نگرانی از حمله نظامی تیپ جنین

کرانه باختری به نوار غزه دوم بدل شده است

۰۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
در پی نبرد سنگین مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در اردوگاه جنین و هلاکت ۴ صهیونیست در عملیات استشهادی در شمال شهر رام الله در منطقه کرانه باختری، سران نظامی و سیاسی رژیم اسرائیل درباره نحوه برخورد با این منطقه دچار اختلاف شده اند و نتانیاهو و فرمانده ارتش این رژیم درخواست عملیات ۲۴ ساعته علیه این منطقه را به خاطر خطرات آن رد کردند.
کرانه باختری به نوار غزه دوم بدل شده است

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در پی نبرد سنگین مبارزان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در اردوگاه جنین و هلاکت ۴ صهیونیست در عملیات استشهادی در شمال شهر رام الله در منطقه کرانه باختری، سران نظامی و سیاسی رژیم اسرائیل درباره نحوه برخورد با این منطقه دچار اختلاف شده اند و نتانیاهو و فرمانده ارتش این رژیم درخواست عملیات ۲۴ ساعته علیه این منطقه را به خاطر خطرات آن رد کردند.

آن طور که صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش داده است به دنبال عملیات استشهادی روز سه شنبه ۲ نوجوان فلسطینی در شهرک صهیونیست نشین «عیلی» در شمال رام الله در کرانه باختری که به هلاکت ۴ صهیونیست و زخمی شدن ۴ نفر دیگر از آنها منجر شد، برخی مسئولان رژیم صهیونیستی خواهان حمله ای ۱۲ تا ۲۴ ساعته علیه این منطقه برای به زعم خود پاکسازی آن از افراد مسلح (مبارزان فلسطینی) شدند، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به شدت با آن مخالفت کردند.

به نوشته این رسانه صهیونیست، ارتش رژیم صهیونیستی طرح های موثری برای حمله به دو شهر جنین و نابلس در شمال کرانه باختری دارند که می تواند در قالب یک عملیات ۱۲ تا ۲۴ ساعته با هوشمندی بالا و فناوری های مرگبار که در جریان عملیات موسوم به «سپر پیشگیرانه» (عملیات رژیم صهیونیستی علیه شهر جنین) در سال ۲۰۰۲ در اختیار نظامیان این رژیم نبود، انجام شود. با اینحال روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» افزود که نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به شدت با این طرح مخالف هستند و ارتش اسرائیل نیز از آن حمایت نمی کند، چرا که بیم دارند موجبات تشدید تنش در سرزمین های اشغالی فراهم شود.

در همین ارتباط، شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی نوشت که بین سران رژیم صهیونیستی در دو بخش امنیتی و سیاسی در خصوص دامنه هرگونه عملیات نظامی علیه کرانه باختری اختلاف نظر وجود دارد و مخالفان بر این باورند که لزومی ندارد که با اقدامات نسنجیده، کرانه باختری را به نوار غزه دیگری تبدیل کرد. سه روز روز پیش نیز مبارزان فلسطینی با یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری به شدت پاسخ دادند و دستکم ۷ خودروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی را بمب منفجر و هفت نظامی این رژیم را نیز زخمی کردند و این رژیم برای نجات نظامیان محاصره شده خود مجبور به استفاده از بالگردهای آپاچی برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ میلادی و حمله به این اردوگاه شد.

- جنین، نقطه عطف! 

 آنگونه که از قبل هم قابل تصور بود نحوه عملکرد مبارزان فلسطینی در جریان یورش به اردوگاه جنین می تواند نقطه عطفی در تقابل با صهیونیست ها قلمداد شود. در این باره شبکه تلویزیونی الجزیره، نگرانی از نقش الهام‌بخش «مقاومت جنین» برای ملت فلسطین را عامل حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه عنوان کرد. شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در گزارشی درباره تحولات جنین و دلیل حمله بی سابقه رژیم صهیونیستی به این منطقه با بالگرد، نوشت، «اسرائیل نگران است که جوانان فلسطینی بیشتری با الگو گرفتن از جنین، اسلحه به دست گرفته و به جریان مقاومت علیه اشغالگری بپیوندند.» الجزیره افزود: «اسرائیل نگران الهام بخشی جنین و تبدیل شدن آن به الگوی مقاومت است.»

در کنار این گزارش الجزیره، اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس هم در مصاحبه با المیادین گفت: «عملیات شهرک عیلی از عملیات جنین جدا نیست و این دو عملیات شکست اطلاعاتی اسرائیل را ثابت کردند. دشمن هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره کمین مقاومت برای نیروهای اسرائیلی در جنین نداشت و از وجود اطلاعات دقیق مقاومت درباره طرح عقب نشینی نیروهای اسرائیلی بعد از اجرای عملیاتشان غافلگیر شد. آنچه در جنین و شهرک عیلی رخ داد آغازی برای حوادث آتی در فلسطین خواهد بود و نشان دهنده پیشرفت فعالیت مقاومت در کرانه باختری است. این دو عملیات پیام قوی و بسیار بزرگی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی است. ما در مقابل مرحله جدیدی از مقاومت هستیم.»

حمدان به این موضوع هم اشاره کرد که «همانطور که در اتاق عملیات مشترک در غزه موفق بودیم، فعالیت مشترک در کرانه باختری را نیز افزایش می‌دهیم. تلاش و آماده باش امنیتی اسرائیلی‌ها به دنبال عملیات جنین مانع عملیات شهادت‌طلبانه دو مبارز ما مهند شحاده و خالد صباح در شهرک عیلی نشد. مهم‌ترین پیام عملیات‌های مقاومت این است که مقاومت واقعیت فلسطینی‌ها است. کاملا واضح است که اسرائیل امروز با یک بحران واقعی مواجه است که نمی‌تواند با آن مقابله کند. حتی درخواست‌های ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل از شهرک‌نشینان برای حمل سلاح در برابر فلسطینی‌ها موجی از تمسخر را در محافل این رژیم به دنبال داشت چرا که یک واکنش عاجزانه در برابر جرأت و جسارت و شجاعت اعضای مقاومت است. عملیاتی مثل عملیات امروز نشان می‌دهد که گزینه مقاومت قوی‌ترین گزینه خواهد بود و گزینه‌های رژیم اشغالگر محدود خواهد بود. نتانیاهو باید بداند که مقاومت یک گروه فلسطینی نیست، بلکه متشکل از گروه‌هایی مثل جهاد، جبهه مردمی و دیگر گروه‌های فلسطینی است. کرانه باختری در مقابل مرحله جدیدی از فعالیت مقاومت است.»

- رزمندگان تیپ جنین: برای یک ماه کامل مبارزه مستمر علیه اسرائیل آماده‌ایم

با توجه به آنچه گفته شد، تیپ جنین وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین مقابله مبارزان فلسطینی با حمله وحشیانه نظامیان صهیونیست به جنین را یک پیروزی بزرگ برای ملت فلسطین ارزیابی کرد. در این باره «مجاهد» یکی از نیروهای رصد و نظارت تیپ جنین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره درباره درگیری‌های روز دوشنبه در شهر و اردوگاه جنین اظهار کرد که «نتایج نبرد روز دوشنبه میان نیروهای اشغالگر اسرائیل و مبارزان اردوگاه جنین نشان دهنده یک پیروزی واقعی برای فلسطینی‌ها است، چراکه مقاومت ضربه سختی را به دشمن وارد کرد.»

وی گفت: «اسرائیل برای از بین بردن مبارزان مقاومت در اردوگاه جنین دست به هر کاری زد؛ اما در شرایطی اردوگاه را ترک کرد که دیگر نشانی از "قوی‌ترین ارتش جهان" در آن دیده نمی‌شد.» مجاهد در این باره تصریح کرد که دستگاه‌های نظارتی از مهم‌ترین ابزارهای تیپ جنین برای حفاظت از رزمندگان خود هنگام یورش نظامیان صهیونیست به شهر و اردوگاه جنین هستند. وی با اشاره به منفجر کردن خودروی نظامی صهیونیست‌ها در جنین توسط نیروهای مقاومت فلسطین نیز گفت که ماده انفجاری مورد استفاده در عملیات انفجار خودروی روز دوشنبه جدید بوده و در داخل اردوگاه و توسط مهندسان مواد منفجره ساخته شده و بمب «تامر» نامگذاری شده است.

ابو السعید، یکی دیگر از نیروهای تیپ جنین نیز در این باره در گفت‌وگو با شبکه الجزیره به تشریح توسعه استراتژی مقاومت در اردوگاه جنین با توجه به گسترش و افزایش تجاوزات اسرائیل پرداخته است. وی گفت: «مطمئناً ما به عنوان رزمندگان مقاومت آماده این یورش بودیم و به دلیل یورش‌های مداوم نیروهای اسرائیل هر لحظه برای مقابله با آن آماده هستیم.» ابوالسعید درباره جزئیات درگیری نیز گزارش داد: «درگیری حدود ۱۱ ساعت به طول انجامید و از لحظه ورود نیروهای ویژه رژیم اشغالگر در ساعت چهار صبح، از طریق یگان نظارت به ما اطلاع داده شد و درگیری آغاز شد و این امر برای نیروهای اشغالگر غافلگیر کننده بود و آنها انتظار چنین مقابله‌ای را نداشتند و طبق اذعان آنها پایداری و مقاومت گردان جنین و قدرت آن کاملا آشکار و قابل مشاهده بوده است.»

وی ادامه داد: »خداوند رزمندگان مقاومت را که از فاصله صفر با نیروهای اشغالگر و بالگردهای آپاچی درگیر بودند، حفظ کرد. در هر یورش، رژیم اشغالگر با نیروهای جدیدی از مقاومت مواجه می‌شود؛ چراکه گردان جنین درحال رشد بوده و همزمان توانایی‌های آن نیز درحال توسعه است و این در هر نبرد با دشمن مشهود است.» این رزمنده فلسطینی همچنین تاکید کرد:: آماده رویارویی با هرگونه تهاجم گسترده‌ای هستیم که اسرائیل تهدید به آن می‌کند و ما آماده مقابله با ارتش رژیم اشغالگر برای مدت بیش از یک ماه کامل هستیم."

تیپ جنین همچنین به شبکه خبری المیادین اعلام کرده است که مسؤولیت کامل انفجار خودروی نظامیان صهیونیست در جنین را به عهده می‌گیرد. طبق اعلام این تیپ، این خودرو با بمب محلی «التامر» ساخت مبارزان فلسطینی منفجر شد. تیپ جنین همچنین اعلام کرد که انفجار این خودرو در اردوگاه جنین منجر به کشتن و زخمی شدن مستقیم همه کسانی شد که در آن بودند.این تیپ همچنین مسؤولیت هدف قرار دادن بالگرد آپاچی صهیونیست‌ها در جنین را بر عهده گرفت.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو گردان جنین جنبش حماس


( ۴ )

نظر شما :