رايس آخرين تلاش‌ها را براى امضاى توافق‌نامه امنيتى انجام مى‌دهد

۰۷ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۳۴ کد : ۳۰۳۹ اخبار اصلی
به گفته رسانه­های عراقی کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا ظرف امروز یا فردا وارد بغداد خواهد شد تا شاید بتواند پرونده امضای توافق­نامه امنیتی واشنگتن–بغداد را ظرف 8 روز باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا به نتیجه برساند.
رايس آخرين تلاش‌ها را براى امضاى توافق‌نامه امنيتى انجام مى‌دهد

پس از آن که تهدیدهای ایالات متحده علیه عراقی­ها بر سر امضای توافق­نامه امنیتی وارد مراحل جدی خود شد و رابرت گیتس و دیگر فرماندهان ارشد امریکایی علنا دولت عراق را به مواجه با عواقب وخیم در صورت عدم امضای توافق نامه امنیتی میان امریکا و عراق تهدید کردند، به گفته رسانه­های عراقی کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا ظرف امروز یا فردا وارد بغداد خواهد شد تا شاید بتواند پرونده امضای توافق­نامه امنیتی واشنگتن – بغداد را ظرف 8 روز باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا به نتیجه برساند.

 

روزنامه البينه الجديده به نقل از منابع سياسى عراق نوشت، وزير امور خارجه آمريکا در راستاى بررسى توافقنامه امنيتى ظرف امروز 27 اکتبر يا فردا 28 اکتبر به عراق سفر مى‌کند.

 

منابع آگاه عراقى اظهار داشتند کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در خصوص مسووليت مهمى که گفته مى‌شود حامل هشدارى شديد به دولت عراق خواهد بود، به اين کشور سفر مى‌کند.

 

به گفته اين منابع چه بسا رايس حامل هشدار و تهديد خطرناکى باشد که در برگيرنده‌ سه مساله است؛ نخست اينکه آمريکا در صورت عدم امضاى توافقنامه نيروهايش را خارج از چارچوب قدرت قانونى يعنى دولت عراق قرار خواهد داد و دوم اينکه آمريکا پرداخت اموال عراقى را که مبلغ آن معادل 40 تا 50 ميليون دلار است و در بانک‌هاى آمريکا بلوکه شده، متوقف خواهد کرد. و سوم اينکه آمريکا مبارزه با تروريسم را در عراق منحل خواهد کرد و اين امر به منزله آن است که زمينه براى گسيل شدن گروه‌هاى تروريست به عراق و دخالت کشورهاى همجوار فراهم خواهد شد.

 

روزنامه البينه الجديده هم‌چنين نوشته است، هشدارى که رايس به همراه خواهد داشت نه تنها به دولت بلکه خطاب به تمام گروه‌هاى سياسى خواهد بود.

 

عدم تمديد مهلت حضور نيروهاى آمريکايى در عراق به منزله آن است که حضور نيروهاى آمريکا در عراق غيرقانونى است و اين نيروها از نيروهاى هم پيمان نيروهاى عراقى به نيروهايى تبديل خواهند شد که از دولت عراق حمايت نخواهند کرد.

 

رايس همچنين به مقام‌هاى عراقى ابلاغ خواهد کرد که امضاى توافقنامه‌ امنيتى يعنى باقى ماندن عراق به طور يکپارچه اما در غير اين صورت آمريکا مسوول پيامدهاى وخيمى که عدم امضاى توافقنامه به همراه خواهد داشت، نيست.

 

از سوى ديگر خبرگزارى اصوات العراق گزارش داد، طارق الهاشمى، معاون رئيس جمهوری عراق از اتحاديه عرب خواست، تمام تلاش خود را براى قادر ساختن عراق برای بازگشت به جمع کشورهاى عربى به کار بگيرد.

 

طارق الهاشمى در ديدار با هانى خلاف، رئيس هيات اتحاديه‌ عرب در عراق گفت: «اتحاديه عرب بايد در راستاى بازگرداندن عراق به جايگاهش در ميان کشورهاى عربى و عضويتش در سازمان‌هاى عربى و حوزه خليج (فارس) تلاش کند. نقش اتحاديه عرب در عراق نبايد به مسائل سياسى محدود شود بلکه بايد در زمينه‌هاى ديگر نيز در عراق فعال باشد.»

 

این در حالی است که برخی رسانه­های عربی به نقل از مقام­های ارشد عراقی اعلام کردند، نوری مالکی امضای توافق­نامه امنیتی را به مثابه خودکشی سیاسی توصیف کرده­اند.

 

در همین حال نشست فوق­العاده مقام­های ارشد عراقی برای بررسی امضای توافق­نامه امنیتی عراق – امریکا از سوی نوری مالکی نخست­وزیر عراق لغو شد.

 

صادق الرکابی، مشاور نخست وزیر عراق در این باره گفت: «سیاستمداران عراقی همچنان مشغول دادن پیشنهادهای خود برای تعدیل بندهای توافق­نامه هستند.»

 

شهید الجابری، یکی از رهبران حزب دعوه در این باره گفت: «مذاکره بر سر امکان دسترسی دولت عراق به محموله­های پستی سری امریکایی­ها و مسئله کاپیتولاسیون دو موضوعی است که عراقی­ها همچنان بر سر آن مسئله دارند.»

 

این در حالی است که جواد البولانی، وزیر کشور عراق نسبت به عواقب عدم امضای توافق­نامه هشدار داد و آن را یک خطای استراتژیک خواند.  

 

حمله به منطقه مرزی سوریه – عراق  

 

چهار فروند بالگرد آمریکایی عصر روز گذشته 26 اکتبر از عراق وارد خاک سوریه شده و در منطقه مرزی بوکمال، یک مزرعه نیشکر را که گفته می­شود تحت کنترل القاعده بوده، هدف قرار دادند.

 

در این عملیات که در ساعت چهار و چهل و پنج دقیقه به وقت محلی رخ داد و یک ساختمان نیمه کاره را هدف قرار داده بود، هشت شهروند سوری از جمله یک پدر و چهار فرزند وی کشته شدند. این بالگردها پس از انجام عملیات به حریم هوایی عراق بازگشتند.

 

در پی وقوع این حمله، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد، دمشق این اقدام تجاوزکارانه را محکوم می کند و نیروهای آمریکایی را مسئول این تجاوزگری و تمام تبعات آن می داند.

 

در ادامه بیانیه آمده است، سوریه همچنین از دولت عراق می خواهد که مسئولیت های خود را بر عهده گرفته و درباره این نقض حاکمیت تحقیقات فوری به عمل آورد و از استفاده از خاک عراق برای تجاوز به سوریه جلوگیری کند.

 

برخی مسئولان نظامی آمریکا نیز اعلام کردند که در حال تحقیق درباره گزارش های سوریه در مورد این حمله هستند.

 

گریگ فلورز، یکی از سخنگویان نیروهای آمریکایی در عراق در گفت و گو با خبرگزاری کویت تنها به ذکر این که ما چیزی برای گفتن نداریم، اکتفا کرد.

 

از سوی دیگر وزارت دفاع عراق سخن گفتن در مورد این موضوع را رد کرد اما فرحان المحلاوی شهردار یک شهرک مرزی عراق در گفت و گو با خبرگزاری رویتز اظهار داشت، جنگنده های آمریکایی، روستایی در نزدیکی مرزهای سوریه را هدف قرار دادند. وی در عین حال گفت که نیروهای سوری در اطراف این روستا مستقر شدند.

 

عمار قربی، رئیس سازمان ملی حقوق بشر سوریه هم در این رابطه تصریح کرد، این عملیات، جنایتی علیه شهروندان بی گناه و نقض حاکمیت یک کشور مستقل به شمار می رود.

 

وی در عین حال از جامعه بین المللی خواست که این جنایت را به شدت محکوم و عاملان آن را محاکمه کند.


نظر شما :