میخائیل گورباچف: مسئوليت اوباما بسيار سنگين است

۲۷ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۳ کد : ۳۲۱۷ اخبار اصلی
میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی از رهبران جهان به دلیل عدم جدیتشان در حل مشکلات بین‌المللی انتقاد کرد و گفت: «بسیاری از مشکلات موجود آینده بسیار پر مخاطره­ای را نوید می‌دهند.»
میخائیل گورباچف: مسئوليت اوباما بسيار سنگين است

میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی از رهبران جهان به دلیل عدم جدیتشان در حل مشکلات بین المللی انتقاد کرد و گفت: «بسیاری از مشکلات موجود آینده بسیار پر مخاطره­ای را نوید می­دهند.»

 

گورباچف در گفت و گو با شبکه الجزیره در این باره گفت: «انتظار نداشتیم که دنیا پس از گذشت 18 سال از جنگ سرد به اینجا برسد که صلح همچنان غیر قابل دسترس باشد، جنگ و درگیری بسیار رشد کرده و در همه جا منتشر شده باشد، فقر گسترده شده و مشکلات توسعه یافته باشند.»

 

به اعتقاد گورباچف علت اصلی این مشکلات فقر سیاستمداران جهان از درک واقعیت کنونی است به گونه­ای که با تمرکز بیش از حد بر برخی مسائل و قضایای پیش پا افتاده از مسیر اصلی منحرف شده­اند. درگیری برای پیروزی در انتخابات هدف اصلی تمام آنها شده است در حالی که سیاست بدین معنا نیست که بجنگید تا به قدرت برسید بلکه رقابت برای رسیدن به آینده­ای بهتر هدف است.

 

گورباچف که در شمال سوئیس برای شرکت در کنفرانس سالانه صلیب سبز در مجموعه ایر ماتینگن، شرکت کرده بود، همچنین گفت: «نخبگان سیاسی و پیشگو امروز منزوی شده­اند، چرا که گوش شنوایی برای شنیدن گفته­هایشان نیست. نه در رسانه­ها و نه در وسایل ارتباط جمعی استقبالی از حرف و ایده­های آنها نمی­کنند و این خود جای اضطراب و نگرانی دارد.»

 

رئیس جمهوری اسبق روسیه همچنین گفت: «دنیا امروز نیازمند دولت­هایی است که با مردمانشان با شفافیت بالا رفتار کنند و از صداقتشان محافظت کند. آن هم به این ترتیب که مستقیما با مردم در تماس باشند و به جوانان بیاموزند که اگر دنیا با مشکلات مواجه شد و مسائل پیچدیه سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی به وجود آمد، چگونه مسئولیت­ها را بپذیرند.»

 

گورباچف درباره رئیس جمهوری جدید امریکا، باراک اوباما نیز گفت: «اوباما با مسئولیت بسیار سنگینی مواجه است و لازم است به تغییراتی که مردم و جامعه بین المللی از او انتظار دارند و وی شعار انتخاباتیش کرده بود جامه عمل بپوشاند. شاید حتی این تغییرات بنیادین باشد و وی مجبور شود صد روز پس از اخذ قدرت برای انجام آنها اقدام کند. در صورتی که وی نتواند به تغییراتی که وعده داده عمل کند ضربه­ای به جامعه بین­المللی و ملت امریکا وارد کرده است. تلاش بی سابقه­ای که در جریان انتخابات برای پیروزی وی انجام می­شد، میزان نگرانی­ها از سیاست­های ایالات متحد را نشان می­دهد. گویی که دنیا می­گفت، 8 سال حکومت جمهوریخواهان دیگر کافی است. آنها رسما خواستار تغییر هستند. این ماموریتی است که حزب دموکرات آن را پذیرفته و وعده داده به آن عمل کند. اکنون حزب دموکرات در چنین آزمایشی قرار گرفته و اگر اوباما نتواند به این نیازها پاسخ دهد، ضربه بزرگی را به کسانی که او را تایید کردند، وارد آورده است.»

 

گورباچف در ادامه سخنانش به شدت از جورج بوش، رئیس جمهوری ایالات متحد انتقاد کرد و گفت: «در طول حضور وی بر منصب ریاست جمهوری امریکا دنیا به جای در پیش گرفتن راه­های گفت و گو به تنش و جنگ کشیده شد. اگر به سیاست­های امریکا در زمان جورج بوش پسر بنگریم، می­بینیم که مسکو و واشنگتن مجددا به دوران جنگ سرد بازگشتند و تنش­ها به شدت گسترش یافت.»

 

وی درباره درگیری میان روسیه و گرجستان گفت: «راه حل بحران قفقاز این است که گرجستان بپذیرد که آبخازیا و اوستیای جنوبی فدرالی شود و با آنها پیمان ببندد. درگیری در آن جا هیچ فایده­ای ندارد بلکه باید همه چیز را با گفت و گو و مذاکره و زندگی مسالمت­آمیز حل و فصل کرد. باید پذیرفت که در آنجا قومیت­های تاریخی و دینی هستند که برای مردم آن جا به اندازه­ای اهمیت دارد که آن را به نژاد ارجحیت می­دهند.»

 

میخائل گورباچف، درباره بحران مالی جهانی نیز گفت: «باید اصلاحات جدی و شفافی در نظام مالی و اقتصادی دنیا صورت گیرد. باید به شکل صحیحی بحران شناسایی شود و از طریق آن به راه حل­های منطقی و عملی رسید.»

 

گورباچف سازمان بین المللی صلیب سبز را در سال 1993 در ژنو به عنوان یک سازمان غیر دولتی تاسیس کرد. این موسسه در زمینه­های مشکلات زیست محیطی و پژوهش­های علمی فعالیت­های گسترده­ای را انجام می­دهد. سازمان صلیب سبز تا کنون موفق شده 30 سازمان غیر دولتی فعال در همین زمینه را به عضویت خود در بیاورد. این سازمان همچنین توانسته حمایت سازمان ملل و مجلس اروپا را نیز برای خود جلب کند.       


نظر شما :