استقبال گرم از گوردون براون با خرید سهام دومین بانک بریتانیا

بحران مالی نخست‌وزیر بریتانیا را به منطقه کشاند

۱۲ آبان ۱۳۸۷ | ۱۷:۱۹ کد : ۳۰۸۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
هدف اصلی سفر نخست وزیر بریتانیا به کشورهای حاشیه خلیج فارس قانع کردن آنها برای مشارکت در صندوق بین المللی کشورهای کمک‌کننده به اقتصادهای کوچک است تا آنها نیز سهمی در حل بحران مالی جهانی داشته باشند.
بحران مالی نخست‌وزیر بریتانیا را به منطقه کشاند

بحران مالی جهانی به اندازه­ای نگران کننده شده که باعث شده رهبران کشورهای بزرگ اقتصاد جهانی راهی کشورهای مختلف شوند و کشورهای مختلف جهان را به نوعی به همکاری و مشارکت در حل بحران اقتصاد جهانی وادار کنند. تازه­ترین این سفرها، سفر گوردون بروان، نسخت وزیر بریتانیا به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. کشورهایی که بیشترین ارتباط را با اقتصاد جهانی در میان کشورهای عربی و کلا خاورمیانه دارند و حجم سرمایه­های آنها به اندازه­ای است که می­توانند بر بازارهای اقتصاد جهانی تاثیر مستقیم بگذارند.

 

گوردون براون با همین هدف سفر چهار روزه­ای را به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحد عربی و قطر انجام داده است. هدف اصلی این سفر قانع ساختن این کشورها برای مشارکت در صندوق بین المللی کشورهای کمک کننده به اقتصادهای کوچک است تا این سه کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس نیز سهمی در حل بحران مالی جهانی داشته باشند.

 

سخنگوی بروان در این باره گفت: «این کشورها از ثروت­های کلان نفتی برخوردارند و می­توانند در استقرار نظام مالی جهانی گام­های موثر و مثبتی بر دارند.»

 

قرار است گوردون براون در عربستان با ملک عبدالله پادشاه این کشور دیدار و گفت و گو کند و درباره راه­های گسترش روابط، چگونگی حمایت از اقتصاد جهانی و تقویت مناسبات اقتصادی به بحث و تبادل نظر بپردازد.

 

در همین حال یک منبع آگاه عربستانی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره گفته است که مذاکرات شامل اوضاع خاورمیانه و اهمیت رسیدن به صلح کامل و عادلانه، درگیری­های فلسطین و اسرائیل، پرونده هسته­ای ایران و ضرورت رسیدن به یک راه حل موثر و صلح­آمیز برای حمایت از امنیت و استقرار در منطقه نیز می­شود.

 

سفر براون به کشورهای حاشیه خلیج فارس در حالی صورت می­گیرد که بانک بارکلیز، دومین بانک بزرگ بریتانیا قرار است از طریق سرمایه گذاران قطری و ابوظبی نه میلیارد و سیصد میلیون یورو به سرمایه های خود  بیفزاید.

 

همچنین توافق شده شیخ منصور زاید ال نهیان، عضو خاندان سلطنتی ابوظبی و یکی از مالکان باشگاه منچستر سیتی انگلیس، 3/16 درصد از سرمایه دومین بانک انگلیسی را در کنترل خود درآورد و صندوق قطر هولدینگ نیز 13 درصد دیگر از آن را خریداری کند.

 

بانک بارکلیز اعلام کرده برای دوری از زیان­های مالی احتمالی که احتمالا بیش از 2/1 میلیارد پوند خسارت به همراه خواهد داشت با فروش 3/7 میلیارد پوند (معادل 1/12 میلیارد دلار) از سهام خود به شرکای اماراتی و قطری موافقت کرده است.    

 

این در حالی است که پس از اعلام خبر فروش نزدیک به 30 درصد از سهام بانک بارکلیز به کشورهای امارات و قطر، ارزش سهام این بانک در بازارهای جهانی 8/12 درصد سقوط کرد. سهامداران این بانک نیز انتقادهای شدیدی را علیه مدیران ارشد آغاز کرده­اند و مدعی­اند هیچ مشورتی با آنها برای انجام فروش این سهام به سهام­داران عرب نشده است.

 

بانک برکلیز هدف از فروش سهام به ثروتمندان عرب را جلوگیری از دخالت دولت بریتانیا در آن و افزایش توان بانک برای پرداخت مالیات­ها ذکر کرده است. بدین ترتیب که دولت بریتانیا از این بانک طی پنج سال گذشته 12 درصد سود دریافت کرده و مقام­های بانک پیش بینی می­کنند با این کار بتوانند تا سال 2019 این رقم را به 14 درصد برسانند.

 

کارشناسان بر این باورند که اقدام بارکلیز به فروش سهام به سهام داران عرب باعث افزایش یک میلیارد پوندی ارزش این بانک می­شود. در حالی اگر اقدام به چنین کاری نمی­کرد مجبور بود همانند بانک­های رویال بنک اف اسکاتلند، لویدس تی اس بی و اچ بی او اس برای نجات خود از ورشکستگی از حمایت­های دولتی برخوردار شود. بانک برکلیز تلاش می­کند با وجود بحران مالی شدید جهانی تا پایان سال جاری میلادی خود را به یک سوددهی مطلوب برساند.   

 

بدین ترتیب نخست­وزیر بریتانیا در حالی قدم به کشورهای قطر و امارات می­گذارد که می­توان گفت با انجام این معامله توسط اماراتی­ها و قطری­ها استقبال خوبی از وی به عمل آمده است.

 

گوردون براون، این روزها از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست و بحران مالی نیز بر میزان متزلزل بودن جایگاهش افزوده است. بحران مالی جهانی باعث بیکاری و بی­خانمانی هزاران نفر شده و صدها واحد تولیدی را نیز به تعطیلی کشانده است.    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :