در حالی که خود معاون رئیس جمهوری فعلی است

آیا کاملا هریس می‌تواند نامزد تغییر باشد؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۸۱۶۲ اخبار اصلی آمریکا
انتخابات در هر کشوری معمولاً بین دو یا چند رقیب انجام می‌شود. در این رقابت کاندیداها تلاش دارند تا چشم انداز و افقی برای آینده در اذهان و افکار عمومی ترسیم کنند. مردم نیز از تغییر استقبال می‌کنند؛ زیرا سخن از تغییر موجب افزایش امید می‌شود؛ اما مسئله این جاست که نامزدی که در قدرت قرار دارد و برای انتخاب شدن در دور دوم رقابت می‌کند نمی‌تواند چندان از تغییر سخن بگوید؛ زیرا شرایط موجود ماحصل اقدامات دولت او محسوب می‌شود. کاملا هریس نامزد حزب دموکرات در انتخابات امریکا در چنین وضعیتی قرار دارد. او سه سال و نیم معاون رئیس جمهور جو بایدن بوده است. با این وجود هریس تلاش می‌کند تا خودش را در رقابت انتخاباتی به عنوان کاندیدای تغییر مطرح کند. این متن با هدف اشاره به برخی اقدامات کاملا هریس برای تغییر، ترجمه و تلخیص شده است.
آیا کاملا هریس می‌تواند نامزد تغییر باشد؟

نویسنده: جوی گریسون 

دیپلماسی ایرانی: کاملا هریس نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در اولین نشست مطبوعاتی خود در هفته گذشته دو بار از عباراتی استفاده کرد که به معنای چالش کشیدن وضع موجود و نقد رئیس جمهور بود. او به دانا بش، خبرنگار CNN گفت؛ امریکایی‌ها آماده‌اند تا این وضعیت را تغییر دهند؛ البته منظور هریس گذر از خودش و دولت بایدن نبود، منظور او دونالد ترامپ بود، رئیس‌جمهوری قبلی و نامزد حزب جمهوری‌خواه که از نظر هریس در دهه گذشته یک محیط و فضای ایجاد کرد که شاکله و قدرت آن چیزی که ما امریکایی می‌نامیم را از بین برد. 

هریس برای جذب رأی بیشتر از چند هفته گذشته تاکنون درصدد ارائه و انجام اقدامات توازن بخش سیاسی و معرفی خودش به عنوان نامزد خواهان تغییر بوده اگر چه او معاون رئیس جمهوری و میراث‌دار وضع موجود است؛ اما تلاش دارد خودش را با فاصله کمی از جو بایدن معرفی کند. 

هریس در سخنرانی ماه گذشته‌اش در مجمع ملی حزب دموکرات در شیکاگو گفت: «ما درصدد ارائه یک راه جدید به جلو هستیم» که آغازی برای ورود این سخن به عنوان شعار کمپین او شد. 

هریس با معرفی خودش به عنوان نامزدی که خواهان تغییر و مبتنی بر نگاه به آینده جدید است درصدد کمک به جلوگیری از ریزش رأی‌های در زمینه‌های کلیدی است که قبلاً ترامپ در آن موارد بر بایدن فائق آمده بود. او از رأی‌دهندگان به حزب دموکرات شامل سیاهان، لاتین تبارها و جوانان حمایت همه جانبه‌ای انجام داد تا عقب‌ماندگی بایدن را جبران کند.

این تناقض اساسی کاندیداتوری هریس که سه سال و نیم معاون رئیس جمهوری بوده و حالا از این گذشته تبری می‌جوید فرصتی را برای ترامپ فراهم کرد. کمپین ترامپ درصدد برآمد به امریکایی‌ها یادآوری کند که نگرانی‌های مردم در اقتصاد و مهاجرت در مرزها است؛ در شرایطی که هریس مستقیماً در کنار بایدن بوده و کار کرده است. 

مت گراسمن میدر مدیر مؤسسه تحقیقات اجتماعی و سیاست عمومی در دانشگاه ایالتی میشیگان درباره هریس گفت؛ او تلاش می‌کند تا سوزن را نخ کند که کنایه از دشواری کار اوست. او اضافه کرد هریس مراقب است چیزهای را که میراث معاون رئیس جمهوری است به دقت انتخاب کند؛ در حالی که اکثریت امریکایی‌ها نگران مدیریت او بر کشور هستند. 

گراسمن گفت؛ هریس این راهبرد را تا حدی به خاطر فقدان یک نامزد دموکرات کهنه‌کار تا اکنون اجرا کرده است که به هریس امکان داد تا تصویری از خودش را که می‌خواست ترسیم کند. او گفت؛ هریس اولین نامزد ریاست جمهوری زن سیاه‌پوست و آسیایی‌تبار از یک حزب بزرگ است که یک تصویر شخصی متفاوت نسبت به بایدن ارائه می‌دهد. 

با وجود همه این موارد، انتخابات 2024 یک انتخابات معمولی نیست و مخالفان او هم مخالفان معمولی نیستند. هریس از یک جایگاه بی‌نظیر مدیریت، در مقابل رئیس جمهور سابق ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه که در سه دوره انتخابات قبلی  حضور داشته و نزدیک به یک دهه بر سیاست امریکا مستولی بوده، برخوردار است. ترامپ نسبت به هریس در رسانه‌ها از موقعیت بالاتری برخوردار است و در مباحثات از وضعیت خوبی برخوردار است؛ چنان‌که در چهار اتهام کیفری و دو استیضاح حضور داشته است. این موارد به هریس اجازه می‌دهد تا رقابت را به عنوان یک رفراندوم علیه ترامپ قرار دهد. 

مواجه کمپین ترامپ با چهره واقعی کاملا هریس 

کمپین ترامپ به هریس برچسب لیبرال بسیار خطرناک زده و تلاش کرده است تا او را با آمارهای مدیریت اقتصادی رو به افول و تورم دوره بایدن پیوند بزند. یک تلویزیون کمپین ترامپ در هفته گذشته کلیپی را منتشر کرد که در آن هریس گفته بود هر روز قیمت‌ها بالا می‌رود، باوجود این‌که او معاون رئیس جمهور است در یک خواربافروشی مواردی از این گرانی را نشان داد مانند گوشت گاو که 50 درصد بالا رفته است. این کلیپ در ادامه، بیانیه‌های گذشته هریس را نشان داد که تلاش می‌کرد اعلام کند سیاست اقتصادی بایدن کارساز بوده است. 

کمپین هریس در حرکت به سمت کمپین سیاسی انتخاباتی بایدن مراقب است؛ با وجود این هریس و بایدن اولین کمپین مشترک‌شان رادر روز دوشنبه در پیستبورگ با حضور اعضای اتحادیه برگزار گردند. هریس هنوز هم به عنوان معاون رئیس جمهور با بایدن در کمپین ارتباط خواهد داشت که باعث خواهد شد او از امتیازات و خسران‌های دولت او بهره ببرد. 

کریس لاویتا و سوسی والز مشاوران کمپین ترامپ در memo Tuesday نوشتند؛ نباید از راه جدید به جلو صحبت کرد مانند کمپین جو بایدن که در روز کارگر به رأی‌دهندگان یادآور شد هزینه‌ها در دوره سیاست اقتصادی بایدن خیلی زیاد افزایش داشته است.

memo Tuesday در ادامه آورده است؛ ما امیدواریم این رویکرد رو به جلو تنها مربوط به این زمان باشد، قبل از آن‌که این سیاست هریس برای مردم از طریق کمپین ترامپ و میلیون‌ها روزنامه نگاران شهروند و رسانه‌های زنجیره‌ای برملا شود و چهره واقعی کاملا هریس را نشان دهند.

از زمانی که هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات جایگزین بایدن شده است ترامپ برای کسب یک حمله پیروزمندانه، تلاش کرده از چندین واژه تمسخرآمیز و تحقیرآمیز برای هریس استفاده کند که بدترین آن کاملا کمونیست (چپ) بوده است.

بر اساس نظرسنجی دانشگاه سافولک در هفته گذشته که ادراک منفی رأی‌دهندگان را نسبت به دولت حاضر در کشور منتشر کرد از لحاظ تاریخی برای نامزد در قدرت اسفناک بود. تنها 31 درصد از امریکایی‌های که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند گفته‌اند کشور در وضعیت درست قرار دارد و 58 درصد گفته‌اند که کشور در مسیر اشتباه قراردارد. 

به نظر می‌رسد رأی‌دهندگان تمایل دارند تا به هریس این فرصت را بدهند که از نگرانی‌های اقتصادی که در دوره بایدن داشتند عبور کنند. نظرسنجی دانشگاه سافولک نشان می‌دهد بیشتر رأی‌دهندگان بر این باورند که ترامپ در مقایسه با هریس مدیریت بهتری در اقتصاد خواهد داشت؛ اما این تفاوت آرا کاهش یافته و از 54 به 40 درصد در زمان بایدن به 51 به 45 درصد در جولای رسیده است. 

بیشتر از یک سال نظرسنجی‌ها نشان می داد که بسیاری از رأی‌دهندگان از بایدن و ترامپ به عنوان دو گزینه اصلی ناراضی هستند که این فتح بابی برای هریس است تا خودش را به عنوان آلترناتیو جدید مطرح کند. 

هریس با معرفی خودش به عنوان کاندیدای تغییر درصدد تحقق هدف تاریخی رسیدن به کاخ سفید است. اگر او انتخاب شود اولین رئیس جمهور زن امریکا خواهد بود، او قبلاً هم اولین زن رنگین‌پوست نامزد یک حزب بزرگ شده است. هریس 59 ساله نسبت به ترامپ 78 ساله جوان‌تر است. او در مجمع ملی حزب دموکرات در شیکاگو داستان زندگی شخصی خود را از زمانی که یک دختر مهاجر طبقه متوسط از پدر و مادر جامائیکایی و هندی بوده تعریف کرد.

امی والتر ناشر و سردبیر خبری  The Cook Political Report گفت؛ ظاهر، صدا و کنش هریس بسیار متفاوت است؛ حتی به عنوان شخصی که خودش را در قالب معاون رئیس جمهور می‌بیند؛ زیرا او یک زن است؛ زیرا او یک زن رنگین‌پوست است، کسی است که 81 ساله نیست، من فکر می‌کنم این‌ها امتیازی به او می‌دهد که او را به عنوان فردی خواهان تغییر و متفاوت نشان می‌دهد. 

آیا نیاز است که هریس بیشتر از سیاست بایدن فاصله بگیرد؟

کمپین هریس بر این شعار است «ما به عقب باز نمی‌گردیم.» این خطی است که هریس در تمامی سخنرانی‌های کمپین‌اش بازنشر می‌کند، این رویکرد، هریس را به عنوان یک سیاست جدید (رو به آینده) در مقابل سیاست قدیمی ترامپ تقویت می‌کند. این شعار درخواستی برای تغییر و امید است که رئیس جمهور اسبق باراک اوباما از آن به طرز قابل توجه‌ای در انتخابات 2008 استفاده کرد. هریس انتظار دارد تا در اولین مناظره تلویزیونی‌اش با ترامپ در روز سه شنبه بیشتر از تغییر استفاده کند. 

کمپین هریس برای قطبی‌سازی در تلاش است تا ترامپ را به پروژه 2025 پیوند بزند که برنامه طراحی شده توسط بنیاد میراث محافظه‌کار شامل یک سری اهداف برای دولت دوم ترامپ است؛ مانند حذف وزارت آموزش، محدودیت دسترسی به قرص‌های سقط جنین، بازسازی اف بی ای و به جریان انداختن دستور اجرایی ترامپ مبنی بر اجازه رئیس جمهور برای جایگزینی کارمندان بخش عمومی با کارمندان سیاسی در سراسر دولت فدرال. ترامپ نیز تلاش کرده تا خودش را از پروژه 2025 جدا کند؛ علی‌رغم این‌که بیشتر از 100 نفر از مقامات رسمی دولت او در ایجاد این پروژه نقش داشته‌اند. 

جیمز کارویل استراتژیست کمپین حزب دموکرات در نیویورک تایمز نوشت همه انتخابات‌ها از دهه 1990 در شرایطی بوده که مقام در قدرت فاقد محبوبیت بوده و مثل اکنون انتخابات به سمت تغییر موقت سوق پیدا کرده است.  کارویل گفت؛ اگر بیل کلینتون در سال 1992 با شعار تغییر، باراک اوباما در سال 2008 با تکیه بر امید و حتی اگر ترامپ در سال 2016 با وعده احیای یک امریکای ماندگار به پیروزی رسیدند در انتخابات 2024 شخصی پیروز خواهد شدکه منادی تازگی باشد. 

کارویل گفت؛ یکی از چیزهای که هریس نیاز دارد تا انجام بدهد برای این‌که به عنوان کاندیدای تازگی شناخته شود این است که به طور شفاف و قاطع از یک سری سیاست‌ها و اولویت‌های بایدن فاصله بگیرد که او فکر می‌کند تعیین کننده دوره ریاست جمهوری او خواهد بود. 

در این راستا هریس چهارشنبه یک گام برداشت، او پیشنهاد داد افزایش کمی بر نرخ مالیات ارزش افزوده از آن‌چه بایدن حمایت می‌کرد انجام شود. تا این تاریخ هریس بیشتر سیاست‌های اقتصادی و اولویت‌های بایدن را دنبال کرده است. پیشنهادات جدید او شامل ممنوعیت فدرال برای اولین بار بر افزایش بها در خواربارفروشی‌ها، حمایت از مالکان خانه اولی با پیش پرداخت 25000 دلار، و بازگشت به نرخ مالیات دوره کووید 19 برای خانواده‌های با بچه‌های جوان است.  

دیوید کوهن پرفسور علوم سیاسی دانشگاه آکرون گفت؛ البته اینها چالش‌زا هستند زیرا هریس برای سه سال و نیم معاون رئیس جمهور بوده است. کوهن گفت؛ هریس به دنبال حفظ موضع خودش برای تغییر در کمپینش است.کوهن افزود؛ هریس نمی‌خواهد چیزی را که ماحصل دولت بایدن- هریس است، بپذیرد. او فکر می‌کند درخواست برای تغییر خیلی مؤثر است؛ زیرا مردم از سال 2015 به بعد از هر گونه قطبی‌زدگی خسته‌‌ شده‌اند. 

منبع: یو اس ای تودی / ترجمه: سینا عمادی

کلید واژه ها: کاملا هریس دونالد ترامپ انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا حزب دموکرات دولت بایدن حزب جمهوری خواه تغییر


( ۱ )

نظر شما :