تاييد توافق‌نامه امنيتى و ايجاد زمينه‌هاى اوليه براى خروج از بند ۷

۱۶ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۷ کد : ۳۳۷۳ آمریکا
شوراى رياست‌جمهورى عراق، توافق­نامه امنيتى خروج نيروهاى آمريکايى از عراق و نيز سند اصلاح ملى را که بر برگزارى همه پرسى درباره توافق­نامه در ژوئیه سال آينده ميلادى (مرداد 1388) تاکيد مى‌کند، با اجماع تصويب کرد.
تاييد توافق‌نامه امنيتى و ايجاد زمينه‌هاى اوليه براى خروج از بند ۷

شوراى رياست جمهورى توافق­نامه امنيتى خروج نيروهاى آمريکايى از عراق و نيز سند اصلاح ملى را که بر برگزارى همه پرسى درباره توافق­نامه در ژوئیه سال آينده ميلادى (مرداد 1388) تاکيد مى‌کند، با اجماع تصويب کرد.

 

نصيرالعانى، رئيس دفتر جلال طالبانى رئيس جمهورى عراق اعلام کرد، شوراى رياست جمهورى (متشکل از جلال طالبانى، طارق الهاشمى و عادل عبدالمهدى دو تن از معاونان شيعه و سنى) با اجماع توافق­نامه امنیتی میان عراق و امریکا که اکنون به گفته نوری مالکی نخست­وزیر عراق، خروج نيروهاى آمريکايى از عراق نامیده می­شود و نيز سند اصلاح ملى را که بر برگزارى همه‌پرسى در اواسط سال آينده تاکيد مى‌کند، تصويب کرد.

 

پارلمان عراق سرانجام پس از چند جلسه بحث و مشاجره و در ميان اعتراض­های نمايندگان جريان صدر، روز پنجشنبه 28 نوامبر با 144 رأى مثبت از مجموع 198 نماينده حاضر در پارلمان، توافق­نامه امنیتی میان عراق و امریکا را تصويب کرد. نمايندگان پارلمان عراق پيش از امضاى اين توافق­نامه سند اصلاح ملى ارائه شده از سوى گروه­هاى سياسى عراق را امضا کردند.

قرار است توافق­نامه امنیتی عراق و امریکا در ژوئیه سال آينده ميلادى به همه‌پرسى گذاشته شود.

 

براساس متن پيش‌نويس توافق­نامه امنيتى، همه نيروهاى آمريکا بايد تا 30 ژوئن 2009 از همه شهرها و روستاهاى عراق و تا 31 دسامبر سال 2011 از همه خاک عراق خارج شوند.

 

بر اساس اين گزارش، سند اصلاحيه‌اى که پيش از تصويب توافق­نامه امنيتى در پارلمان ارائه شد، دولت عراق را به انجام برخى امور از جمله اصلاحات سياسى و اقتصادى، اجراى برخى درخواست‌ها از جمله قانون عفو عمومى، تلاش براى بازگرداندن مهاجران به عراق، انجام همه پرسى در مورد توافق­نامه امنيتى و ضرورت از سرگيرى بررسى قانون اساسى، توقف تحت تعقيب قرار دادن جريان هاى سياسى، ريشه کن کردن حزب بعث در چارچوب روند قضايى نه سياسى، تضمين برگزارى انتخابات سالم، شفاف و سامان دهى نيروهاى مسلح در چارچوب نظامى و حرفه‌اى و به دور از سهميه بندى‌هاى سياسى ملزم مى‌کند.

 

در همین رابطه جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده در تماس تلفنى با جلال طالبانى تصويب توافق‌نامه خروج نيروهاى خارجى از عراق را به وى تبريک گفت.

 

دفتر رياست جمهورى عراق با صدور بيانيه‌اى در این رابطه اعلام کرد، جورج بوش رئيس جمهوری ایالات متحد در اين تماس تلفنى تاکيد کرد، رهبرى حکيمانه‌ جلال طالبانى رئيس‌جمهوری عراق و عزم و اراده قوى وی و نقش کليدى و مهمش در ايجاد توافق ملى درباره توافق‌نامه زمینه­های تصويب آن در پارلمان را ايجاد کرد.

 

وى در اين تماس تلفنى تلاش‌هاى دولت عراق را جهت ايجاد اجماع ملى بين احزاب پارلمانى عراق درباره توافق‌نامه ارزشمند توصيف کرده و از آن تقدير کرد.

 

طالبانى نيز از دولت بوش به دليل کمک به ملت عراق در براندازى حکومت ديکتاتورى صدام و ايجاد فضاهاى مناسب برای تحقق دموکراسى در اين کشور و تضمينى براى حقوق و آزادى‌هاى دموکراتيک تقدير کرد.

 

وى خاطرنشان کرد، اين فضاهاى مثبت به مشارکت اقشار مختلف عراق در اداره کشور و ايجاد دستاورد‌هاى عالى براى ملت عراق منجر شد.

 

عادل عبدالمهدى، معاون طالبانى نيز در تماس تلفنى با بوش به بررسى توافق‌نامه خروج نيروهاى خارجى از عراق و راهکارهاى موجود برای فعال ساختن مفاد اين توافق‌نامه پرداخت.

 

دو طرف در اين تماس تلفنى درباره‌روند اجراى توافق‌نامه‌ و نحوه عقب نشينى نيروهاى آمريکايى از عراق و هم‌چنين آينده‌ روابط دو کشور و راه هاى تحکيم و گسترش اين روابط بحث و تبادل نظر کردند.

 

جورج بوش در گفت‌وگوى تلفنى با عبدالمهدى حمايت کامل دولت آمريکا را از دستاوردهاى به وجود آمده در عراق و کمک به افزايش و توسعه اين دستاورد‌ها اعلام کرد. وى ابراز اميدوارى کرد که عراقى‌ها به پيشرفت‌هاى بيشتر دست يابند.

 

دانا پرينو، سخنگوى کاخ سفيد نيز تصويب اين توافق‌نامه را در شوراى رياست جمهورى عراق دستاوردى تاريخى براى دو کشور دانست.

 

وى در این باره گفت: «توافق‌نامه به ترسيم روابط آمريکا با عراق در آينده و حمايت از دستاورد‌هاى دموکراتيکى که عراقى‌ها در سال‌هاى گذشته رقم زدند، کمک مى‌کند.»

 

پرينو درباره برگزارى رفراندوم درباره توافق‌نامه نيز گفت: «عراق يک کشور صاحب حاکميت است و مى‌تواند به شيوه‌هاى مختلف درباره مسايل مختلف تصميم‌گيرى کند.»

 

رابرت وود، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ آمريکا نيز از تصويب اين توافق‌نامه در شوراى رياست جمهورى عراق ابراز خرسندى کرد.

 

در همین رابطه واشنگتن موافقت اوليه شوراى امنيت را نسبت به خروج عراق از بند هفت منشور سازمان ملل متحد به دولت بغداد ابلاغ کرده است.

 

يک منبع پارلمانى عراق به روزنامه الصباح گفت: «زلماى خليل زاد، نماينده دائم امريکا در سازمان ملل متحد در جريان سفر به عراق به رهبران و سياستمداران عراقى گفته است که اکثريت اعضاى شوراى امنيت با خروج عراق از منشور هفت سازمان ملل متحد موافق هستند.»

 

وى که در جريان اين سفر با رئيس جمهوری عراق، معاونانش و سيد عبدالعزيز حکيم، رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق ديدار کرده بود، تاکيد کرد، تمام تلاشش را به کار مى‌بندد تا ضمن گفت‌وگو، موافقت تمام اعضاى دائمى شوراى امنيت را به اين موضوع جلب کند.


نظر شما :