وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

امیرعبداللهیان: گسترش روابط میان ایران و مصر را به سود دو کشور می دانیم+فیلم

۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۰۱۲۹۴۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی مبنی بر اینکه فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق اخیرا گفت که گفت وگوهایی میان ایران با اردن و مصر برای عادی سازی روابط و گسترش مناسبات انجام شده است، چه توضیحی دارد، گفت: تا کنون مذاکره مستقیمی با طرف مصری نداشته‌ایم، اما به اعتقاد ما مصر کشور مهمی در جهان اسلام است و توسعه روابط بین تهران و قاهره به نفع دو ملت است.
امیرعبداللهیان: گسترش روابط میان ایران و مصر را به سود دو کشور می دانیم+فیلم

دیپلماسی ایرانی: حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان شب گذشته در بارگاه ملکوتی حضرت رقیه (س) در شهر دمشق دقایقی با خبرنگاران همراه صحبت کرد و کشورمان مهمترین دستاورهای سفر خود به سوریه را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان گفت: سفر اخیر من به سوریه در راستای سفر اخیر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به تهران و گفت و گوهای وی با رئیس جمهوری کشورمان انجام شد. پیشرفت‌های خوبی در اجرای بخش‌هایی از توافق امضا شده، صورت گرفت و مقرر شد اجرای برخی از موارد را بنده و  وزیر امور خارجه سوریه دنبال کنیم.

وی سپس در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی مبنی بر اینکه فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق اخیرا گفت که گفت وگوهایی میان ایران با اردن و مصر برای عادی سازی روابط و گسترش مناسبات انجام شده است، چه توضیحی دارد، گفت: تا کنون مذاکره مستقیمی با طرف مصری نداشته‌ایم، اما برخی تلاش ها در جریان است تا در چارچوب همکاری های کشورهای اسلامی تهران و قاهره نیز روابطشان به حالت طبیعی برگردد. به اعتقاد ما مصر کشور مهمی در جهان اسلام است و توسعه روابط طبیعی بین تهران و قاهره را به نفع دو ملت، دو کشور و منطقه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی دیپلماسی ایرانی به دمشق، وی همچنین گفت که ایران و مصر دفتر حافظ منافع در پایتخت های یکدیگر دارند و این دفاتر مناسبات میان دو کشور را دنبال می کنند و امیدوار هستیم بتوانیم با تداوم گفت وگوها سطح فعالیت های دیپلماتیک میان دو کشور را ارتقا دهیم. 

حسین امیرعبداللهیان سپس به مناسبات اقتصادی ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: روسای کمیسیون‌های مشترک دو کشور ایران و سوریه در کوتاه‌ترین زمان قرار است کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را برگزار کنند.

وی درباره جزئیات دیدارش با بشار اسد نیز گفت: درخصوص موضوعات متنوعی بیش از دو ساعت با بشار اسد گفت‌وگو داشتیم یکی از ماموریت‌های مهم ما در این مقطع، بررسی مساله احتمال عملیات ویژه نظامی ترکیه در بخش‌هایی از مناطق سوریه است که در سفر چند روز پیش به ترکیه این موضوع را در دستور کار داشتیم. تهران تلاش می‌کند این بحران و مشکلی که میان دو کشور وجود دارد از مسیر سیاسی به نتیجه برسد و توسل به جنگ را مردود می‌دانیم.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما توافق کردیم همه پرونده‌های تجاری و اقتصادی و پرونده همکاری‌های گردشگری که میان دو کشور موجود است را فعال کنیم. 
 

فیلم گفت‌وگو را از اینجا ببینید.

کلید واژه ها: ایران و مصر حسین امیرعبداللهیان ایران و مصر و عراق ایران و عراق


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۸
ارتباط سیاسی بین ایران ومصر از نان شب برای هردو کشور واجب تر است۔تصور من این است که پرزیدنت السیسی هم این را میداند ولی دستش در عربستان بند است۔۔این همه روشن بینی وفعالیت از این جوانی که وزیر امور خارجه شده حیرت اور است۔باید ضزب المثل دود از کنده بلند میشود را تغییر داد۔شعله وحرارت و فعالیت از جوانها بر میخیزد۔