فصلى تازه در روابط ايران و شورای همکاری خلیج فارس

۱۰ آبان ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۹ کد : ۳۰۵۹ اخبار اصلی
عبدالرحمن العطیه، دبیر کل شورای عالی همکاری خلیج فارس در یک سفری رسمی وارد تهران شد و با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.
فصلى تازه در روابط ايران و شورای همکاری خلیج فارس

عبدالرحمن العطیه، دبیر کل شورای عالی همکاری خلیج فارس در یک سفری رسمی وارد تهران شد و با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار مباحث روابط تجارت آزاد شورای عالی همکاری خلیج فارس با ایران و همکاری امنیتی با ایران محور گفت و گوها بود.

 

همچنین پيگيرى پيشنهادات دوازده‌گانه محمود احمدى نژاد، رئيس جمهورى اسلامى به اعضاى شوراى همکارى خليج فارس که در نشست قبلى اين شورا در دوحه ارائه شده بود نیز از دیگر محورهاى اصلى اين سفر بود.

 

سفر العطیه به تهران از سوی رسانه‌هاى منطقه به ‌خصوص رسانه‌هاى عربى با اهميت توصيف شده و آن را نشانه پايبندى شوراى عالی همکارى خليج فارس به گفت و گو و مذاکره به عنوان اصلى‌ترين راه تعامل با جمهورى اسلامى توصيف کردند.   

 

العطیه در نشست مشترک خبری با منوچهر متکی همچنین گفت: «ما همواره از همکارى‌هاى خوبى که بين کشورهاى شوراى همکارى و ايران صورت گرفته و خواهد گرفت، حمايت مى‌کنيم و در اين جهت قدم بر مى‌داريم.»

 

وى با اشاره به پيشنهادات احمدى نژاد در اجلاس دوحه و بيان اينکه همه رهبران و روساى کشورهاى شوراى همکارى از اين پيشنهادات استقبال کردند، افزود: «اراده و تصميم سياسى شوراى همکارى بر اين است که بتوان اين پيشنهادات را به منصه ظهور رساند. نتايج بررسى‌هاى کارشناسانه اين پيشنهادات در نشست آتى شورا در مسقط ارائه مى‌شود.»

 

دبيرکل شوراى همکارى خليج فارس اضافه کرد: «با توجه به اينکه آقاى متکى مسئوليت کميته‌هاى اقتصادى مشترک با کشورهاى شورا را بر عهده دارد ما به عنوان دبيرخانه از برنامه‌هاى کارى اين کميته‌ها حمايت مى‌کنيم.»

 

العطيه با بيان اينکه در پيشنهادات آقاى احمدى نژاد به اجلاس دوحه يک سرى پيشنهادات عملى اقتصادى مطرح شده بود، افزود: «ما در دبيرخانه شورا يکسرى کميته‌هاى تخصصى نظارتى داريم که آن پيشنهادها را بررسى کرديم و قرار است در اولين اجلاس سران در عمان نتيجه اين مطالعات و بررسى‌ها به اجلاس ارائه شود.»

 

دبيرکل شوراى همکارى خليج فارس درباره گفتگوها پيرامون تجارت آزاد با ايران نيز گفت: يک سرى گفت و گوهاى مقدماتى را شروع کرديم و قرار است برنامه کارى مشخصى مدون کنيم و در سايه اين برنامه بتوانيم در اين خصوص با ايران مذاکرات را شروع کنيم.»

 

العطيه همچنين برنامه هسته‌اى ايران را کاملاً صلح آميز خواند و خاطرنشان کرد، در اجلاس‌ها همواره تاکيد کرده و از حق مسلم و مشروع ايران در اين رابطه حمايت کرديم و گفته‌ايم اين از حقوق مسلم همه ملت‌هاست و بايد از آن استفاده کنند. آنچه همواره براى ما عجيب است و دنيا هيچ عکس العملى نشان نمى‌دهد، سلاح هاى کشتار جمعى و سلاح اتمى در دست اسرائیل است. رفتارها با این رژیم در این زمینه کاملا دو گانه بوده و به اعتقاد ما باید دست اسرائیل را از داشتن اين سلاح‌ها کوتاه کرد.

 

منوچهر متکى نیز در این نشست خبری از گفت و گو برای برقراری تجارت آزاد بين ايران و شوراى همکارى خليج فارس در آينده خبر داد.

 

متکی درباره ايجاد سازمان مشترک همکارى‌هاى امنيتى که در پيشنهاد احمدى نژاد در دوحه مطرح شده بود و  نگرانى‌ها از برنامه هسته‌اى ايران و همچنين نگرانى‌هاى ايران از پايگاه‌هاى نظامى آمريکا در خليج فارس گفت: «بعد از طرح اين موضوع مهم در سخنرانى آقاى احمدى نژاد در اجلاس دوحه، طى يکسال گذشته با همکارانمان در کشورهاى منطقه اين موضوع را دنبال کرديم. خوشبختانه دوستان در منطقه به روابط و همکارى جامع و همه جانبه با جمهورى اسلامى از جمله در زمينه همکارى امنيت و منطقه‌اى مى‌انديشند. آنهايى که نسبت به امنيت اين منطقه حساس و مهم نگرانى دارند اتفاقاً بايد دور جديدى از ايجاد امنيت را بر اساس فرمول همکارى کشورهاى منطقه در اين زمينه تجربه کنند.»

 

وى در ادامه افزود: «آنچه ما در سالهاى اخير تجربه کرديم حضور نيروهاى خارجى بود که توليدگر امنيت نبودند، اما مطمئنيم در قالب اين همکارى و مشورت‌هاى جديد مى‌توانيم ساز و کارهاى بسيارى خوبى را نه فقط براى امنيت خود در منطقه بلکه براى همه کسانى که به اين منطقه رفت و آمد دارند، فراهم کنيم. از نظر جمهورى اسلامى عراق جديد، شش کشور عضو شوراى همکارى و يمن مولفه‌ هاى اساسى براى آغاز مشورت‌هاى جدى جهت ايجاد ساز و کار امنيت منطقه‌اى هستند.»

 

وى با بيان اينکه سلاح هسته‌اى در هر جاى دنيا موجب نگرانى و خطر است، تصريح کرد، به همين دليل معتقديم سلاح هسته‌اى بايد از سراسر جهان و از همه دارندگان آن از جمله منطقه خاورميانه جمع شود. انرژى صلح آميز هسته‌اى حق همه کشورهاى جهان از جمله کشورهاى اين منطقه، ايران و اعضاى شوراى همکارى است.

 

وى حضور احمدى نژاد در اجلاس دوحه، سفر امير قطر به عنوان رئيس دوره‌اى شوراى همکارى به تهران در دو ماه قبل و سفر امروز دبيرکل اين شورا به تهران را گشودن فصل جديدى براى ساماندهى همکارى‌هاى جمعى منطقه‌اى بين ايران و اعضاى شوراى همکارى دانست.

 

دبيرکل شوراى همکارى خليج فارس با اشاره به نقش انکارناپذير جمهورى اسلامى ايران در منطقه نیز گفت: «جمهورى اسلامى ايران هسته حسن همجوارى بين اعضاى شوراى همکارى خليج فارس بوده است و ما همواره بر تقويت اعتماد و امنيت منطقه‌اى و گسترش مراودات بين کشورهاى منطقه تاکيد داريم و افزايش اينگونه رايزنى‌ها را مفيد ارزيابى مى‌کنيم.»


نظر شما :