فرصت طلبی سوچی با ژست حمایت از روهینگیا

کودتای میانمار و وخامت اوضاع مسلمانان

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۹۹۵۸ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
محسن پاک آیین در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون تاثیر وقوع کودتا در میانمار بر اوضاع مسملمانان این کشور بر این باور است که آوارگان مسلمان روهینگیا اگرچه وقوع کودتا را به نفع خود نمی‌دانند، اما با شناختی که نسبت به عملکرد آنگ سان سوچی نسبت به خود دارند، از برکناری و دستگیری وی ناراضی نیستند. اما در عین حال وقوع کودتا و رویکرد منفی نظامیان نسبت به مسلمانان، وخامت وضعیت قوم مظلوم روهینگیا را تشدید کرده و امید مسلمانان که حقوق خود را از طریق بهبودی روند دموکراسی مطالبه می‌کردند، ناامید شده است.
کودتای میانمار و وخامت اوضاع مسلمانان

نویسنده: محسن پاک آیین، سفیر سابق ایران در آذربایجان، ازبکستان، تایلند، زامبیا و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - با وقوع کودتای میانمار و وخامت اوضاع مسلمانان روهینگیا،‌ آنگ سان سوچی پس از دستگیری در یک اقدام فرصت‌طلبانه از ارتش میانمار خواست که دست از سرکوب مسلمانان بردارد. دوره قدرت آنگ سان سوچی مصادف با اعمال فشار و کشتار مسلمانان روهینگیا بود، اما او نه‌تنها به وضعیت بد مسلمانان اعتنائی نکرد، بلکه از قوم بودائی هاگ به دلیل کشتار مسلمانان حمایت کرد. وی امروز با ژست حمایت از مسلمانان، از حقوق اقلیت‌ها صحبت و اعلام می‌کند که ارتش میانمار باید دست از سرکوب اقلیت مسلمان بردارد.

سوچی پس از دستگیری توسط عوامل کودتا در میانمار، از جامعه جهانی خواست تا برای بازگرداندن دموکراسی در میانمار اقدام کنند. جالب اینکه دولت‌ها و رسانه‌های غربی نیز که همواره حقوق مسلمانان در میانمار را نادیده می‌گرفتند اینک برای دفاع از این اقلیت صحبت می‌کنند.

آنگ سان سوچی در زمان تبلیغات انتخاباتی نیز به دلیل بی‌توجهی به کشتار مردم بی‌گناه مسلمان روهینگیا توسط ارتش این کشور، از حمایت مسلمانان برخوردار نشد. آوارگان روهینگیا اگرچه وقوع کودتا را به نفع خود نمی‌دانند، اما با شناختی که نسبت به عملکرد آنگ سان سوچی نسبت به خود دارند، از برکناری و دستگیری وی ناراضی نیستند. آن‌ها فراموش نکرده‌اند که در زمان کشتار مسلمانان در استان در استان راخین، سوچی علیرغم اینکه قدرت داشت نام "روهینگیا" را نیز بر زبان نیاورد. 

در این میان مقامات نظامی میانمار کماکان از به رسمیت شناختن مسلمانان روهینگیا به‌عنوان شهروندان میانمار امتناع ورزیده و آن‌ها را به‌عنوان مهاجران بنگالی معرفی می‌کنند. وقوع کودتا و رویکرد منفی نظامیان نسبت به مسلمانان، وخامت وضعیت قوم مظلوم روهینگیا را تشدید کرده و امید مسلمانان که حقوق خود را از طریق بهبودی روند دموکراسی مطالبه می‌کردند، ناامید شده است. 

در عین‌ حال پایگاه خبری سازمان ملل،‌ کودتا در میانمار را موجب افزایش  نگرانی‌ بین‌المللی در خصوص جامعه مسلمانان روهینگیا دانست و "تام اندروز" گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در میانمار در تاریخ ۱۳ بهمن، خواهان اقدام قاطع ازجمله اعمال تحریم‌های نیرومند و هدفمند و تحریم تسلیحاتی علیه کودتاچیان در میانمار شد. سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ نیز خواستار محاکمه ژنرال‌های میانمار در ارتباط با نسل‌کشی مسلمانان شده بود، اما پس از کودتای اخیر برای اولین بار و به‌طور علنی خواستار محاکمه مقامات میانمار به اتهام نسل‌کشی و سرکوب مسلمانان روهینگیا شد. موضع سازمان ملل متحد اگرچه با انگیزه سیاسی و در چارچوب تشدید فشارهای غرب بر دولت نظامی میانمار اعلام‌شده است، ولی می‌تواند موجب توجه بیشتر جامعه جهانی به اوضاع وخیم مسلمانان شود.

امروز هجوم گسترده آوارگان روهینگیا به بنگلادش و شیوع بیماری کرونا باعث شده که رنج و مصیبت ساکنان این اردوگاه‌ها افزایش یابد. وقوع کودتا در میانمار، تلاش‌ برای بازگرداندن صدها هزار پناه‌جو از بنگلادش به ایالت راخین در میانمار را متوقف ساخته و توافق‌ میانمار و بنگلادش برای انتقال مسلمانان به میانمار را ابتر گذاشته است.

اخبار مربوط به وخامت اوضاع مسلمانان میانمار بعد از کودتا، موجی از نگرانی را در میان کشورهای مسلمان و ازجمله ایران برانگیخته است. نهادهای بین‌المللی و کشورهای مسلمان می‌توانند با اعمال فشار بر حکومت‌نظامی میانمار، از کشتار مجدد مسلمانان این کشور ممانعت کنند. مناسب است ارتباطات وزارت امور خارجه با مقامات بنگلادش و میانمار و سازمان ملل و سازمان همکاری‌های اسلامی برای بهبود شرایط مسلمانان افزایش یابد. اصحاب رسانه نیز با تشریح وضعیت وخیم مسلمانان روهینگیا، توجه جهانی را به این مسئله مهم و ضرورت بهبود شرایط مسلمانان معطوف نمایند.
 

کلید واژه ها: محسن پاک آیین مسلمانان روهینگیا آنگ سان سوچی کودتای میانمار بنگلادش


( ۱۲ )

نظر شما :

الحسینی ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۹
با تشکر از جناب پاک ایین،نسبت به وضیعت غم انگیز مسلمانان میانمار(برمه،روهینگیا) لازم دانستم به چند نکته دیگر هم اشاره کنم، مشکل مسلمانان منطقه روهینگیادر میانمار،تقریبا از جنگ جهانی اول شروع وبعد از استقلال میانمار از دولت استعمارگر انگلیس،دو چندان شد،بطوریکه دولت نظامیان از میان ۱۴۴ اقلیت قومی ۹ قوم را برسمیت نشناخت که ۸ میلیون مسلمان روهینگیا،اراکان،راخین،هم جزو ۹ قوم مورد تبعیض هستند، البته نظامیان نژاد پرست فاشیست در نظر دارند ۱۳۵ قوم باقیمانده را در هاونی سایده وکوبیدن وقوم من در اورده ای که معجونی از ۱۳۵ قوم متضاد میباشد بوجود بیاورند، ودر این میان بزرگترین مانع دین اسلام وپرهیز مسلمانان از استحاله واسمیله شدن در بین بودایی هاست، وبه بهانه های مختلف مثل تخریب مجسمه بودا در افغانستان توسط طالبان وموارد مشابه مسلمانان را نابود وقتل عام میکنند، البته در این میان برخلاف جامعه جهانی دولت چین که بزرگترین دشمن مسلمانان است پشتیبان وحامی نظامیان وحتی خانم سوچی هم بود تا نسل مسلمانان را نابود کنند،وفعلا هم تنها پشتیبان کودتاگران،وقتل عام مسمانان دولت چین است، که دولت چین علاوه بر کشتار مسلمانان داخل کشور چین ،بر کشتار ونابودی مسلمین در تمام دنیا دامن میزند،وحتی با تمام نهضت های اسلامی در جهان دشمنی علنی دارد،بطوریکه عامل اصلی جنگ سوریه (که بین فرق مختلف اسلامیست) دولت چین قرار دارد،که با پشتیبانیهای مختلف از بعضی کشورها ذینفع در جنگ سوریه ،عملا مانع رسیدن به صلح در سوریه است. وحتی در میان مسلمانان افریقا هم نفوذ کرده وپشتیبان دولتهای ضد اسلامیست. وحتی به تازگی با دولت هند هم در سرکوب مسلمانان هند وکشمیر همکاری میکند. ودر داخل چین هزاران مسجد را تخریب،و میلیونها مسلمان را در اوردوگاهای مرگ ،قتل عام میکند، ودر منزل هر مسلمان یک سرباز مامور کرده تا مواظب ومانع اعمال اسلامی در منزل شخصی هم میشود،،، وهم اکنون ۱۵۰ میلیون مسلمان چین در حال نابودی کامل هستند،ودر هند هم ۲۵۰ میلیون مسلمان وضیعت مشابه دارد،و علاوتا در تمامی کشورهای همسایه مثل میانمار،تایلند،فیلیپین،ووو سرنوشت مشابه ای دارند، البته در روسیه هم وضع مسلمانان چچن وچرکس،وداغستانی وضعشان وخیم است.
خسرو ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۵
نوشته خوبی بود ، کشورهای اسلامی با حمایت از مسلمانان روهینگا در حقیقت از خود حمایت خواهند کرد امروز اقلیت روهینگا از طرف نژادپرستان میانمار تهدید می شوند و ایران و سوریه و لبنان از طرف جبهه صهیونیستی و امریکایی و اورپایی صلیبی
عین الله صبراللهی ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۷
تبعیض زبانی در واقع تبعیض نژادی است بلکه بدتر از ان،چطور ممکن است در کشوری که ۶۵ در صد مردمش به زبانهای مختلف غیر از فارسی تکلم میکنند،وزبان مادریشان غیر از فارسی است،بخاطر ارضا وخوشایند عدهای زبانشان را فراموش ،انکار ،کنند وزبان قومی را که خود این اجحاف را به انها روا میدارد ،جایگزین کنند، این در کدام قانون مدنی،دینی،انسانی،نوشته شده،ومسیول وامر ومروج این ظلم وتبعیض کیست،وتا کی باید این بی عدالتی ادامه یابد؟ واقعا وقت ان نرسیده که از گول زدن تودههای نااگاه سو استفاده نکنیم ،واز این کار غیر انسانی دست بکشیم. وحقوق اقوام مختلف را رعایت کنیم، نا سلامتی ما اسم اسلام را هم یدک میکشیم،ودر اسلام حق الناس بزرگترین سفارش قران است که ،انسانها را از ضایع کردن حق الناس منع کرده ،در صورتیکه ما در روز روشن ودرپیش چشم جهانیان حقوق مدنی وزبانی ۵۵ میلیون ایرانی را نابود میکنیم وادعای مسلمانی ونماز وروزه هم داریم،واقعا لعنت بر این نوع مسلمانی که صهیونیسم وارتداد وشرک هم بهتر از این نوع مسلمانی دروغکی ایرانیست.،
فرهاد ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۶
جناب پاک آیین اگه مشکل شما بی خانمانی و کشتار هشت تا حالا ندیدیم راجع به کوچ اجباری و زندانی کردن و کشتن کردها و فعالین اونها در شرق ترکیه یا شمال سوریه هم صحبت کنید! فقط اونهایی که به نفع تفکرات تون هست میگید و ژست وفاع ازمسلملنان هم دارید!!!
مصطفی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۹
داداش مهاجرین افغان هم وضعشان بدتر نباشد بهتر نیست. یک نگاه به دور و برت بنداز. البته نوع تبعیض فرق می کند ولی تبعیض تبعیض هست دیگر.
ایرانی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۴
به اقای صبرالهی ، کسی شما رو کشته به خاطر اذری حرف زدن ؟ کسی شمارو مجبور به کوچ احباری کرده ؟ کسی به شما گفته فارس دشتهای سبلان ؟ کسی کوچیکتر از گل به شما گفته ؟ این 65 درصد رو از کجا اوردین ؟ امارای خودمون نه امار سی ای ای امریکا میگه '65 تا 70 درصد مردم فارسند حالا چی ؟ مشکل شما اینکه که نمیدونین لری و کردی و گیلکی و بلوچی و فارسی همه یه ریشه دارند غیر از اذری و عربی که هم ریشه این زبانها نیستند ، عربی که تدریس میشه اذری هم انشا... شروع بشه و البته کردی و بلوچی هم به امید خدا ، شما تنگنا ندیدین اقای محترم ، الان تو همه ادارات اذربایجانات اذری حرف میزنند تو خیابون حتی تو مدرسه تلویزیون محلی ، میدونین شما توهم محرومیت دارین تو همون همسایه های خودتون زبان تالشی و کردیحتی حرف زدن عادیش تو خیابابونا جرمه میفهمین ، منصف باشیم
Ali ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۹
ایران باید هر چه سریعتر با جنایات میانمار خاتمه بدهد ما قدرتش را داریم که میانمار را زیز پا له کنیم باید هر چه سریع تر اون مردم مظلوم میانمار را با ایران بیاوریم و جایگزین اون افغانی ها بکنیم