عواملی که چالش برانگیزند

نبرد های ژئوپلیتیک ترکیه، رقابت ها در مدیترانه شرقی

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۹۶۴۰ اروپا خاورمیانه انتخاب سردبیر
فرشاد عظیمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: فتیله تنش در مدیترانه شرقی برای اولین بار زمانی روشن شد که طرف یونانی قبرس، توافقات بین المللی برای بهره برداری از منابع طبیعی اطراف جزیره را امضا کرد. این توافق با هشدارهای ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی مبنی بر اینکه ثروت های اطراف جزیره باید با ارائه راه حلی دائمی به نفع همه ارائه شود، روبه رو شد. با کشف میادین بزرگ هیدروکربنی در مدیترانه شرقی، کشورهای منطقه که می خواستند از این ثروت ها بهره برداری کنند، به توافق نامه منطقه انحصاری اقتصادی که به موجب آن یک کشور ساحلی صلاحیت اکتشاف و بهره برداری از منابع دریایی در بخش مجاور خود در فلات قاره را بر عهده می گیرد روی آوردند.
نبرد های ژئوپلیتیک ترکیه، رقابت ها در مدیترانه شرقی

نویسنده: فرشاد عظیمی، فارغ التحصیل رشته مطالعات خاورمیانه از دانشگاه تهران 

دیپلماسی ایرانی: سیستم جهانی به طور فزاینده ای در حال ترک خوردن و ناپایدار شدن است. بنابراین، ما در یک سری از فرآیند های تحول منطقه ای قرار داریم که امکان تغییر اساسی توازن قوا را در بر می گیرد، این فرایندهای تغییر و تحول، ارتباط نزدیکی با سیاست خارجی و امنیتی کشورها و حقوق و منافع مرتبط با آنها دارد. در این میان ترکیه یکی از این کشورهاست که به طور همزمان در بسیاری از جبهه‌ها از قفقاز جنوبی تا شمال عراق و سوریه در نبرد ژئوپلیتیکی است که در نتیجه شکاف‌های قدرتی که در جغرافیای مجاور پدید آمده، آشکار شده است. مدیترانه شرقی یکی دیگر از این جبهه‌هاست که نه تنها بر حوزه‌های صلاحیت دریایی، بلکه بر مبارزه در سایر جبهه‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل، سیاست مدیترانه شرقی ترکیه که تمام جنبه های چالش های فراگیر در مدیترانه شرقی را در نظر می گیرد، روز به روز اهمیت بیشتری برای ترکیه پیدا می کند.

1 - تنش در شرق مدیترانه چگونه شعله ور شد؟

فتیله تنش در مدیترانه شرقی برای اولین بار زمانی روشن شد که طرف یونانی قبرس، توافقات بین المللی برای بهره برداری از منابع طبیعی اطراف جزیره را امضا کرد. این توافق با هشدارهای ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی مبنی بر اینکه ثروت های اطراف جزیره باید با ارائه راه حلی دائمی به نفع همه ارائه شود، روبه رو شد. با کشف میادین بزرگ هیدروکربنی در مدیترانه شرقی، کشورهای منطقه که می خواستند از این ثروت ها بهره برداری کنند، به توافق نامه منطقه انحصاری اقتصادی (1) که به موجب آن یک کشور ساحلی صلاحیت اکتشاف و بهره برداری از منابع دریایی در بخش مجاور خود در فلات قاره را بر عهده می گیرد روی آوردند. هشدارهای ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی علیه دولت یونانی قبرس ادامه یافت که در سال 2003 با مصر، سال 2007 با لبنان و در سال 2010 با سرائیل قراردادهای موسوم به منطقه انحصاری اقتصادی را امضا کردند. حتی در دوره ای مصر، یونان، دولت یونانی قبرس و اسرائیل سعی کردند بازیگرانی مانند ترکیه و لیبی را از طریق مجمع گاز مدیترانه شرقی که در قاهره تأسیس کردند، حذف کنند. بنظر می رسد اختلاف در مورد نحوه تعیین خطوط مرزی دریایی و رقابت بر سر منابع هیدروکربنی بطوری که هر یک از کشور های اطراف مدیترانه شرقی بیشترین صلاحیت دریایی را داشته باشند باعث شکل گیری رقابت های ژئوپلیتیکی منطقه ای و فرا منطقه ای در مدیترانه شرقی شود.

2- اختلافات در تعین حدود و خطوط مرزی دریایی

طبق نقشه¬ موسوم به سویا که توسط خوان لوئیس سوارز دویورو استاد رشته جغرافیای دریایی در دانشگاه سویا اسپانیا تهیه شده، فلات قاره یونان یا به نوبه ای مرزهای اتحادیه اروپا طبق ادعای این نقشه، از جزیره میس شروع شده و به سمت جنوب تا میانه مدیترانه پایین می آید و به ترکیه فرصتی برای خروج از خلیج آنتالیا نمی دهد. موضوعی که با مخالفت آنکارا و در مقابل تفاهم نامه های در حوزه¬ی تعین صلاحیت دریای فی مابین با جمهوری ترک قبرس شمال در سال 2011 و تفاهم نامه های امضا شده¬ا¬ی با لیبی در  نوامبر 2019 که روشن ترین نمونه آنهاست برقرار کند، از طرفی اخیرا مصر فعالیت های هیدروکربنی خود، در شرق مدیترانه را به شرق نصف النهار 28درجه، یعنی مرز جنوبی فلات قاره ترکیه که آنکارا در سال 2019 به سازمان ملل اعلام کرد، محدود کرد. از طرفی این کشور ضمنا از تعیین مرزها با آتن که از جزیره میس آغاز می شود مخالفت کرد. این نگرش قاهره باعث ایجاد رضایت در آنکارا شد. اما یونان با ادعای اینکه موضوع میان آنها و ترکیه "فقط موضوع تعیین فلات قاره" است، باعث پیچیده شدن بیشتر اختلافات در منطقه شد. علاوه بر این، فعالیت های تحقیقات لرزه نگاری و حفار های ترکیه در شرق مدیترانه و مانورهای نظامی مشترکی که یونان با فرانسه و امارات متحده عربی در جنوب جزیره کرت برگزار می کند، تنش را بیش از پیش افزایش می دهند.

3 - چالش ها ورویکرد های ترکیه:

رقابت ها در مدیترانه شرقی از آنجایی که امکان تغییر اساسی توازن قوا را در بر می گیرد، ارتباط نزدیکی با سیاست خارجی و امنیتی ترکیه و حقوق و منافع مرتبط با آن دارد. به همین دلیل، سیاست مدیترانه شرقی ترکیه که تمام جنبه های چالش های فراگیر در مدیترانه شرقی را در نظر می گیرد، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. می توان هدف ترکیه از سیاست مدیترانه شرقی را در دو رویکرد کوتاه مدت و بلند مدت تبیین کرد. در کوتاه مدت، هدف،  جلوگیری از لطمه زدن یونان به حقوق و منافع ترکیه در مدیترانه شرقی از طریق ممانعت از سیاست حداکثری یونان از طریق مذاکرات پیدا و پنهان بویژه با مصر و اسرائیل هست تا هرگونه انتقال انرژی مدیترانه شرقی به اروپا فقط از مسیرترکیه انجام گیرد. البته موفقیت ترکیه در این موضوع باتوجه به هزینه بالای انتقال گاز استخراج شده از اسرائیل  به قبرس جنوبی  و جزیره کرت و سپس از آنجا به یونان و ایتالیا از طریق یک خط لوله گاز طبیعی به طول 1900 کیلومتر که  ۱۳۰۰کیلومتر از خط مذکور از زیر دریا میگذرد و برای اینکه وارد آب های سرزمینی ترکیه نشوند باید از آب های عمیق در دریاهای آزاد انجام بگیرد بیشتر شود، مضاف بر اینکه ایالات متحده آمریکا به دلایل برخی مسائل در روابط دو جانبه با آنکارا حمایت جدی از این پروژه انجام نداد. مورد بعدی مربوط به مشکل قبرس است. ترکیه و جمهوری ترک نشین تعیین یک جانبه حوزه صلاحیت دریایی از طرف قبرس جنوبی را نمی پذیرند، زیرا معتقد هستند که فلات قاره ترکیه و مناطق صلاحیت دریایی جمهوری ترک قبرس شمالی را نادیده می گیرد به همین دلیل آنکارا حمایت از حقوق ترک های جمهوری ترک نشین قبرس شمالی و انجام فعالیت های اکتشافی و حفاری در میادین تحت مالکیت خود را در حوزه‌های صلاحیت خود دانسته هست. اما در سطح استراتژیک، سیاست مدیترانه شرقی ترکیه در بلند مدت، جلوگیری از تلاش هر قدرت دیگری اعم از منطقه ای یا فرا منطقه ای در مدیترانه شرقی برای محدود کردن نفوذ فزاینده ترکیه و محدود کردن فضای مانور آن، برای محاصره ترکیه است. برای آنکارا ضعف در دریا به معنای ورشکستگی اقتصاد هست به همین دلیل دفاع، تجاری سازی و استفاده کارآمدتر از سرزمین آبی اولویت این کشور در سیاست ملی دریایی خود است، بدیهی است که دکترین ها و راهبردهای جدیدی در سیاست خارجی و سیاست دفاعی جهت هم پوشانی در راستای نیل به این اهداف از طرف ترکیه تدوین شود.

[1] . Exclusive Economic Zone (EEZ)

کلید واژه ها: ترکیه دریای مدیترانه ژئوپلیتیک ترکیه و مصر یونان ترکیه و یونان


( ۲۵ )

نظر شما :

نوید ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۶
عبور خط لوله انتقال گاز ایست مید از ترکیه اهرم قدرتمند در مقابل اسراییل جهت حفظ حقوق فلسطین در آینده میتونه باشه ترکیه هم میتونه اسراییل رو تحت فشار بزراه هم اروپا رو
دانشجوی روابط سیاسی ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۳
جمهوری قبرس ترک چه صیغه ای است ؟؟؟؟؟ جمهوری که فقط ترکیه و پاکستان آن را به رسمیت شناختند و در انتخابات اخیر این منطقه با توجه به حمایت‌های و نفوذ زیاد ترکیه پیروزی شکننده ای برای ترکیه بدست آمده است ( بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی ترکیه و خانواده های آنها در این منطقه رای به نفع احزاب حامی ترکیه دادند) ،باعث شده که حتی مردم این منطقه حکومت فدرالی با یونان را قبول کند تا استقلال از قبرس یونانی ( به علت عضویت اتحادیه اروپا بودن قبرس یونانی و ویزا شنگن و امتیازاتی که قبرس یونانی در اتحادیه اروپا و همچنین مقبولیت جهانی آنها ) البته قرارداد تحمیلی سور که تمام جزایر نظیر کرت و....را جز خاک یونان میداند مزید بر علت پیچیدگی این پرونده شده ،جزایر بی شمار یونانی در نزدیکی ترکیه مانند ناو هواپیما بر و پادگان موشکی و نیروی هوایی شده که ترکیه قادر به تحرکات مخفیانه نیست مانند جزایر بی شمار ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس که تمام تحرکات آمریکا و غرب تحت رصد قرار نگیرد ،چکیده کلام تا زمانیکه سازمان ملل و جامعه جهانی منطقه قبرس ترک را به رسمیت نشناسند میدان گازی ترکیه و انتقال و ترانزیت و استخراج و فروش آن برای ترکیه غیر قانونی خواهد بود
رضا ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۱
لوله گازی ایست مید بعید است از ترکیه عبور بکند چرا ؟؟؟؟؟ دشمن خونی مانند یونان و رقیب قدرتمندی مانند اسراییل و حامیان اروپایی مانند فرانسه و ....دارد و عبور این خط لوله از ترکیه یعنی اهرم فشار ترکیه بر اروپا برای به رسمیت شناختن منطقه قبرس شمالی و احیانا نقش قهرمان بازی ترکیه در قضیه فلسطین ،اما در مدیترانه کشورهایی مانند لبنان و مصر هستند که راغب به حضور ترکیه نیستند ( غیر از لیبی)
آبتین ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۴
اولا که خطوط دریایی ای ای زد بین خشکیهای کشورها قوانینی دارد که ترکها طبق معمول حاضر به پذیرفتن قوانین بین المللی نیستند. دوما موجودیتی به نام جمهوری قبرس شمالی وجود ندارد و به جز ترکیه توسط هیچ کشور دیگری و سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است و در قانون اساسی قبرس هم جایی ندارد بنابراین حقی برای استفاده از آبهای قبرس هم ندارد چه برسد به اینکه ترکیه بخواهد به نمایندگی چنین کاری انجام دهد. سوما دولت وفاق ملی لیبی هم مشروعیت ندارد که ترکیه با آنها توافق نامه امضا کند، چونکه نیمی از سواحل لیبی را در کنترل ندارد و اتفاقا همین سواحل به ترکیه نزدیک هستند. ضمنا حتی با وجود پذیرفتن توهمات ترکیه طبق همین نقشه که وزیر خارجه شان با ذوق و شوق در دست گرفته است باز هم با مصر مرز آبی ندارند که توافق نامه امضا کنند!!! وقتی عده ای شارلاتان به مقامهای سیاسی برسند فکر میکنند با نقاشی کشیدن روی نقشه کشورها، مثل ترسیم جهان پانترکیسم، حقی برای آنها ایجاد میشود. ادعاهای ترکیه که بیشتر به خاطر شکستهای تاریخی و به خصوص بعد از جنگ جهانی در اشغال سواحل یونانی نشین است مثل این است که ایران هم قلمرو هخامنشیان یا صفویان را ادعا کند.
احمد ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۹
علایق جناب فرشاد عظیمی را هم فهمیدیم!
در جواب ابتین ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۲
ابتین جان وقتی از موضوعی اطلاع نداری اظهار نظر نکن اولا این نقشه در دست وزیر خارجه ترکیه مربوط به ادعای یونان نسبت به ابهای مدیترانه شرقی است نه ترکیه ! در ثانی دولت قانونی در لیبی مشخص است و نیاز به تایید یا عدم تایید شخص شما ندارد! خطوط کف دریا و‌تقسیم ان بر اساس امتداد قاره ای هر کشور تماما و بر اساس قوانین بین المللی به نفع ترکیه است و وجود یک جزیره کوچک ۸۰۰ هکتاری به اسم meis که بهانه یونان برای کشیدن ان نقشه در عکس است پذیرفتنی نیست همچنان که موارد مشابه ان در جهان وجود دارد و ملاک امتداد ساحل اصلی است .
آبتین ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۴
شما اطلاع ندارید عزیز من. سعی کنید سوادتان را بیشتر کنی. در همین نقشه در گوشه شرقی مرزهای آبی ترکیه و یونان دو منطقه مثلثی وجود دارد که مثلث غربی بر اساس توهمات ترکیه ترسیم شده است. شما اول بروید مطالعه کنید که خطوط ای ای زد چه هستند و چگونه ترسیم میشوند. ضمن اینکه ادعاهای مضحکی مثل اینکه یک جزیره یونان نادیده گرفته شود را بچه دبستانی هم مطرح نمیکند. مگر غیر از این است که تاکید ایران بر مالکیت جزایر خلیج فارس برای استفاده از حقوق مالکیت آن است!؟ مگر میشود خطوط دریایی را بدون در نظر گرفتن یک جزیره رسم کرد‌؟ بهتر است بعضی دوستان از محافل بسته پانترکیسم و بحث کردن صرفا با همفکران خودشان فاصله بگیرند و کمی در مورد حقوق بین الملل مطالعه کنند.
بهزاد خضری ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۲
عالی بود
یاسر ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۵
ترکیه باید از قید قبرس شمالی بگذرد و یونان قید جزایر خود در مورد اولی که مورد تایید سازمان ملل و جامعه جهانی نیست در مورد جزایر باید توافقی صورت گیرد ،اما تفاهم نامه آنهم با دولت وفاق ملی ( طرفداران ترکیه) بدون تایید نیمی از مردم لیبی و مجلس آن فاقد اعتبار است حال تایید سازمان ملل داشته باشد قابل ملغی است
حسین ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۵:۱۲
عالی