انجمن ایران‌دوستان‌ کرواسی نوروز را در شهر زادار جشن گرفت

۰۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۹ کد : ۲۰۰۱۰۸۷ سرخط اخبار

شماری از هموطنان ایرانی مقیم کرواسی به همراه دوستان خود و ایران‌دوستان کروات، برای نخستین بار سفرهٔ هفت‌سین را در ساحل شهر زادار و در کنار منطقه Pozdrav Suncu (درود بر خورشید) برپا کردند.

به گزارش ایسنا، جشن رسمی در محل موزهٔ مردمی شهر زادار با کنسرت گروه Trio Franolić-Ćulap-Gabrić و اجرای موسیقی با سازهای بربط، دف و ویولا آغاز شد و در ادامه «ته‌آ کریزمانیچ» دربارهٔ نوروز باستانی ایرانیان و سنت های جشن نوروز مطالبی بیان کرد.
همچنین «فرانکو چُریچ» دربارهٔ سفرهٔ هفت‌سین توضیحاتی را ارائه داد. در ادامه شعرهایی از شعرای ایران نظیر مولانا و حافظ و نیز شاعر ایران‌دوست کروات انس کیشویچ به دو زبان فارسی و کرواتی خوانده شد.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :

مردآویج ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۵
کراوات ها یا کرواسی ها، همان مردمی هستند که در شمال خراسان ساکن بودند و تابع آئین مانی و پیرو کتاب ارژنگ بودند و چون فرقه جدیدی تشکیل دادند، در تضاد با دین زرتشت، قرار گرفتند و به خرافاتیان و یا خراباتیان نیز موصوف شدند، اینان به طرف شرق اروپا مهاجرت کردند و بی رحمانه توسط صلیبیون قتل عام شدند و در تاریخ اروپا این قتل عام مکتوب و مورد تائید همه تاریخ نوبسان است. بازماندگان قتل عام و جان به در بردگان در فسمتی از خاک صربستان ساکن و به تمدن سازی و زندگی مشغول شدند. اینان دستمال و یا شالی دور گردن پیراهن های خود می بستند و یا می انداختند و در دوره رنسانس تعدادی از این مردم با همین نوع لباس به دربارهای پادشاهان فرانسه به عنوان سربازان مزدور وارد شدند و شال یا دستمالی که به گردن پیراهن خویش می بستند ، اول در فرانسه و بعد در تمام کشورهای اروپائی و جهان متداول گردید. در بحبوبه جنگهای داخلی در صربستان، دانشمندان و باستان شناسان کروات به وضوح و با صدای بلند، خود را ایرانی تبار و ایرانی نژاد معرفی کردند و جلسه های متعددی نیز با مقامات ایرانی در کنسولگری های ایران در آن کشور، برقرار نمودند و دولت ایران نیز در آن مرحله سخت و جانگذاز جنگ داخلی کمک های شایانی به کروات ها نمود..ایران و کراوات ها باید بیشتر به هم نزدیک گردند..