زردارى چهاردهمين رئيس جمهورى پاکستان

۱۷ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۳:۴۰ کد : ۲۶۳۳ آسیا و آفریقا
زرداری در گفت و گو با روزنامه عربستانی عکاظ گفت: « موفقيت من در رسيدن به منصب رياست جمهورى پيروزى دموکرسى است که پايه‌هاى آن را بى‌نظير بوتو، محکم و استوار کرده بود.»
زردارى چهاردهمين رئيس جمهورى پاکستان

سرانجام آصف علی زرداری همسر بی­نظیر بوتو نخست­وزیر سابق پاکستان از سوی نمایندگان پارلمان کشورش با 479 رأى از میان 699 رای ماخوذه رئيس جمهور شد و رسما جانشینی خود به جای پرویز مشرف را جشن گرفت. وی پس از اعلام نتايج در يک سخنرانى کوتاه تلويزيونى گفت که پيروزى‌اش يک پيروزى براى دموکراسى است.

 

زرداری ساعاتی پس از اعلام انتخابش به سمت ریاست جمهوری پاکستان در گفت و گو با روزنامه عربستانی عکاظ نیز گفت: « موفقيت من در رسيدن به منصب رياست جمهورى پيروزى دموکرسى است که پايه‌هاى آن را بى‌نظير بوتو، محکم و استوار کرده بود.»

 

وى که با اختلاف زيادى نسبت به سعيدالزمان صديقى، رقيب اصلى خود از حزب نواز شريف پيروز اين انتخابات شده است در ادامه افزود: «براى تحکيم ثبات و امنيت و شکوفايى اقتصادى در پاکستان تلاش مى‌کنم.»

 

زردارى همچنين با تشکر از اعضاى حزب مردم و همه احزاب ائتلافى که ديروز در راى‌گيرى مجالس پاکستان به نفعش راى دادند گفت: «منفعت ملت پاکستان اولويت مهم برنامه‌ريزى کارى من محسوب مى‌شود.»

 

قرار است وی صبح دوشنبه 8 سپتامبر در پارلمان پاکستان سوگند یاد کند و رسما فعالیت خود را در این سمت آغاز کند. بدین ترتیب وی چهاردهمین رئیس جمهوری پاکستان محسوب می­شود.

 

در همین حال نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان و رهبر حزب مسلم ليگ شاخه‌ نواز نيز با اذعان به شکست نامزد حزبش در انتخابات رياست جمهورى پاکستان،‌ ضمن تبريک به زردارى گفت: «ما از رئيس جمهور پاکستان مى‌خواهيم تا ماده قانون اساسى مربوط به انحلال دولت،‌ انحلال پارلمان و بازگرداندن قضات برکنار شده را تغيير دهد.»

 

فهميده ميرزا، رييس پارلمان پاکستان نيز گفت: «انتخاب زردارى به منزله‌ تقويت دموکراسى و برقرارى عدالت در کشور است. انتخابات ریاست جمهوری در فضاى دموکراتيک و بى‌طرفانه برگزار شد.»

 

شيرى رحمان، وزير اطلاع رسانى پاکستان نيز گفت: «انتخاب زردارى گامى مثبت در جهت حفظ ثبات در کشور است و پاکستان امروز در مرحله واقعا دموکراتيک قرار دارد.»

 

ساعاتی پس از انتخاب زرداری به سمت ریاست جمهوری پاکستان، صدها تن از طرفداران حزب مردم، پيروزى رئيس حزبشان را جشن گرفتند. بسيارى از پيروان حزب مردم با توزيع شرينى، شعارهايى در حمايت از دموکراسى سر دادند.

 

بر اساس گزارش­ها بزرگترين تجمع جشن و شادمانى در مقابل ساختمان بلاوال هاوس، دفتر حزب مردم در شهر کراچى برگزار شد.

 

سيد قائم على شاه سر، وزير ايالت سند در سخنانى با تبريک برای پيروزى "آصف على زردارى" در انتخابات رياست جمهورى پاکستان، پيروزى حزب مردم را پيروزى دموکراسى خواند. شاخه دانشجويى حزب مردم، پى‌اس‌اف نیز پس از اين سخنرانى به آتش‌بازى پرداختند.

 

عده کثيرى از طرفداران حزب مردم نیز در کنار دريا به سرود خوانى، پايکوبى و شليک تير هوايى پرداختند.

 

در استاندارى ايالت پنجاب در شهر لاهور نيز طرفداران اين حزب اقدام به برپايى جشن و ابراز شادمانى کردند.

 

سلمان تاثير، فرماندار ايالت پنجاب در مراسم جشن طرفداران زردارى گفت: «پيروزى زردارى در انتخابات رياست جمهورى کشور مرهون فداکارى‌هاى بى‌نظير بوتو در راه موکراسى است.»

 

پس از پيروزى زردارى در انتخابات رياست جمهورى اين کشور، بسيارى از مردم در شهرهاى اسلام‌آباد، پشاوز، کويته، لارکانه، حيدرآباد، نوابشاه، سکور، مولتان، فيصل‌آباد، راولپندى، ساکردو، گلگت و پاراچنار جشن گرفتند.

 

استقبال جهان از انتخاب زرداری

 

بلافاصله پس از برنده شدن زردارى در انتخابات رياست جمهورى پاکستان، رهبران جهان از جمله سران آمريکا و بریتانیا از انتخاب وى به اين سمت استقبال کرده و براى برقرارى ثبات امنيتى و اقتصادى در پاکستان اعلام آمادگى کردند.

 

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه امريکا در اين باره اظهار داشت، ايالات متحده از انتخاب يک رئيس جمهور و دولت غيرنظامى در پاکستان استقبال کرده و آن را به فال نيک مى‌گيرد. من معتقدم که ما با رئيس جمهوری جديد پاکستان، راه خوبى را پيش رو داريم.

 

گوردون جاندرو، سخنگوى کاخ سفيد نيز گفت: «جورج بوش، رئيس جمهوری آمريکا منتظر همکارى با رئيس جمهوری جديد و نخست وزير پاکستان درباره موضوعات مهم براى طرفين از جمله موضوع مبارزه با تروريسم و ايجاد يک اقتصاد باثبات در پاکستان است.»

 

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه انگليس لحظاتى پس از انتخاب زردارى به عنوان رئيس جمهوری پاکستان در بيانيه‌اى اعلام کرد، ما با زردارى همکارى نزديکى خواهيم داشت تا روابط خود را با پاکستان عمیق کنیم. ما قصد داريم با دولت پاکستان در زمينه حمايت از ثبات، دموکراسى و حاکميت قانون همکارى کنيم.

 

محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری ایران نیز در پیامی انتخاب آصف علی زرداری به سمت رئیس جمهوری پاکستان را به وی، دولت و ملت مسلمان این کشور تبریک گفت.

 

رئیس جمهوری ایران در این پیام با توجه به مناسبات دوستانه و طولانی میان دو کشور اسلامی اظهار امیدواری کرده است با تشریک مساعی مسئولان دو کشور، شاهد توسعه و تقویت بیش ازپیش روابط حسنه موجود میان ایران و پاکستان باشیم.

 

حامد کرزى، رئيس جمهوری افغانستان نيز با ارسال پيامى پيروزى زردارى در انتخابات رياست جمهورى پاکستان را به وى تبريک گفت.

 

کرزى همچنین ابراز اميدوارى کرد، روابط افغانستان و پاکستان در زمينه‌هاى مختلف بهبود يافته و همکارى‌هاى دو جانبه به ثبات منطقه کمک کند.

 

روابط افغانستان – پاکستان در اواخر دوران رياست جمهورى ژنرال پرويز مشرف رو به تيرگى نهاد که دليل عمده آن حضور شبه‌نظاميان طالبان در مرزهاى شمالى پاکستان بود.

 

خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اتحاديه اروپا نیز پيروزى آصف على زردارى در انتخابات رياست جمهورى پاکستان را تبريک گفته و براى برقرارى امنيت در دوره رئيس جمهوری جديد ابراز اميدوارى کرد.

 

رئيس کميسيون اروپا در پيامى خطاب به زردارى گفت: «اطمينان دارم که با رياست جمهورى شما، دولت پاکستان سياست‌هاى مناسب براى رويارويى با چالش‌هاى اقتصادى و امنيتى موجود در اين کشور اتخاذ خواهد کرد.»

 

باروسو در ادامه افزود: «اتحاديه اروپا با پاکستان همکارى مى‌کند تا چالش‌هاى پيش‌روى اين کشور حل و فصل شوند.»

 

شيخ زائد بن خليفه آل نهيان امير امارات متحد عربی نيز ضمن اعلام تبريک به زردارى، ابراز اميدوارى کرد، انتخاب وى به تحکيم ثبات و امنيت در پاکستان منجر شود.

 

نظر شما :