اقدام مثبت باراک اوباما

۲۸ آبان ۱۳۸۷ | ۱۴:۲۷ کد : ۳۲۱۵ اخبار اصلی
آن شبی که باراک اوباما رقابت را در ایالات متحده برد و رییس جمهور امریکا شد، بسیاری از سناتورهای پیر گفتند که رقابت در امریکا ناگهان مرد. اکنون ایالات متحده جایی است که یک سیاه‌پوست رییس جمهور آن می‌شود.
اقدام مثبت باراک اوباما
آن شبی که باراک اوباما رقابت را در ایالات متحده برد و رییس جمهور امریکا شد، بسیاری از سناتورهای پیر گفتند که رقابت در امریکا ناگهان مرد. اکنون ایالات متحده جایی است که یک سیاه پوست رییس جمهور آن می شود. اگر این سوال مطرح شود که چه روند دیگری لازم است که این پروسه به واقعیت بپیوندند، باید پاسخ داد که این حقیقتی است که می توان آن را به یک انقلاب تعبیر کرد.
 
با این حال اوباما در حرکت اول یک اقدام مثبت انجام داد تا پیروزی‌اش روشن تر شود. منتقدان عصبی می‌پرسیدند که رییس جمهور منتخب چه حرکت مثبتی را می خواهد انجام دهد، و اینها کسانی بودند که رویای خود را برای پیروزی مک کین بر بادرفته می دیدند. اوباما کاری کرد که نسل های بعدی قضاوت صحیحی از او داشته باشند. او هدف خود را سرافرازی کلی ایالات متحده اعلام کرد. وی سرزمین خود را سرزمین فرصت‌ها و رسیدن به هر ناممکن ها دانست.
 
جمهوری‌خواهان اغلب بر این عقیده اند که آموزش مسئله اصلی حقوق اجتماعی در قرن بیست و یکم است. کاملا حق با آنها است. بزرگترین سرمایه گذاری اجتماعی برنامه تحصیلات اولیه است، یعنی 12 سال تحصیل تا اخذ مدرک دیپلم. ادامه تحصیلات عمومی می تواند به انسان ها کمک کند تا موفقیت بیشتری در اجتماع پیدا کنند.
 
اما حتی بهترین مدارس هم نمی توانند به تنهایی جامعه را تغییر دهند. کشور باید به بچه ها و حتی بزرگسالان کمک کند تا از عهده برخی از نابرابری ها برآیند. نژادپرستی یکی از این مسائل است. اما در کنار نژادپرستی مواردی مانند فقر، زندان، بی خانمانی، اعتیاد به مواد مخدر، سوء استفاده فیزیکی و بیماری های روانی نیز در هر اجتماعی وجود دارد.
 
یک کشور باید چهره تغییر یافته خود را بپذیرد. اگر از اوباما بپرسیم که آیا دخترانش هم باید از این فعالیت‌های مثبت‌گرایانه استفاده کنند، با منطق جواب خواهد داد که خیر، چرا که آنها از مزیت‌های واضحی برخوردارند. اما سوال مطرح شده این نیست که امریکا برای دختران اوباما چه خواهد کرد، بلکه سوال این است که در سال 2050 که بیش از نیمی از جمعیت امریکا را اقلیت‌ها تشکیل خواهند داد، دختران اوباما برای جامعه ناهمگون امریکا چه خواهند کرد؟ آینده امریکا، به تعداد بیشتری مامور پلیس، محققان پزشکی، مهندسان نرم افزار و همسایگانی برای که می توانند به ساختن یک رفاه چند فرهنگی احتیاج دارد.
 
زمان در حال گذر است. در سال 2003، دانشکده حقوق دانشگاه میشیگان در یک یادداشت رسمی اعلام کرد که 25 سال دیگر، دیگر مسئله نژادی به شدت امروز مطرح نخواهد بود.
 
پنج سال بعد، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این خصوص انجام نشده است. اما حداقل این امید وجود دارد که در 20 سال آینده حرکتی رو به جلو برای به دست آوردن فرصت‌های بهتر انجام شود و اقداماتی مثبت در این راه به مرحله اجرا درآید.
منبع: روزنامه بوستون.

نظر شما :