اقامه دعوا عليه شاهزاده هرى

۲۲ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۳۴ کد : ۳۶۵۹ اخبار اصلی
با انتشار فیلمی از شاهزاده هرى که در سال 2006 فیلم برداری شده وى بار ديگر خبرساز شد.
اقامه دعوا عليه شاهزاده هرى

شاهزاده هری، که گذراندن دوران خدمت سربازیش به یک معضل برای خانواده سلطنتی تبدیل شده بود و برای مدتی به یکی از ستاره­های رسانه­های خبری جهان تبدیلش کرده بود، این بار هم خبرساز شد و با انتشار فیلمی از وی که در سال 2006 فیلم برداری شده جنجال تازه­ای در بریتانیا بوجود آورده است.

 

وی در این فیلم یکی از پاکستانی­های عضو واحد نظامی در افغانستان را «پاکی» و یکی دیگر را «معمم» خطاب می­کند.

 

عمده انتقادها به شاهزاده هری از سوی مجامع حقوق بشری ایراد می­شود به گونه­ای که این رفتار را وی تقبیح کرده و آن را رفتاری نژادپرستانه علیه اعراب، هندی­ها و پاکستانی­ها دانسته­اند.   

 

این فیلم توسط مجله هفتگی «نیوز اف ذی ورلد» که هفته گذشته به آن دست یافت منتشر شده و نخستین بار در سایت این مجله پخش شده است. از شاهزاده هری پیش از این نیز فیلمی منتشر شده بود که در یکی از مجالس شبانه­اش در حالی که مست بوده به صلیب و مقدسات مسیحیت توهین می­کند. آن فیلم نیز در بریتانیا جنجال گسترده­ای به وجود آورده بود.

 

پاکی، واژه­ای است که در بریتانیا برای تحقیر پاکستانی­ها استفاده می­شود. این واژه از زمانی که هند و پاکستان مستعمره بریتانیا بودند، استفاده می­شده است. هری در این فیلم دوستش را خطاب قرار می­دهد و می­گوید: «آه دوستمان پاکی، احمد...»

 

وی سپس رو به فرد دیگری می­کند و می­گوید: «هان او دان است... خیلی جالب است مثل رگهاد پیر است.» رگهاد در بریتانیا واژه ای است که برای تحقیر اعراب استفاده می­شود.

دادگاه عالی بریتانیا اظهارات شاهزاده هری را توهین­آمیز دانسته و از وزارت دفاع خواسته در این باره تحقیق کند.

در همین حال خانواده سلطنتی با صدور بیانیه­ای از گفته های شاهزاده عذرخواهی کرده و آورده است، وی بدون این که از افکاری که پشت این صحبت­ها باشد از این واژه­ها استفاده کرده و از عواقب آن آگاهی نداشته است. بدیهی است هیچ کس در هیچ شرایطی به دوست صمیمیش توهین نمی­کند.

در ادامه این بیانیه آمده است، شاهزاده هری حتما اگر می­دانست این عبارت­ها چه معنایی دارند هرگز آنها را به کار نمی­برد و از این که باعث شده احساسات دیگران جریحه دار شود نیز عمیقا متاسف است.

 

گفتنی است شاهزاده هری در سال 2007 به مدت 10 هفته در افغانستان در ارتش بریتانیا خدمت کرد اما به طور اضطراری و به خاطر ترس از سلامتیش مجبور به بازگشت به کشورش شد. وی اکنون یک درجه دار است و به زودی آموزش­های لازم برای پرواز با هواپیمای جنگنده را آغاز خواهد کرد.    


نظر شما :