ظرفیت های پیدا و پنهان اجلاس شهرداران آسيا

۲۹ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۴۲ کد : ۳۲۳۲ آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
نخستين اجلاس شهرداران پايتخت‌ها و کلانشهر‌‌هاى آسيايى 29 آبان با شعار "آسيا براى شهروندان و همگرايى براى زندگى بهتر" در سالن همايش‌هاى برج ميلاد آغاز خواهد شد.
ظرفیت های پیدا و پنهان اجلاس شهرداران آسيا

نخستين اجلاس شهرداران پايتخت‌ها و کلانشهر‌‌هاى آسيايى 29 آبان با شعار "آسيا براى شهروندان و همگرايى براى زندگى بهتر" در سالن همايش‌هاى برج ميلاد آغاز خواهد شد.

 

علاوه بر اينکه از بالاترين مقامات سه قوه مجريه، ‌مقننه و قضائيه براى حضور در مراسم افتتاحيه اين اجلاس دعوت به عمل آمده، ده‌ها نماينده از پايتخت‌ها و کلانشهرهاى کشورهاى آسيايى و چند کشور اروپايى نيز در افتتاحيه حضور خواهند داشت.

 

در اين اجلاس قرار است نمايندگانى از سازمان همکارى‌هاى اقتصادى منطقه‌اى اکو، ‌سازمان پايتخت‌ها و شهرهاى اسلامى به‌عنوان زيرمجموعه سازمان کنفرانس اسلامى، سازمان ملل متحد که داراى 12دفتر نمايندگى و برنامه اجرايى در ايران است و اتحاديه اروپا شرکت داشته باشند.

 

ازجمله برنامه‌هاى اين اجلاس در روز برپايى آن، نشست هایى درباره چالش‌هاى مشترک مديريت کلانشهرهاى آسيايى، شهرنشينى سريع، حمل‌ونقل عمومى، آلودگى زیست محيطى، سلامت شهرى و همکارى شهر با شهر است.

 

علاوه بر اين، جلسات مشترکى از سوى شهرداران آسيايى درباره دولت محلى و مشارکت عمومى به‌عنوان طرحی موفق در آسيا و رد و بدل شدن تجارب برتر و ايده‌هاى مبتکرانه برگزار می شود که طی آن شهرداران پيشنهادهاى خود را ارائه مى‌کنند.

 

بازديد از نقاط ديدنى و جاذبه‌هاى معمارى و تاريخى تهران، از جمله برنامه‌هاى جنبى در نظر گرفته شده براى شرکت‌کنندگان در اين اجلاس است.

 

محمود محمدى دبير اجلاس از حضور دومینیک دوویلپن فرانسوی در این برنامه خبر داده و گفته است: از آنجا که ما به‌ دنبال تبادل تجربيات و همگرايى در قاره آسيا هستيم از افرادى که تجربيات ارزشمندى در زمينه مديريت شهرى داشتند براى شرکت در اين اجلاس دعوت شده است که از آن جمله مى‌توان به ژاک ‌شيراک اشاره کرد که 18سال شهردار پاريس بود. به همين منظور از وی دعوت شد تا تجربيات خود را در مورد شهردارى و اتحاديه اروپا در اختيار اجلاس قرار دهد و او نيز معاون خود دومنيک دوويلپن نخست وزير سابق فرانسه که يکى از چهره‌هاى برجسته فرانسه محسوب مى‌شود را براى شرکت در اجلاس معرفى کرد.

 

دوویلپن قرار است در مورد تجربیات اتحاديه اروپا براى آسيایی ها سخنرانى کند. همچنین هادى البکوش نخست وزير پيشين تونس نيز که سوابق گسترده‌اى در همکارى با اتحاديه آفريقايى و مسائل شهرى دارد جهت انتقال تجربيات اين قاره به اجلاس دعوت شده‌ است.

 

در اجلاس دو روزه (29 و30 آبان ماه) شهرداران آسيايى شهرداران و متخصصان و کارشناسان شهرى از 46 کشور آسيايى شرکت خواهند داشت. اين اجلاس در ادامه اجلاس مجالس کشورهاى آسيايى است که تا آذرماه امسال مسئوليت دو ساله ايجاد دبيرخانه آن بر عهده ايران است.

 

اما برپایی این اجلاس و تبلیغات یکباره آن از سوی شهرداری که کمی دیر آغاز شد، موجب برداشت هایی سیاسی نیز شده است. رقابت محمدباقر قالیباف و محمود احمدی نژاد در نهمین و شاید دهمین انتخابات ریاست جمهوری، تکیه زدن یکی بر مسند ریاست جمهوری و قرارگیری دیگری در ساختمان بهشت تهران و کشمکش هایی که در سه سال اخیر میان شهرداری و مجموعه دولت وجود داشته، بر شائبه سیاسی بودن این رویداد افزوده است. چندی پیش نیز قالیباف عازم مراکز چند کشور مهم آسیا و اقیانوسیه شد و اذهان سیاسی را که در پی پیش بینی رخدادهای انتخاباتی سال آینده ایران هستند معطوف خود کرد.

 

در همین باره خسرو دانشجو سخنگوى شوراى اسلامى شهر تهران به صراحت اعلام کرد که از آنجا که  تصميم برپایی این اجلاس در اجلاس بين المجالس کشورهاى آسيايى گرفته شده و رئيس‌جمهورى نيز کاملا در جريان اين امر است لذا نه تنها هيچ شائبه سياسى در برگزارى اجلاس به ميزبانى شهردارى تهران نيست بلکه کليه نهادهاى دولتى مسئول در يک همکارى تنگاتنگ، شهردارى تهران را در برپايى هرچه بهتر آن يارى خواهند کرد.

 

به گفته وی، در نخستين اجلاس بين‌المجالس کشورهاى آسيايى و بر اساس ماده 62 بيانيه تهران تصويب شد که به ‌منظور همگرايى بيشتر ملت‌ها شهرداران پايتخت‌ها و کلانشهرهاى اين قاره براى نخستين بار در تهران دور هم جمع شوند و به تشريک مساعى درباره آشنايى با اديان، فرهنگ، ايدئولوژى، امور گردشگرى، تجارت و بازرگانى، همگرايى، مشارکت شهروندان در اداره شهرها، حقوق بشر و حکمرانى محلى بپردازند و از ظرفیت ‌هاى متخصصان و قابليت‌هاى موجود در قاره آسيا براى اداره‌ بهتر پايتخت‌ها و کلانشهرهاى اين قاره استفاده کنند.

 

اجلاس شهرداران آسیایی 2008 پاسخى به فراخوان "مجمع پارلمان‌های آسیایی" (APA) است. پارلمان‌های 19 کشور عضو و 18 کشور ناظر "انجمن پارلمان‌های آسیایی برای صلح" (AAPP) را در نوامبر 2006 به یک سازمان بین‌المجالس پیشرو به نام مجمع پارلمان‌های آسیایی تغییر دادند. اعضای APA دست کم دو بار در سال برای ترویج ديدگاه انسجام بیشتر آسیا تشکیل جلسه می‌دهند.

 

بازار مشترک انرژی آسیا، پیمان دوستی در آسیا، تنوع فرهنگی در آسیا، کاشتن یک میلیارد درخت در آسیا و پایداری زیست‌محیطی، مبارزه با فساد و ترویج حکمرانی خوب برخی از مضامین در دستور کار APA است.

 

APA یا مجمع پارلمان های آسیایی در 20 نوامبر 2007 از دولت‌های محلی، شوراها و شهرداران خواست تا اطلاعات و تجربه را با دیدگاهی مبنی بر ترغیب همکاری و انسجام در آسیا مبادله کنند. بنابراین اجلاس شهرداران آسیایی پاسخ شهرداران به این فراخوان و آغاز همکاری راهبردی میان شهرها و پارلمان‌ها در آسیا برای ترغیب اتحاد میان کشورهاست.

 

حتی با تصور اینکه دستاوردهای این رویداد بین المللی بیش از وجوه مدیریت شهری و تعامل سازنده با دیگر کشورها متوجه یک گروه سیاسی در داخل باشد بازهم از اهمیت اجلاس و شرکت کنندگان آن و اعتبار بخشیدن به مرکزیت تهران به عنوان پایتخت یکی از استراتژیک ترین کشورهای خاورمیانه ای نخواهد کاست.

 

اهمیت این گردهمایی و همزمانی آن با افتتاح برج میلاد تهران و نیز حضور شخصیت های برجسته پارلمانی و تئوریسین های مدیریت شهری این نیاز را قوت می بخشید که تبلیغات داخلی و برون مرزی بیشتری از طریق رسانه های جمعی برای آن تدارک دیده شود. جنبه های نمادین این رویداد آسیایی و برگزاری نخستین دوره آن فضاسازی رسانه ای وسیع تری را طلب می کرد که شاید این مقوله نیز از سوی دستگاه صداوسیما با برداشت های سیاسی همراه بوده است.

 

   

 

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :