اينديپندنت: قدم های اوباما در سایه کلینتون

۱۸ آذر ۱۳۸۷ | ۰۲:۱۶ کد : ۳۳۸۶ آمریکا
شاید بتوانیم بگوییم، اوباما در نهایت شبیه هیچ کدام از روسای جمهوری امریکا نخواهد بود. وی هیلاری کلینتون را انتخاب کرد تا آینده سخت سیاست و دیپلماسی سیاسی را بر دوش او بگذارد و خود در سایه اش آسوده قدم بزند.
اينديپندنت: قدم های اوباما در سایه کلینتون

روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصادی امریکا اختصاص داده و با عنوان مشکل بی کاری نوشته است، بر اساس آماری که وزارت کار در ماه نوامبر گزارش داده است، این ماه بدترین ماه سال برای وضعیت بی کاری شور بوده است. به گونه ای که بسیاری از کسانی که از مشاغل خود بیکاری شده اند مجبور به مهاجرت از کشور شده و در کشورهای دیگر به دنبال کار می گردند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، بر اساس آمار وزارت کار ایالات متحد 533 هزار نفر در ماه گذشته در ایالات متحد بی کار شده­اند که بدترین شمار بیکاری از دسامبر 1974 تا کنون بوده است. در همین حال در سال گذشته نیز در حدود 9/1 میلیون نفر بی کار شده اند که بر اساس آمارها امسال این رقم بیشتر از سال گذشته خواهد بود. بر این اساس میزان رشد بیکاری در ماه نوامبر نیز در حدود 7/6 درصد رشد داشته و به رقم بی سابقه 3/10 میلیون نفر از ابتدای سال تا کنون رسیده است. همچنین می­توان دریافت که میزان بی کاری در بازارهای کشور تا چه اندازه بالا است.

 

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به بحران کشمیر اختصاص داده و با عنوان رهبری خشونت در کشمیر نوشته است، حملات تروریستی اخیر بمبئی به خوبی نشان داد که بحران در پاکستان و هند تا چه اندازه عمیق است و تروریسم چقدر به خود اطمینان دارد. این بحران به خوبی نشان داد که بحران لاینحل کشمیر که نزدیک به 60 سال به درازا کشیده و هیچ کدام از کشورهای هند و پاکستان حاضر به کوتاه آمدن در برابر آن نیستند تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد و چه پیامدهایی در بر داشته باشد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، بی شک این بحران بحرانی است که رهبران کنونی پاکستان از قبل به ارث برده اند. دلیل محکم این ادعا را نیز در ترور همسر آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان می توان جستجو کرد. زرداری خود از یک سو تحت فشار گروه های افراطی قرار گرفته، از سوی دیگر از سوی هند به شدت تحت فشار است و در همین حال عدم هماهنگی سیاسی در کشور و نبود کنترل بر دستگاه امنیتی پاکستان بیشترین چالش را برایش ایجاد کرده است.

 

روزنامه ایندیپندت سرمقاله امروز خود را به باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب امریکا و انتخاب هیلاری کلینتون به سمت وزارت امور خارجه امریکا اختصاص داده و با عنوان قدم های اوباما در سایه کلینتون، نوشته است، رئیس جمهوری منتخب امریکا در نهایت شبیه کدام یک از روسای جمهوری خواهد شد؟ جیمی کارتر که توانست در آخر برنده جایزه صلح نوبل شود، یا جورج بوش رئیس جمهوری امریکا که اکنون با ثروت کلانی که در اختیار دارد و اصولا خانوادگی در اختیار داشت با خیال راحت به خانه اش در دالاس می رود. شاید بتوانیم بگوییم، اوباما در نهایت شبیه هیچ کدام از روسای جمهوری امریکا نخواهد بود. وی هیلاری کلینتون را انتخاب کرد تا آینده سخت سیاست و دیپلماسی سیاسی را بر دوش او بگذارد و خود در سایه اش آسوده قدم بزند. شاید رئیس جمهوری منتخب پشیمان باشد که در جریان تبلیغات انتخاباتی اش شعار تغییر سر داد و به رای دهندگانش نوید این شعار را که «به من رای دهید تا آزاد شوید» را داد. گذر زمان همه چیز را نشان خواهد داد. فعلا که اوباما تصمیم گرفته در سایه هیلاری کلینتون قدم بزند.    


( ۱ )

نظر شما :