بایدن در سیاتل:

ما می‌خواهیم صحنه شطرنج را تغییر دهیم

۱۲ آبان ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۶ کد : ۳۰۶۰ سرخط اخبار
سخنرانى بايدن در سياتل
ما می‌خواهیم صحنه شطرنج را تغییر دهیم
در حالی که کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است، گمانه زنی ها در خصوص انتخاب باراک اوباما افزایش یافته است. جو بایدن، معاون باراک اوباما طی سخنرانی در سیاتل مسائلی را یادآور شد که می تواند تاثیر مثبتی بر روند پیروزی اوباما داشته باشد. معاون باراک اوباما یک روز پس از آنکه اعلام کرد که جهان در 6 ماهه اول ریاست جمهوری باراک اوباما با یک بحران بین المللی مواجه خواهد شد گفت به حرف های من خوب گوش کنید. چنانچه ما در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شویم، طی 6 ماهه اول عمر دولت، تمام جهان باراک اوباما را در معرض آزمایش قرار می دهند و این دقیقا همان اتفاقی است که برای جان اف کندی رییس جمهور اسبق امریکا رخ داد. جهان ما را نظاره می کند و ما در آستانه انتخاب یک سناتور باهوش 47 ساله به عنوان رییس جمهور امریکا هستیم.
 
بایدن در ادامه گفت که آنچه را که امروز اینجا به شما می گویم را در خاطر نگه دارید، حتی اگر سایر سخنانم را فراموش کردید. ببینید، ما با یک بحران بین المللی رو به رو خواهیم شد یک بحران همه گیر که غیرت این مرد را آزمایش خواهد کرد.
 
هر رییس جمهوری در دوران ریاست جمهوری خود کم یا زیاد با بحران های گوناگون در معرض آزمایش قرار می گیرد. اما آنچه در ذهن بایدن بود چیست که وی اوباما را با جان کندی مقایسه می کند؟ برای کسانی که تاریخ را به یاد دارند این تنها می تواند یک مقایسه چاپلوسانه باشد.
 
به طور واضح باید به این نکته اشاره کرد بایدن زمانی که اوباما را با کندی مقایسه می کرد، در خصوص نیکیتا خورشچف و ماجرای خلیج خوک ها سخن می گفت. کندی پس از مقابله با خروشچف در اجلاس وین در سال 1961 در بوته آزمایش قرار گرفت. این اجلاس هیچ شباهتی به ملاقات هایی که باراک اوباما اعلام کرده است که عملی خواهد کرد ندارد.
 
آنچه پس از سخنرانی بایدن بیش از همه مورد نقد قرار گرفت این مسئله است که باراک اوباما را نمی توان با جان کندی مقایسه کرد. امریکا در حال حاضر یک بحران مالی را تجربه می کند و شرایط روابط خارجی امریکا که باراک اوباما در آن کم تجربه به نظر می آید نقطه ضعف بزرگی به شمار می رود. اما با نگاهی به تاریخ انتخابات در امریکا به سادگی می توان به این نتیجه رسید که امریکایی ها همواره در شرایط سخت مالی و اقتصادی دموکرات ها را انتخاب کرده اند. در شرایطی که به نظر می رسد که جمهوری خواهان برگ زیادی برای بازی ندارند. بحران اقتصادی جهانی نیز از یک سو می تواند به پیروزی دموکرات ها در این انتخابات کمک کند.
 
بایدن در ادامه سخنانش گفت که آنچه ما می خواهیم انجام دهیم تغییر برنامه ها نیست. ما می خواهیم این صفحه شطرنج را تغییر دهیم. ما سعی می کنیم روشی را که سیاستمداران ما برای بازی انتخاب کرده بودند را تغییر دهیم. اینها با یکدیگر فرق می کنند.
 
معاون کاندیدای دموکرات ها در ادامه سخنرانی خود گفت که کلینتون یک استعداد فارق العاده بود. وی یک رییس جمهور و سیاست مدار خبره بود که می توانست در خلاف جهت رودخانه شنا کند. واقعیت این است که مسئله مواجه با برنامه های از پیش تعیین شده نبود. آنچه که ما باید انجام می دادیم نوعی جوجیتسو[1] بود. و این همان چیزی است که جمهوری خواهان را دیوانه می کرد.
 
همانطور که پیش از این نیز اشاره کرده بود، بایدن این دوره را دوره ای برای تغییر مسیر دانست و گفت که شاید در تاریخ امریکا تنها 5 مرتبه این کشور تغییر مسیر داده است.
 
جو بایدن در سیاست خارجی، به مرزهای پاکستان و افغانستان اشاره کرد و گفت: مرز بین پاکستان و افغانستان جایی است که القاعده آنجا زندگی می کند. ما بیشتر تمرکز خود را بر روی سیاست های غلط خود در عراق قرار دادیم. به نظر می رسد که گاهی به این نتیجه می رسیم که مشکل اصلی عراق نبوده است. سی آی ای گزارش داده است که بن لادن همچنان زنده و سالم در کوه های بین پاکستان و افغانستان زندگی می کند. وی از طرف قبیله های محلی حمایت می شود. طالبان باز می گردد.
 
بایدن گفت که بن لادن زنده است و آژانس های ما گزارش داده اند که ما بیش از آنکه تروریست ها را از بین ببریم، تروریست پرورش داده ایم.
بایدن در ادامه گفت که ما در خصوص هسته ای شدن ایران صحبت می کنیم و نگرانیم که ایران اسراییل و یا خود ما را تهدید کند. اجازه بدهید یک چیزی را به شما بگویم، پاکستان در حال حاضر با سلاح های هسته ای خود حالتی تدافعی به خود گرفته است و می تواند همین حالا اسراییل را مورد حمله قرار دهد. مسئله کلی این است که شما نمی توانید با حملات نظامی پیروز شود، شما باید فراتر از حملات نظامی بروید.
 
 

[1]کشتی به روش ژاپنی

نظر شما :