شيمون پرز: اعراب از ما خواستند حماس را نابود کنيم

۲۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۰ کد : ۳۶۴۱ سرخط اخبار
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل مدعی شد که برخى رهبران عرب از دولت این رژیم خواسته‌اند تا جنبش حماس را نابود کند.
شيمون پرز: اعراب از ما خواستند حماس را نابود کنيم
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل مدعی شد که برخى رهبران عرب از دولت این رژیم خواسته‌اند تا جنبش حماس را نابود کند. شیمون پرز در این باره گفت: «تعدادى از رهبران عرب در ديدارهاى ويژه از ما خواسته‌اند تا جنبش حماس را نابود کرده و به فعاليت اين جنبش پايان دهيم. و الا اسرائيل هدف مشخصى جز حمايت از شهروندانش در جنوب ندارد که اين امر از طريق از بين بردن توان سياسى و نظامى جنبش حماس و مقاومت فلسطين امکان پذير است.» در عين حال وی امکان مذاکره با جنبش حماس در صورت به رسميت شناختن اسرائيل را امرى بعيد ندانست و افزود: «اين همان چيزى است که پيش از اين در خصوص جنبش فتح به رهبرى ياسر عرفات اتفاق افتاده است. اما تا زمانى که حماس با به رسميت شناختن اسراييل مخالفت کند، امکان برگزارى اين مذاکرات وجود ندارد.»

 وى در خصوص حضور نيروهاى بين‌المللى در غزه نیز گفت: «ما مخالفتى با اين موضوع نداريم، اما نحوه عملکرد اين نيروها در منطقه‌اى مثل نوار غزه علامت سوال‌هاى زيادى دارد، زيرا شرايط غزه کاملا با شرايط لبنان که نيروهاى بين‌المللى يونيفل در آن حضور دارند، تفاوت دارد. وى هم‌چنين از موضع‌گيرى اسپانيا در قبال حملات اسرائيل به نوار غزه ابراز نگرانى کرد و در ادامه افزود: «اگر مادريد روزانه با چنين حملات موشکى روبه‌رو شود چه واکنشى نشان خواهد داد.» پیش از این خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو، نخست وزير اسپانيا با انتقاد شديد از حملات اسرائیل به غزه تاکيد کرده بود، اين سياست‌هاى اسرائيل هرگز به صلح نخواهد انجامید.

از سوی دیگر زیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسرائیل در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست از اعلام آتش بش با حماس ابراز انزجار کرد و گفت: «درگيرى در نوار غزه درگيرى اسراييلى‌ها عليه فلسطينيان نيست، بلکه موردى است که اسرائيل به عنوان نمايده ميانه‌روها در منطقه از جمله تشکيلات خودگردان فلسطين می­خواهد با طرف های تندرو مبارزه کند.» وی همچنین مدعی شد، من از واژه آتش بس خوشم نمى‌آيد، زيرا شبيه به توافقى ميان دو طرف مشروع به حساب می آید. به هر حال اين درگيرى ميان دو کشور نيست، بلکه جنگ عليه تروريسم است. ما بايد در غزه بجنگيم زيرا آن‌ها (حماس) هشت سال است که اسرائيل را هدف قرار داده‌اند. ما براى ضعيف کردن آنها و تاثير بر توانايى‌شان براى هدف قرار دادن اسرائيل در آينده مى‌جنگيم. يا اسرائيل و يا کس ديگرى بايد اين کار را متوقف کند. طى شش ماه حماس برد موشک‌هايش را از 20 کيلومتر به 50 کيلومتر افزايش داده است. اين موضوع هم اکنون يک ميليون اسراييلى را تهديد مى‌کند. ما مى‌گفتيم فقط بخش جنوبى اسراييل است، اما هم اکنون بخش‌هايى در مرکز نيز مورد اين تهديد هستند.

ما بايد به مسلح شدن دوباره حماس پاسخ مى‌داديم. بايد بدانيم که در پايان اين عمليات نظامى ما شاهد مسلح شدن دوباره حماس نخواهيم بود. ليونى در ادامه افزود: «بحث از اشغال دوباره‌ غزه نيست. وقتى نوار غزه را ترک کرديم، حماس روى بيلبورد‌ها مى‌نوشت که وحشت پيروز شده و اسرائيل به دليل وحشت نوار غزه را ترک کرده است. بنابراين امروز پيام ما براى فلسطينى‌ها اين است که ما نوار غزه را ترک کرديم تا اميدى براى صلح ايجاد شود اما الآن به دليل وحشت باز‌گشته‌ايم!

وی در پاسخ به این سئوال که آيا از اين که حماس همانند سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان اعلام پيروزى کند، نگران نيستيد؟ مدعی شد، حتى نصرالله نيز پس از جنگ در لبنان اعلام کرد که اگر مى‌دانست که ما اين کار‌ها را انجام مى‌دهيم...(!) فکر مى‌کنم بسيارى از آن‌ها پس از چند روز جنگ همين احساس را دارند. ما به دنبال اشغال دوباره غزه نيستيم. اما بايد ببينيم که به اهدافمان دست يافته‌ايم. وی همچنین درباره استراتژی حماس نیز ابراز عقیده کرد، استراتژى حماس، مقاومت و جان به در بردن است. تا زمانى که جان سالم به در ببرند، اين يک پيروزى است. وقتى بدانند که جامعه جهانى بر روى اسرائيل فشار مى‌آورد، مى‌توانند صبر کنند و نفسى تازه کنند و منتظر آن بمانند تا اسرائيل از طريق جامعه جهانى متوقف شود. اين مايه‌ تاسف است.

نظر شما :