 

  خبرگزارى رسمى اردن گزارش داد که ياپ دو هوپ شفر دبير کل ناتو در امان با نادر الذهبى نخست وزير اردن ديدار و به بررسى حمايت‌هاى ناتو از اردن پرداخته است.  

نشست قانون‌گذاران عراقى براى انتخاب رييس پارلمان  

يک مقام اطلاع رسانى در پارلمان عراق اعلام کرد: پارلمان روز يکشنبه در خصوص بررسى نامزد جبهه توافق العراقيه براى احراز پست رياست پارلمان به جاى محمود مشهدانى تشکيل جلسه داد. 

  اين مقام به خبرگزارى اصوات‌العراق گفته است: پارلمان ظهر امروز نشست ويژه‌ خود را جهت انتخاب نامزد جبهه توافق براى رياست پارلمان عراق آغاز کرد.  

نور الدين الحيالى، از نمايندگان جبهه توافق پيش از اين گفته بود که اياد سامرايى،‌ نامزد جبهه توافق براى رياست پارلمان از موافقت دو فراکسيون ائتلاف يکپارچه و ائتلاف کردستان عراق برخوردار است و در جلسه پارلمان اين دو فراکسيون به اين دو نامزد راى خواهند داد. 

  حماس با پایان درگیری ها در غزه موافقت کرد  

روزنامه هاآرتص به نقل از رسانه های مصری گزارش داد: یک مقام مصری که خواست نامش فاش نشود ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات نمایندگان حماس در قاهره، از موافقت این جنبش اسلامی برای بازگشت آرامش به غزه خبر داد.   

 این روزنامه اسراییلی نوشت که مقامات حماس با پایان درگیری ها در غزه در سریع ترین زمان ممکن موافقت کرده اند.   در این مذاکرات "عمر سلیمان" رئیس اطلاعات مصر و دو تن از رهبران حماس در سوریه و سه نفر از مقامات این جنبش در غزه حضور داشتند. 

  پاکستان بر ارائه مدارک حملات بمبئی از سوی هند تاکید کرد 

  نخست وزیر پاکستان با ناکافی دانستن پرونده مربوط به حملات بمبئی بار دیگر از هند خواست تا مدرکی را درباره ارتباط کشورش با این حملات ارائه کند. 

  "یوسف رضا گیلانی" با بیان این مطلب افزود: پاکستان تحقیقات خود را انجام خواهد داد و اقدام لازم را تحت قوانین خود اتخاذ خواهد کرد. 

  وی تصریح کرد: ما همچون یک کشور مسئول واکنش نشان خواهیم داد و همان طور که قبلا گفتم، اگر آنها (هند) مدرکی داشته باشند یا اینکه این مسئله را مشخص کنند که تروریست ها از خاک پاکستان استفاده کرده اند، ما تحقیقات خود را انجام خواهیم داد. 

  گازپروم از اوکراین شکایت کرد 

   شرکت گازپروم روسیه به خاطر عمل نکردن اوکراین به تعهداتش در زمینه انتقال گاز به اروپا از این کشور به دادگاه بین‌المللی استکهلم شکایت کرد. 

  ولادیمیر چیژف، نماینده ویژه روسیه در اتحادیه اروپا در خصوص مدت زمان مورد نیاز برای بررسی این شکایت اظهار بی اطلاعی کرد.  

وی با تاکید بر این که در حال حاضر ترانزیت گاز مهم ترین بخش مساله است یاد آور شد که حتی در صورت از سر گیری انتقال گاز از طریق اوکراین مسئله تحویل گاز به این کشور، قیمت این محصول و تعرفه ترانزیت گاز از طریق خاک آن و سایر مسائل مربوطه به قوت خود باقی خواهد ماند.  

نظر شما :