زمزمه بسته شدن سفارت امريکا در سوريه

۰۸ آبان ۱۳۸۷ | ۲۳:۳۴ کد : ۳۰۶۵ اخبار اصلی
برخی منابع مطلع در وزارت امور خارجه امریکا خبر داده­اند که این وزارتخانه در حال بررسی سفارتخانه‌اش در سوریه تا اطلاع ثانوی است و در صورت تایید آن ظرف دو یا سه روز آینده تعطیل می­شود.
زمزمه بسته شدن سفارت امريکا در سوريه

گمان نمی­رفت حمله بالگردهای امریکایی به روستایی در مرز سوریه و عراق آن چنان پیامدی در پی داشته باشد که مدرسه امریکایی ها در دمشق و مرکز فرهنگی امریکا در پایتخت سوریه تعطیل شود. از این بدتر آخرین گزارش­ها حاکی از آن است که ایالات متحده در صدد است تا سفارت خود در سوریه را تعطیل کند. این بدان معنا است که در واپسین روزهای دوران ریاست جمهوری بوش، بحرانی تازه به وجود آمده و روابط سوریه و امریکا بیش از پیش متشنج شده است. به عبارت دیگر رئیس جمهوری آینده امریکا با پرونده تازه­ای در کنار پرونده­های کلفت و ضخیمی که روی میزش از هم اکنون قرار گرفته، مواجه خواهد شد.

 

در همین رابطه ایالات متحده امریکا از شهروندان خود در سوریه خواسته است که با احتیاط بیشتری در خیابان‌های این کشور حضور یابند و هر چه سریعتر خاک سوریه را ترک کنند. در بیانیه وزارت امور خارجه امریکا آمده است، ممکن است حادثه پیش بینی نشده­ای به وقوع بپیوندد که جان شهروندان امریکایی را تهدید کند. در این بیانیه همچنین از شهروندان امریکایی خواسته شده از هر گونه تجمع دسته جمعی در برابر سفارت امریکا در دمشق به دلیل مسائل امنیتی اجتناب کنند.

 

در همین حال سفارت امریکا در دمشق نیز گفته است تا اطلاع ثانوی از پذیرش مراجعه کنندگان پرهیز خواهد کرد. این در حالی است که برخی منابع مطلع در وزارت امور خارجه امریکا خبر داده­اند که این وزارتخانه در حال بررسی سفارتخانه‌اش در سوریه تا اطلاع ثانوی است و در صورت تایید آن ظرف دو یا سه روز آینده تعطیل می­شود.

 

در همین حال سفارت امریکا در بیانیه خود تاکید کرده است،  هیچ درخواست رسمی از سوی دولت سوریه مبنی بر بسته شدن مرکز فرهنگی و مدرسه امریکایی­ها در دمشق دریافت نکرده است. بنا به گزارش­ها رفت و آمد به مدرسه و مرکز فرهنگی امریکایی ها نیز حتی از سوی شهروندان سوری در جریان است.

 

این در حالی است که نه تنها روابط سوریه با امریکا متشنج شده بلکه روابط دمشق – بغداد نیز مجددا به تنش کشیده شده است. علی دباغ سخنگوی دولت عراق تایید کرده روستای بوکمیل روستایی که توسط هلی کوپترهای امریکایی مورد حمله قرار گرفته بوده پناهگاه اعضای القاعده بوده است. اظهارات دباغ با واکنش شدید دولت سوریه مواجه شده به گونه­ای که ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه بدون اظهار نظر درباره این که آیا آن روستا واقعا پناهگاه اعضای القاعده بوده یا خیر، هر گونه حمله به خاک خود را به شدت رد کرد و از دولت عراق برای این تجاوز توضیح خواست. دولت عراق در پاسخ به این انتقادها گفته است که نتایج تحقیقات خود درباره روستای بوکمال را در اختیار دولت سوریه خواهد گذاشت.

 

مرکز ملی ارتباطات عراق اعلام کرد، دولت عراق تحقیق درباره وقوع این حادثه را آغاز کرده و در این رابطه مشغول رایزنی با ارتش امریکا در عراق است و به زودی اطلاعات کافی را در اختیار دولت سوریه قرار خواهد داد.

 

ارتش امریکا در بیانیه خود برای توضیح دلایل حمله به این روستا اعلام کرده است که رهبران القاعده از جمله فردی که مسئول جابه جایی اعضای این شبکه به خاک عراق بوده، حضور داشته که توسط بالگردهای امریکایی کشته شده­اند.

 

وزارت امور خارجه عراق نیز با صدور بیانیه­ای اعلام کرد، این حمله نشان می­دهد تا چه اندازه در همکاری­های امنیتی توافق شده میان سوریه و عراق کوتاهی صورت می­گیرد.

 


نظر شما :