همزمان با گزارش حقیقت‌یاب بین‌المللی سازمان ملل متحد درباره ایران

تظاهرات روز جهانی زن در اروپا

۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۸۳ اخبار داخلی اروپا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سعید هاشمی
سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویدئوهای انتشار یافته در سایت ها و شبکه های اجتماعی حاکی از تظاهرات جمعیت قابل توجهی از دختران و زنان در کشورهای اروپایی ست که در روز جهانی زن با شعارها و المان های فمینیستی به دنبال تعریف، برقراری و دستیابی به حقوق برابر جنسیتی در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زنان در سطح جهان هستند!
تظاهرات روز جهانی زن در اروپا

دیپلماسی ایرانی: دختران و زنان اروپا، جمعه ۸ مارس در روز جهانی زن، در کشورهای مختلف اروپا تظاهرات کردند. راهپیمایان که اکثرشان زنان و دختران جوان بودند، خواهان برابری جنسیتی و عدم تبعیض علیه خود هستند. آنان دنیایی را می‌خواهند عاری از تعصب و کلیشه؛ دنیایی که در آن هیچ زنی به صرف «زن بودن» قربانی ناملایمات و خشونت‌ها نمی‌شود.

ویدئوهای انتشار یافته در سایت ها و شبکه های اجتماعی حاکی از تظاهرات جمعیت قابل توجهی از دختران و زنان در کشورهای اروپایی ست که در روز جهانی زن با شعارها و المان های فمینیستی به دنبال تعریف، برقراری و دستیابی به حقوق برابر جنسیتی در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زنان در سطح جهان هستند!

علاوه بر بارسلون اسپانیا و رم در ایتالیا، تظاهرات روز زن در پریشتینا پایتخت کوزوو بسیار چشمگیر بوده است. جالب اینکه در این راه پیمایی تعداد زیادی از مردان نیز حضور داشته اند.

دقیقا در روز جهانی زن، هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی سازمان ملل متحد درباره مرگ مهسا امینی گزارشی را با این مضمون منتشر کرده است: "ایران مسئول «خشونت فیزیکی» است که به مرگ مهسا امینی در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی منجر شده و جرقه اعتراضات سراسری علیه قوانین حجاب و حکومت دینی حاکم بر این کشور را زده است". این هیأت در گزارش روز جمعه گذشته اعلام کرده است: هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل با اتکا به گزارش کاملی که در این باره برای شورای حقوق بشر سازمان ملل فرستاده، به این نتیجه رسید که تهران از طریق اقدامات خود، مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است.

همچنین این هیأت در گزارش خود با این عنوان "موج مشکوک مسمومیت‌ها که دختران دانش‌آموز ایران را هدف قرار دادند"، اعلام کرده است: به تحقیقاتش درباره مرگ آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله متولد کرمانشاه و ساکن تهران که در سال ۲۰۲۳ میلادی پس از بیهوشی در متروی تهران جان باخت، ادامه خواهد داد".

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این گزارش را به‌شدت محکوم، «فاقد وجاهت قانونی» و «تکرار ادعاهای بی‌اساس» خواند که «مبتنی بر اطلاعات نادرست و مغرضانه» بوده‌اند.

سارا سفری، زن کوهنورد ایرانی ساکن آمریکا که به هفت قله در هفت قاره صعود کرده، نیز همزمان با روز جهانی زن خبرساز شده و اعلام کرده است: کوهنوردی را با تلاش برای تغییر وضعیت زنان آسیب دیده آمیخته و حالا پس از پایان پروژه‌ای ده ساله در تلاش است تا به کمک توانمندسازی زنان بیاید. 

وی که فتح قلل هفت گانه با هدف جمع‌آوری کمک‌ مالی برای سازمان‌های فعال در حوزه توانمندسازی زنان در گوشه و کنار جهان را کلید زده، ظرف ۹ سال توانسته است بیش از ششصد هزار دلار برای این نهادها جمع‌آوری کند.

سارا سفری تنها خودش را یک کوهنورد نمی‌داند، او از سال ۹۲ به بعد یک پروژه ورزشی – اجتماعی و انسان‌دوستانه را آغاز کرده که توانسته پروژه صعود به هفت قله در هفت قاره جهان را در سال ۱۴۰۱و با فتح قله اورست به پایان برساند. او همچنین در کنار تدریس در دانشگاه در چند پروژه توسعه انسانی دیگر در حوزه زنان مشارکت دارد.

این زن کوهنورد ایرانی الاصل به تازگی کتاب «اورست خودت را صعود کن» را به زنان ایران تقدیم کرده است. او می‌گوید در نگارش این کتاب از جنبش «زن، زندگی، آزادی» الهام گرفته است و به همین خاطر کتاب را به تمام زنان توانمند ایران تقدیم کرده و خطاب به زنان ایران می‌گوید: «اگر من با هیچ پیشینه‌ای در کوهنوردی توانستم به قلل هفت گانه صعود کنم، بدانید که شما نیز می‌توانید هر کاری دلتان خواست انجام دهید.»

سارا سفری، مهسا امینی را «خورشید ایران» خوانده و امیدوار است که «نام او و دیگر مهساها از یادها نرود.»

گمان بر این است، رویدادها و اتفاقات قابل توجه در عرصه ی زیست زنان و دگرگونی های قابل اعتنا در وضعیت زنان و دختران ایران در یک سال اخیر، به بررسی جدی و علمی حوزه مطالعات زنان و خصوصا منطبق بر نیازهای واقعی ایشان در ساخت جامعه ی مدرن نیازمند است.

مطالعات موجود نشانگر آن است: وجود نگاه های ساخت گرایانه، جبرگرایانه و پدرسالارانه، استمرار و تشدید ناجنبش های اجتماعی و سیاسی در حوزه ی زنان در سراسر دنیا را موجب خواهد بود!

سعید هاشمی

نویسنده خبر

کارشناس حوزه شرق اروپا و دکتری تخصصی جامعه شناسی سیاسی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: روز زن روز جهانی زن زن زنان زنان اروپا سعید هاشمی زنان ایران


( ۳ )

نظر شما :

ناشناس ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۳
برای بشر از تجربه ی هزاران ساله یک خانواده مانده ، آن را هم بگیرید تا بقیه هم مثل شما غرق در تنهایی و دیازپام شوند .