دلایل امیدواری تهران

با وجود بن بست در مذاکرات، ایران خوش بین است

۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۴۸۵۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در این راستا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت مانعی اساسی در روند احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد و قضایای مطرح شده درخصوص وجود آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده ایران را «موضوعات سیاسی ساختگی» توصیف کرد.
با وجود بن بست در مذاکرات، ایران خوش بین است

نویسنده: رسول آل حائی

دیپلماسی ایرانی: برخلاف بدبینی غرب درخصوص امکان نجات توافق هسته‌ای در آینده نزدیک اظهارنظرهای طرف ایرانی در قبال مذاکرات احیای توافق هسته‌ای خوش بینانه و با آمادگی برای همکاری سازنده به منظور بسته شدن پرونده اختلافی با آژانس همراه بوده است.

در این راستا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت مانعی اساسی در روند احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد و قضایای مطرح شده درخصوص وجود آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده ایران را «موضوعات سیاسی ساختگی» توصیف کرد.

پرستو بهرامی راد، پژوهشگر امور بین الملل ادامه جنگ روسیه – اوکراین و بحران وخیم انرژی در اروپا را عاملی کمک کننده در راستای دستیابی به توافق دانست و تاکید کرد علی رغم اعلام غرب درخصوص به بن بست رسیدن مذاکرات اما این مذاکرات در پشت پرده متوقف نشده است. او در گفت وگو با سایت «الجزیره» مواضع ایران و آمریکا را در راستای سیاست‌های دو کشور برای به دست آوردن بیشترین امتیاز ممکن از طرف مقابل دانست و تاکید کرد تهدید به عقب‌نشینی از گزینه دیپلماتیک همزمان با انتشار آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب تضعیف اقتصاد ایران و فراهم کردن فشار مردمی علیه دولت قرار دارد. به باور خانم بهرامی راد آینده مذاکرات اتمی از دو سناریوی زیر خارج نمی‌شود:

نخست: از سرگیری مذاکرات هسته ای در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد. این نشست‌ها که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در راس هیئت بلندپایه ایرانی در آن‌ها حضور خواهد داشت فرصتی برای طرف‌های اروپایی به منظور به جریان انداختن امور و بحث و گفت وگوی مستقیم با رئیس جمهوری ایران را فراهم می‌کند؛ اگرچه دستیابی به توافق در نیویورک ممکن است؛ اما در مرحله کنونی بعید است. (حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هنوز در نیویورک به سر می برد.)

دوم: ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بعد از انتخابات میان دوره کنگره با میانجی گیری اروپا و تلاش برای برای پر کردن شکاف میان ایران و آمریکا.

به نوبه خود محسن جلیلوند، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران اعتقاد دارد راهی پیش روی ایران و آمریکا به غیر از احیای توافق وجود ندارد. به باور وی شکاف بزرگ در مواضع دو طرف باعث می‌شود احیای توافق تا ماه مارس آتی ماموریتی بسیار دشوار باشد. این استاد دانشگاه ایرانی باور دارد توقف جنگ روسیه علیه اوکراین عاملی کمک کننده در راستای احیای توافق هسته‌ای است و تاکید می‌کند پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات آتی آمریکا نجات توافق را پیچیده می‌کند. جلیلوند علت خوش بینی تهران درخصوص امکان احیای توافق را به برگه‌هایی مرتبط دانست که جمهوری اسلامی در دست دارد. این استاد روابط بین الملل باور دارد که به اعتقاد تهران دستیابی به توافق فرصتی برای ادامه توسعه برنامه هسته‌ای است. برنامه‌ای که عامل فشار بر طرف غربی است.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و غرب ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات هسته ای مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 مذاکرات هسته ای ایران با 1+4 بن بست در مذاکرات هسته ای


( ۲ )

نظر شما :

علی ۰۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۳
امریکا برای بحران انرژی اروپا کوچکترین نگرانی ندارد بلکه فرصتی پیدا کرده تا با فشار از ناچاری وابستگی انرژی به روسیه را کنار بگذارد موضوع هسته ای از اراده اروپا خارج وسردی و گرمی هوا هم تاثیری بر روند مذاکرات ندارد .