وزير کشور پاکستان می آید؛ سفر زرداری در ابهام

۰۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۱ کد : ۳۵۰۵ آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
رحمان مالک وزير کشور پاکستان برای مذاکره با مقامات ايران و بررسى وضعيت امنيت مرزهای مشترک دو کشور، در روزهاى آينده وارد تهران مى‌شود ولی سفر رئیس جمهور این کشور به تهران در پرده ابهام قرار دارد.
وزير کشور پاکستان می آید؛ سفر زرداری در ابهام

رحمان مالک وزير کشور پاکستان برای مذاکره با مقامات ايران و بررسى وضعيت امنيت مرزهای مشترک دو کشور، در روزهاى آينده وارد تهران مى‌شود ولی سفر رئیس جمهور این کشور به تهران در پرده ابهام قرار دارد.

 

"شوکت فياض احمد ترين" مشاور امور اقتصادى نخست وزير پاکستان اين مطلب را روز دوشنبه دوم دى در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی و در اقامتگاه سفير پاکستان در تهران اعلام کرد.

 

وزیر کشور پاکستان تابستان امسال در گفتگوهایی با همتای ایرانی خود بر پیگیری ماجرا ربایش سربازان ایرانی در سراوان تاکید کرده و در این باره قول همکاری داده بود. سفر هیئت ایرانی به پاکستان نیز در همین راستا صورت گرفت و تبادل نظرهایی درخصوص امنیت مرزها و مقابله با گروه های تروریستی انجام شد. با این وجود هنوز تصمیمات روشنی در این باره اتخاذ نشده و پاکستان در کنترل مرزهای غربی خود و فعالیت های تروریستی این منطقه پاسخی قاطع نداده است.

 

این کشور که بعد از روی کار آمدن آصف علی زرداری با بحران های امنیتی متعددی مواجه شده و روابطش را با هند دیگر بار تیره و از هم گسیخته می بیند، در سمت غرب نیز به دلیل ناامنی ناشی از آزادی عمل گروهک ها با دولت ایران به چالش رسیده است.

 

کشته شدن 16 سرباز ایرانی گروگان گرفته شده در حادثه سراوان اگرچه تنها متوجه عملکرد دولت پاکستان نیست ولی به هر شکل ماهیتی پاکستانی دارد و از این رو موجب ارائه تضمین هایی امنیتی از سوی آنها به ایران خواهد شد. هم اینک یکی از دیپلمات های اقتصادی ایران نیز سرنوشتی نامعلوم دارد و بطور حتم در رایزنی های دو کشور مورد تاکید خواهد گرفت.

 

البته "شوکت ترين" در پاسخ به سوالى درباره وضعيت حشمت الله عطارزاده نياکى، کارشناس اقتصادى سرکنسول گرى ايران در پيشاور که 23 آبان‌ماه در اين شهر ربوده شد، تاکيد کرده که وى زنده و سالم است و تلاش دولت اسلام آباد و مقامات محلى ايالات سرحد براى رهايى او ادامه دارد.

 

وزير اقتصاد و دارايى پاکستان که براى شرکت در همايش وزيران سازمان همکارى اقتصادى (اکو)‌ به ايران سفر کرده، همچنين از سفر عاصم حسين وزير نفت و منابع طبيعى کشورش به ايران در روزهاى 9 و 10 دى ماه خبر داده است.

 

در حالی که وزیر کشور پاکستان به زودی راهی ایران خواهد شد، هنوز از قطعیت سفر رئيس‌ جمهور پاکستان به ایران خبری نرسیده است. پیش از این محمد مهدى آخوندزاده، معاون آسياى وزارت امور خارجه در جريان سفر به اسلام‌آباد، نامه دعوت محمود احمدى‌نژاد از آصف ‌على زردارى همتاى پاکستانى‌اش را براى سفر به تهران به وى ارائه کرده و زردارى هم اين دعوت را پذيرفته بود. قرار بود مراجع دیپلماتیک دو کشور خبر قطعی سفر وی را در این ایام اعلام کنند که ظاهرا برنامه ریزی قطعی برای این سفر هنوز انجام نشده است.

 

رئيس‌جمهورى پاکستان در ديدار آخوندزاده اعلام کرده بود که در نخستين هفته سال 2009 ميلادى به ايران خواهد آمد. سال جديد ميلادى از 12 دى‌ماه آغاز مى‌شود.

 

این احتمال می رود که به دلیل اوج گرفتن جدل لفظی میان هند و پاکستان بعد از حادثه تروریستی بمبئی و پروازهای تهدیدآمیز هند در مرزهای این کشور، زرداری سفر خود را به ایران به تعویق بیندازد. در روزهای اخیر تنش ها میان هند و پاکستان بار دیگر افزایش یافته و حتی برخی کارشناسان نسبت به وقوع جنگ احتمالی میان دو همسایه هشدار داده اند.

 

 

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :