عملیاتی که ناکام ماندند

جاسوس‌بازی‌های اسرائیل علیه حماس

۰۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۷۳۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نشریه «الشرق الاوسط» همچنین داستان یک عامل تروریستی را که توسط اطلاعات اسرائیل جذب شده بود، منتشر کرد. آن‌ها به وی کفش‌هایی دادند که بعداً معلوم شد حاوی تراشه‌های جاسوسی الکترونیکی است که تونل‌هایی را که او وارد مناطق مختلف در شمال نوار غزه شده اسکن می‌کند. او پس از کار در زمینه حفر تونل، به اسرائیل کمک کرد تا آن تونل ها را پیدا کنند و پس از تحقیقات در غزه مشخص شد که از طریق اینترنت با اپراتورهای آن در تماس بوده است. در پایان او دستگیر شد. 
جاسوس‌بازی‌های اسرائیل علیه حماس

دیپلماسی ایرانی: با وجود گذشت یک هفته از ترور فرمانده گردان خان‌یونس رافع سلامه، ارتش اسرائیل همچنان کاملا مطمئن نیست که محمد الضیف فرمانده شاخه نظامی حماس کشته شده است. برخی از اهالی در نوار غزه ادعا می کنند که این سازمان می‌داند چه کسانی با اطلاعات اسرائیل همکاری داشته اند و در پی پر کردن خلاء‌های دستگاه اطلاعاتی خود است. 

روز جمعه سرتیپ دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نشانه‌هایی که نشان می‌دهد محمدالضیف حذف شده در حال افزایش است. با این حال هنوز نمی‌شود نظر قطعی در این باره اعلام کرد.» 

هفته گذشته ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حمله غافلگیرکننده‌ای، محمد الضیف و معاون او رافع سلامه در عملیاتی در منطقه المواسی حذف شدند. ساعاتی پس از حمله حماس اعلام کرد که محمد الضیف سالم است و اخبار منتشر شده از وی اشتباه است. با این وجود به نظر می‌رسد حداقل رافع سلامه به سایر فرماندهان و نیروهای برجسته حماس که در طول جنگ حذف شدند پیوسته است. 

از آغاز جنگ تا کنون مروان عیسی، معاون الضیف، ایمن نوفل فرمانده لشکر مرکزی غزه، احمد الغندور، فرمانده لشکر شمالی، ایمن صیام، فرمانده واحد موشکی و دو تن از اعضای دفتر سیاسی حماس در غزه توسط ارتش اسرائیل حذف شدند. 

مقامات نوار غزه به روزنامه الشرق الاوسط که در لندن به زبان عربی منتشر می شود، گفته اند: «یکی از منابع اطلاعاتی اسرائیل در نوار غزه، مخبرها هستند. این نیروی انسانی در تشخیص و ردیابی اهداف و تعیین مکان و زمان حملات بسیار مفید ظاهر شدند.» این منابع که ادعا می‌کنند اطلاعاتی را در اختیار اسرائیل قرار داده‌اند که به یافتن افراد تحت تعقیب که ترور شدند، کمک کرده است، می‌گویند: «اسرائیل چندین دهه است که از نیروی انسانی در میدان استفاده می‌کند و یک ارتش کامل برای خود ساخته است.» آن‌ها همچنین به این روزنامه گفتند که عامل انسانی یکی از مهم ترین عوامل در فرآیند جاسوسی برای هر سازمان اطلاعاتی است و تاکید کردند که طی سال های گذشته سازمان های تروریستی و سرویس های امنیتی دولتی در غزه صدها نفر را دستگیر کرده اند که با رئوس‌ امنیتی اسرائیل در ارتباط بوده و اطلاعات با ارزشی را منتقل کردند. همین منابع افزودند که اسرائیل گاهی اوقات موفق می‌شد افرادی را نیز در سازمان‌های فلسطینی و در محیط فرد تحت تعقیب، از منظر سازمانی یا خانوادگی، یا از طریق ارتباطات اجتماعی خود، مثلاً اقوام و همسایگان، جذب کند. آن‌ها همچنین فاش کردند که برخی از فرماندهان رده‌های دوم و سوم و همچنین عوامل سازمان‌های تروریستی با اسرائیل همکاری کرده‌اند و اطلاعاتی را برای شناسایی مکان رهبران، سایت های تولید سلاح، موشک ها و حتی تونل ها منتقل کرده‌اند. این روزنامه خاطرنشان کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین و جناح‌های مسلح در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای را در کرانه باختری و نوار غزه انجام داده‌اند که نشان می‌دهد در هر عملیات ترور در کرانه باختری یا غزه، عوامل فلسطینی به نوعی درگیر بوده‌اند و حتی برخی در اجرای ترورها شرکت داشته‌اند. ترورهای متعددی که در دو سال گذشته، به‌ویژه در جنین و نابلس می‌تواند گواهی بر این امر باشد. 

نشریه «الشرق الاوسط» همچنین داستان یک عامل تروریستی را که توسط اطلاعات اسرائیل جذب شده بود، منتشر کرد. آن‌ها به وی کفش‌هایی دادند که بعداً معلوم شد حاوی تراشه‌های جاسوسی الکترونیکی است که تونل‌هایی را که او وارد مناطق مختلف در شمال نوار غزه شده اسکن می‌کند. او پس از کار در زمینه حفر تونل، به اسرائیل کمک کرد تا آن تونل ها را پیدا کنند و پس از تحقیقات در غزه مشخص شد که از طریق اینترنت با اپراتورهای آن در تماس بوده است. در پایان او دستگیر شد اما توانست به خارج از غزه فرار کند. 

در یک مورد دیگر، مقامات امنیتی از دستگیری یک دختر در سال 2015 خبر دادند. این زن تا حدی در ترور محمد الضیف در ساختمانی در محله شیخ رضوان شهر غزه همکاری داشت. این ترور ناموفق به مرگ همسر و دو فرزند او منجر شد. این منابع توضیح دادند که افسران اطلاعاتی پس از جذب این دختر از او خواستند به آپارتمانی که همسرش در آن است برود و از حضور مردی در داخل آپارتمان مطلع شود. زمانی که او به افسران اطلاع داد که صدای مردی را در داخل آپارتمان می‌شنود، اسرائیل آپارتمان را بمباران کرد اما الضیف نجات پیدا کرد. 

منبع دیگری به الشرق الاوسط گفت که تحقیقات قبلی نشان می دهد که حداقل 30 نفر به خاطر صدور مجوز کار در کرانه باختری، اطلاعاتی را از حماس به اسرائیل منتقل کردند. حماس می گوید: «ما بر اساس قاعده‌ای کار می‌کنیم که هر لحظه اقدامات و رویکرد امنیتی پیچیده‌ای اتخاذ می‌شود. از دید ما هیچ جایی در بالا یا زیر زمین وجود ندارد که یک فرمانده برای مدت طولانی در آن بماند.» 

پیش از این در روز ترور الضیف، شبکه سعودی الحدث گزارش داد که حماس در حال بررسی یک نقض داخلی بزرگ در پشت این حمله است. منابع ذکر شده در این گزارش گفتند که الضیف و دست راستش سلامه، که هر دو از سوء قصدهای اسرائیل در گذشته جان سالم به در بردند، در هفته های اخیر بیش از یک بار به همراه سایر مقامات ارشد از جایی به مکان دیگر نقل مکان کردند تا از ردیابی آن‌ها جلوگیری شود. همچنین «الحدث» مدعی شد که اسرائیل مقامات ارشد حماس از سطح دوم و سوم را دستگیر کرده و از آنها اطلاعاتی کسب کرده است. در گزارش این شبکه سعودی آمده است: «اسرائیل با کمک این منابع اطلاعاتی درباره تحرکات رهبران حماس بین رفح و غزه به دست آورده است.»

منبع: الشرق الأوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: حماس جنبش حماس نوار غزه غزه حمله اسرائیل به غزه فلسطین و اسرائیل محمد الضیف حماس و اسرائیل اسرائیل و حماس جاسوس برنامه جاسوسی شبکه جاسوسی


( ۲ )

نظر شما :