رابرت گيتس ابقا مى‌شود

۰۶ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۰ کد : ۳۲۹۰ آمریکا
به گفته مقام‌هاى امريکايى، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحد در نظر دارد، رابرت گيتس وزیر دفاع فعلی را در سمت خود ابقا کرده و يک ژنرال بازنشسته نيروى دريايى را نیز به سمت مشاور امنيت ملى آمريکا انتخاب کند.
رابرت گيتس ابقا مى‌شود

به گفته مقام‌هاى امريکايى، باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحد در نظر دارد، رابرت گيتس وزیر دفاع فعلی را در سمت خود ابقا کرده و يک ژنرال بازنشسته نيروى دريايى را نیز به سمت مشاور امنيت ملى آمريکا انتخاب کند.

 

رابرت گيتس، وزير دفاع فعلى و ژنرال جيمز جونز، از مقام‌هاى ارشد بازنشسته نيروى دريايى در صورت حضور در کابينه باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا تجارب ارزشمندى را به همراه خواهند آورد و به اوباماى 47 ساله‌اى که قول داده نيروهاى آمريکايى در عراق را ظرف 16 ماه از اين کشور خارج کند و تمرکز جنگ با تروريسم را در افغانستان قرار دهد، کمک فراوانى مى‌کنند.

 

گفته مى شود، رابرت گيتس درخواست اوباما را پذيرفته، اما هنوز مشخص نيست که ژنرال جونز نيز اين سمت را پذيرفته است يا خير. قرار است اعلام رسمی ابقای رابرت گیتس به سمت وزارت دفاع ایالات متحد هفته آینده اعلام شود.

 

اوباما همچنين از هيلارى کلينتون خواسته است تا در سمت وزير امور خارجه جديد آمريکا شروع به فعاليت کند. هنوز به طور دقيق مشخص نيست که آيا وى نيز فعاليت در اين سمت را پذيرفته است يا خير گرچه برخی منابع خبری امریکایی از جمله روزنامه نیویورک تایمز خبر داده اند که هیلاری کلینتون تصدی سمت وزارت امور خارجه امریکا را پذیرفته است.

 

مشاوران اوباما تصريح کردند، تصميم هيلارى کلينتون هرچه باشد، باراک اوباما قصد دارد هفته آينده اعضاى تيم امنيت ملى خود را معرفى کند.

 

هم‌چنين يک مقام آگاه و نزديک به اوباما در این باره گفت: «رابرت گيتس براى مدتى احتمالا در حدود حداقل يک سال در کابينه اوباما حضور خواهد داشت.»

 

ابقاى گيتس در سمت وزارت دفاع آمريکا نشان دهنده آن است که اوباما به قول خود مبنى بر انتخاب جمهورى‌خواهان در کابينه جامه عمل پوشانده است. گرچه رابرت گیتس پیش از این نیز سابقه حضور در کابینه دموکرات ها را داشته است.

 

يک مقام رسمى دموکرات‌ها نيز اظهار داشت که ژنرال جونز انتخاب اوباما براى سمت مشاور امنيت ملى آمريکا است.

 

در همین حال هنوز مشخص نيست که اوباما چه افرادى را براى تيم اطلاعاتى خود در نظر دارد. جان برنان که گفته مى‌شد براى سمت مدير سازمان سيا در نظر گرفته شده از ليست اوباما خارج شده است. دنيس بلر، ژنرال سابق آمريکا نيز براى سمت مدير اطلاعات ملى آمريکا مد نظر اوباما است.

 

به گفته مقام‌هاى آمريکايى ادامه فعاليت رابرت گيتس در سمت وزارت دفاع اين کشور باعث خواهد شد ارتش آمريکا که در دو جنگ به سر مى‌برد، با ثبات روبه‌رو شود.

 

مقام‌هاى آمريکايى معتقدند که عملکرد گيتس در پنتاگون در خور تحسين است و ادامه فعاليت وى در وزارت دفاع باعث مى‌شود ارتش آمريکا با مشکلات جدى روبه‌رو نشود.

 

گیتس در سال 2006 پس از کنار رفتن دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق و جنجال برانگیز آمریکا، هدایت پنتاگون را به عهده گرفت و بر تغییر استراتژی جنگ در عراق نظارت کرد.

 

تحلیلگران پیش بینی می کردند که گیتس، 65 ساله، که زمانی مدیر سازمان اطلاعات مرکزی بود احتمالا به درخواست اوباما در پست خود باقی خواهد ماند چرا که وی مورد احترام اعضای هر دو حزب اصلی آمریکاست و وجود او منعکس کننده ماهیت فراجناحی دولت بعدی خواهد بود.


نظر شما :