آمادگی وزیر سابق ترکیه‌ای برای تلاش جهت بهبود روابط ترکیه و سوریه

۰۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۴:۰۹ کد : ۲۰۰۱۱۲۲ سرخط اخبار

وزیر سابق ترکیه‌ای و مسؤول تجارت و گمرک‌ها از آمادگی خود برای انجام هرگونه تلاشی جهت برقراری روابط ترکیه- سوریه گفت.

به گزارش ایسنا، گورشاد توزمین، وزیر سابق ترکیه‌ای و مسؤول تجارت و گمرک‌ها در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که اگر اختیارات مناسب به مذاکره کننده داده شود؛ آماده است هر تلاشی برای برقراری روابط ترکیه و سوریه کند که این گامی به سمت صلح خواهد بود.

توزمین طی دوره تصدی پست وزارتی چندین بار در مذاکرات با رهبران کشورهای خاورمیانه به ویژه درخصوص اوضاع سوریه و عراق مشارکت داشت و همچنین در انعقاد چندین توافق منطقه‌ای مهم، نقش پیشروئی را ایفا کرد.

وی عنوان داشت: با وجود شکاف موجود در روابط ترکیه و سوریه از ۱۰ سال قبل و تمامی دشواری‌های مرتبط با آن؛ اما دو طرف امکانات و منابع انسانی برای برقراری روابط جدید از جمله روابط تجاری دارند. نبود گفت‌وگو میان سوریه و ترکیه از ۱۰ سال قبل، باعث پیچیده شدن روند ازسرگیری روابط تجاری می‌شود.

توزمین تصریح کرد که در سال ۲۰۱۲، دعوت‌نامه‌ای را از جانب بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دریافت کرد، اما مسؤولان ترکیه‌ای به وی اجازه این سفر را بر اساس سیاست خارجه ترکیه در آن زمان ندادند. احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه وقت ترکیه درآن زمان به من گفت: چه می‌کنی؟! با این سفر، به سیاست‌های ما پایان می‌دهی. به صراحت بگویم که من این سیاست را آن زمان نفهمیدم و در حال حاضر نیز نمی‌فهمم. دو تن از مسؤولان ارشد دولتی ادعا کرده بودند که بشار اسد طی سه ماه قدرت را ترک می‌کند.

انتهای پیام


نظر شما :