کمک به کشمیر، دخالت در امور این ناحیه نیست

۱۰ آبان ۱۳۸۷ | ۰۰:۵۴ کد : ۳۰۴۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
گزارشى از مراسم "روز همبستگی با کشمیر" در محل سفارت پاکستان در تهران
کمک به کشمیر، دخالت در امور این ناحیه نیست

مراسم "روز همبستگی با کشمیر" ششم مهر با حضور سفیر پاکستان در ایران و جمعی از کارشناسان و محققان ایرانی در محل سفارت پاکستان در تهران برگزار شد.

 

مراسم روز همبستگی با کشمیر بیشتر حال و هوایی فرهنگی داشت و حتی سفیر پاکستان نیز تحت تاثیر حضور ادبا و محققان ایرانی، از اظهارنظرهای سیاسی درباره مسئله کشمیر خودداری کرد.

 

در این نشست حمید گل پیرا از کارشناسان و روزنامه نگاران حوزه بین الملل با اشاره به روز سیاه کشمیر گفت: اگرچه تاریخ این منطقه مملو از ظلم و استبداد است ولی کشمیر مسئله ای با اهمیت است چرا که امید به پیروزی همچنان در این منطقه وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم هند نیز نسبت به این مسئله نگرانی دارند خاطرنشان کرد: تغییراتی را در سال های اخیر در رفتار دولت هند مشاهده می کنیم که تغییر جهتی امیدوار کننده نشان می دهد.

 

روزنامه نگار تهران تایمز ادامه داد: کشمیر از جهاتی به مشکلات گذشته در آفریقای جنوبی شبیه است. در کشمیر نیز احتمال وقوع اتفاقی نظیر تحولات آفریقای جنوبی وجود دارد و مردم می توانند خود سرنوشت خودشان را رقم بزنند. کمک به کشمیر، دخالت در امور این ناحیه نیست بلکه کمک برای کسب سرنوشت آنها توسط خودشان است.

 

سخنران بعدی نشست دکتر محمد بقایی (ماکان) بود که بخش اعظم سخنان خود را به پیوستگی شاعران فارسی زبان به کشمیر و شرح و توصیفات آنان از زیبایی ها و جاذبه های این منطقه اختصاص داد.

 

این محقق فرهنگی با بیان اینکه شعرای فارسی زبان اعم از سنایی و حافظ و اقبال و... از کشمیر به عنوان لعبتی طناز نام برده اند ادامه داد: با وجود همه اینها، کشمیر امروز داغی را بر سینه دارد که بر چهره آن نیز اثر گذاشته است. کشمیر سرزمینی داغ دیده با ده ها هزار کشته و مجروح و بی خانمان و محبوس است؛ سرزمینی که حزن و اندوه بر در و دیوارش سایه افکنده است.

 

وی مشکل موجود در کشمیر را فرهنگی دانست و اضافه کرد: مشکل کنونی این منطقه نظامی و سیاسی نیست و اگر خوب بنگریم درمی یابیم که مشکل اصلی فرهنگی است که زبان و سنت ها و آداب و حتی هنر را دربر می گیرد. می توان گفت اشکال موجود، تا حدودی فلسفی هم هست.  ساده اندیشی است اگر فکر کنیم دولت های متنازع بر سر خاک با هم درگیرند. در اینجا بحث تقدم ماهیت و هویت بر جوهر مطرح می شود. یعنی اول باید پذیرفته شود که بر این خاک چه مفهومی مترتب است و بعد تکلیف آن را مشخص کرد. جواهر لعل نهرو می گوید فرهنگ کشمیر متمایل به آسیای میانه و مرکزی یا ایران فرهنگی بزرگ است.

 

بقایی با اشاره به تاثیر زبان فارسی بر کشمیر و نقش ایران در انتقال فرهنگ اسلامی به هند یادآور شد: زیربنای فرهنگی کشمیر مبین فرهنگی است که از ایران به پاکستان رفته و در کشمیر رونق یافته و به همین دلیل آنجا را ایران صغیر نام نهادند.

 

وی افزود: آنچه به این خاک اهمیت می دهد فرهنگ و زبان ایرانی است. خاک به تنهایی معنی ندارد. آنچه به کعبه اهمیت می دهد هویت آن است. وجود بدون ماهیت فاقد ارزش است و باید بگویم که تکلیف این منازعه با فرهنگ حل می شود. در کشمیر باید فرهنگ را به جای اسلحه مورد استفاده قرار داد.

 

این اقبال شناس به بی عملی جهانیان و مجامع بین المللی در قبال این منطقه اشاره کرد و گفت: چنانچه در سه دهه اخیر تجربه کرده ایم، در کلاه سازمان ملل پشمی وجود ندارد و آنها هم که حق وتو دارند مشامشان به سوی بوی کباب معطوف است.

 

وی در این باره افزود: آزادی در نقاط مختلف دنیا به انحای مختلف زیرپا گذاشته می شود و سازمان ملل هیچ توجهی نشان نمی دهد. ما نسبت به کشمیر حتی بیش از فلسطین باید توجه نشان دهیم. مذهب تنها ریشه مشترک ما با فلسطین است و اگر قرار است سنگی به سینه بزنیم باید سنگ کشمیر را به سینه بزنیم که اشتراکات فرهنگی و تمدنی زیادی با ایران دارد. گاندی هم گفت که تکلیف این ناحیه باید بر اساس فرهنگ خودشان روشن شود و اگر هندی ها الگوی گاندی را هم بخواهند مدنظر قرار دهند، بارقه های امید بیشتری به چشم خواهد آمد.

 

رفیع حقیقت نیز در این مراسم سخنرانی کرد. وی علاوه بر آوردن نمونه های ادبی نزد شاعران فارسی زبان در ستایش کشمیر، تاریخچه و شناسنانه ای از جغرافیا و حوادث منطقه ارائه داد.

 

اما آخرین سخنران برنامه "محمد بخش عباسی" سفیر پاکستان در ایران بود. وی به وقوف مردم جهان نسبت به مسئله کشمیر اشاره کرد و گفت: مردم کشمیر اکنون می دانند که در جهان تنها نیستند و آزادی خواهان به آزادی و استقلال این منطقه اهمیت می دهند.

 

وی افزود: فرهنگ و تمدن تحت سیطره کسی نیست که بتواند آزادی را از آن سلب کند. هر جنبش دموکراتیک و آزادی خواهانه ای تحت تاثیر آمریکا قرار ندارد و بیش از هر چیز متعلق به مردم آن سرزمین است.

 

سفیر پاکستان ضمن اعلام حمایت تام کشورش از کشمیر ادامه داد: همبستگی های عمیقی در این منطقه وجود داشته و باید به مردم اجازه داد تا خود سرنوشت شان را تعیین کنند. مسئله کشمیر در سازمان ملل چندان مورد توجه قرار نگرفته است اما پاکستان هیچ گاه کشمیر را تنها نخواهد گذاشت.

 

عباسی اضافه کرد: از زمان استعمار انگلیس همیشه حلقه مفقوده ای وجود داشته و قرار بوده تا مسلمان نشین کشمیر جزئی از پاکستان باشد اما این امر تحقق نیفتاده است. ما معتقدیم باید به حق انتخاب کشمیری ها برای تعیین سرنوشت شان احترام بگذاریم. پاکستان همواره تاکید دارد که باید به مردم کشمیر فرصت داد تا از طریق همه پرسی رای خود را به اجرا بگذارند.

 

سفیر پاکستان ضمن تمجید از حمایت ایرانیان از مردم کشمیر خاطرنشان کرد: همان گونه که مردم ایران نیز بر اساس هویت فرهنگی شان انقلاب کردند، مردم کشمیر هم به دنبال مبارزه هستند.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :