رکودی که بر مردم ایران تاثیر ندارد

۳۰ مهر ۱۳۸۷ | ۱۷:۵۳ کد : ۲۹۶۷ گفتگو
گفت‌و‌گو با دکتر مهدی تقوی، استاد دانشگاه و متخصص اقتصاد بین‌الملل
رکودی که بر مردم ایران تاثیر ندارد
رييس کل بانک مرکزی ايران با هشدار نسبت به پايين  آمدن بهای نفت، اعلام کرد در صورت ادامه اين روند، ۵۴  میلیارد دلار از درآمدهای پيش بينی شده محقق نخواهد شد.
 
 برای بررسی دقیق پیامدهای کاهش قیمت نفت برای ایران، با دکتر مهدی تقوی، استاد دانشگاه و متخصص اقتصاد بین الملل، گفت و گویی را انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

- ارزیابی شما از پیامدهای کاهش مداوم بهای نفت در بازارهای جهانی برای اقتصاد ایران چیست؟
در شرایط کنونی واردات ایران حدود 60 میلیارد دلار است، با ادامه روند نزولی قیمت نفت، ادامه این حجم از واردات ممکن نیست، در این صورت شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود.
 
از سوی دیگر دو مسئله وجود دارد، در صورتیکه واردات کاهش یابد، چرخ صنایع داخلی که به علت ورود کالاهای خارجی ضربه دیده است، شروع به حرکت می کند، ضمن آنکه با کاهش قیمت نفت، قیمت کالاهای اساسی که صنایع داخلی برای ادامه کار به آن نیازمندند، در بازارهای جهانی کاهش یافته و به این ترتیب تا حدودی، زیان های ناشی از کاهش قیمت نفت جبران می شود.
 
از آنجا که پیش از آغاز روند نزولی قیمت نفت، پول نفت به سفره های مردم راه نیافت، شرایط فعلی نیز برای مردم ایران چندان تفاوتی ندارد.
 
-          به اعتقاد شما دولت پیش بینی های لازم را برای رویارویی با بحران کاهش قیمت نفت داشته است؟
ذخایر ارزی دولت بسیار پایین آمده است، اکنون موجودی حساب ذخیره ارزی بین هشت تا دوازده میلیارد دلار است که برای اجرای برنامه های دولت محدود خواهد بود، بنابراین دولت پیش بینی لازم را برای شرایط کنونی نداشت، در صورتی که با محافظه کاری بیشتری عمل کرده و ذخایر ارزی را بالاتر نگاه می داشت؛ تبعات بحران کنونی چندان جدی نمی نمود اما به هر حال اوضاع ایران در شرایط کنونی از پاکستان بهتر است چراکه این کشور تنها حدود 4 هفته دیگر قادر به تامین مالی واردات کالاای خود خواهد بود.
 
-          به نظر می رسد برخورد دولت با تبعات بحران اقتصادی جهان و کاهش بهای نفت انفعالی است، نظر شما چیست؟
دولت باید از وجود متخصصان در زمینه های مختلف برخوردار باشد تا بتواند از راهکارها و پیش بینی های آنها بهره لازم را ببرد، بحران اقتصادی در ایالات متحده امریکا از حدود یک سال و نیم پیش آغاز شد، طی این مدت می شد با توسل به تخصص، بسیاری از مشکلات را پیش بینی کرد و برای آنها راهکار ارائه داد.
 
-          با اعلام بانک مرکزی، در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت، 54 میلیارد دلار از درآمدهای پیش بینی شده ایران، محقق نخواهد شد، این مسئله را چطور ارزیابی می کنید؟
ممکن است روند سقوط قیمت نفت بدلیل ایجاد رکود در اقتصاد جهانی، ادامه یابد و مثلا قیمت نفت به 40 دلار برسد، در مقایسه این قیمت با نفت 140 دلاری پیش از آغاز بحران، پیش بینی بانک مرکزی درست به نظر می رسد، با این وجود این مسئله دارای ابعاد مثبت و منفی است، در بعد مثبت استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی کاهش پیدا می کند و در بعد منفی، واردات محدود می شود البته کاهش واردات نیز از یک سو برای رشد تولید داخلی خوب است اما از سوی دیگر بدلیل وابستگی صنایع داخلی به ورود برخی کالاهای اساسی، آنها را برای تولید با مشکل مواجهه می کند.

نظر شما :