بوش: خاورميانه اکنون آزادتر، امیدوارکننده‌تر و مرفه‌تر است

۱۶ آذر ۱۳۸۷ | ۲۱:۴۸ کد : ۳۳۷۶ آمریکا
رئيس‌جمهوری در حال کناره‌گيرى آمريکا گفت که در شرايطى از سمت رياست جمهورى کنار مى‌رود که خاورميانه به منطقه‌اى آزادتر، اميدوار کننده‌تر و مرفه‌تر تبديل شده است.

رئيس‌جمهوری در حال کناره‌گيرى آمريکا گفت که در شرايطى از سمت رياست جمهورى کنار مى‌رود که خاورميانه به منطقه‌اى آزادتر، اميدوار کننده‌تر و مرفه‌تر تبديل شده است. اين در حالى است که بسيارى از کارشناسان به اندازه بوش به وضعيت خاورميانه خوشبين نيستند و معتقدند اوباما با چالش‌هايى بس بزرگ در منطقه مواجه است.

 

بوش در سخنان خود مدعى شد که دولت وى به پيروزى در عراق نزديک است، در مقابله با برنامه هسته‌اى ايران حرکت رو به جلو داشته است و بنيان اعتماد ميان اسرائیل و فلسطين برقرار شده است.

 

بوش در گردهمايى سابان در واشنگتن گفت: «خاورميانه در حال پايان دادن به فصل تاريکى و ترس است و فصل جديدى از اميدوارى را آغاز مى‌کند. اصلاحات اقتصادى و سياسى در خاورميانه پيشرفت داشته است. هنوز چالش‌هاى جدى فرا روى خاورميانه است، اما تغييرات ايجاد شده در هشت سال گذشته پيام‌آور آغاز رويدادى تاريخى و جديد است.»

 

بوش درباره عراق گفت: «پس از سقوط صدام، دولت آمريکا از آسان‌ترين گزينه که گماردن يک فرد مطيع آمريکا در سمت رهبرى عراق بود، خوددارى کرد و اين امکان را براى مردم عراق فراهم آورد تا به طور دموکراتيک و با راى خود رهبرشان را انتخاب کنند.»

 

بوش در ادامه افزود: «توافق­نامه خروج نيروهاى آمريکايى از عراق که به تصويب دو طرف رسيده است چارچوبى را ارائه مى‌دهد که بر اساس آن شمار نيروهاى آمريکايى هم­زمان با نزديک‌تر شدن به پيروزى نهايى در عراق کاهش مى‌يابد.»

 

بوش اذعان داشت، جنگ عراق که در حال حاضر شش سال از آغاز آن مى‌گذرد و هزينه‌اى بالغ بر 650 ميليارد دلار داشته است، بيش از حد تصور وى طولانى و پرهزينه شده است.

 

بوش در خصوص توجيه حمله به عراق اظهار داشت، اين يک واقعيت است که صدام با حادثه 11 سپتامبر ارتباط نداشته است، اما کنار گذاشتن صدام را نمى‌توان بدون ارتباط با حادثه 11 سپتامبر ديد.

 

وى در خصوص مساله فلسطين و اسرائیل نيز گفت: «موانعى در سر راه وجود داشت؛ بيمارى آريل شارون، نخست وزير سابق اسرائيل، پيروزى گروه حماس در انتخابات فلسطين و به دست گيرى کنترل نوار غزه توسط اين گروه. اما با این حال تمام تصميماتى که ما در خاورمیانه اتخاذ کرديم تصميماتى درست و مورد نظر مردم نبوده اما شهرت و محبوبيت نيز هيچ‌گاه هدف ما نبوده است.»


نظر شما :