ریاض دنبال گشایشی در حل اختلاف با قطر همزمان با اجلاس شورای همکاری در ژانویه

۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۸ کد : ۱۹۹۸۱۵۹ سرخط اخبار

منابع مطلع گفتند، اجلاس سران سالانه شورای همکاری خلیج فارس در حالی به ژانویه موکول شده که طرف‌های اختلاف با قطر برای اعلام توافقی ملموس تلاش می‌کنند. اما این تصمیم بیشتر از آنکه انتظار می‌رود طول خواهد کشید.

به گزارش ایسنا، به نوشته رای الیوم، اختلافات کشورهای عربی که منجر شد عربستان و هم‌پیمانانش روابط دیپلماتیک، تجاری و سفر به قطر را در اواسط ۲۰۱۷ قطع کنند همزمان با اعلام ماه گذشته ریاض  مبنی بر این‌که دستیابی به راه حل نهایی در دست بررسی است، شاهد تحرک و پویایی است.

کشورهای دیگر این طرف اختلاف در استقبال از این پیشرفت در تلاش‌های میانجی‌گرانه کویت و آمریکا احتیاط به خرج دادند. البته آمریکا نیت خیر ندارد و به دنبال متحد کردن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مقابل ایران است.

چهار منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند، انتظار دارند اعلام حصول آشتی در این باره همزمان با اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس باشد که معمولا در دسامبر برگزار می‌شود و امسال به ژانویه موکول شده است.

البته امیر قطر از سال ۲۰۱۷ در هیچ اجلاسی با کشورهای تحریم‌کننده حضور نداشته است.

یک منبع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد: وزیران آخرین اقدامات را قبل از اجلاس سران روی توافقی خواهند داشت تا به مجموعه اصولی برای مذاکره یا تحرک واقعی‌ بیشتر دست یابند که شامل بازگشایی حریم هوایی به روی قطر به عنوان اعلام حسن نیت باشد.

این منبع افزود: کارها به سرعت در حال انجام هستند اما مسیر طولانی است و مذاکرات دستیابی به راه حل نهایی ماه‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید.

منبع مطلع دیگر گفت، زمانی که کویت اعلام کرد پیشرفتی حاصل شده دعوت‌هایی برای مشارکت همه سران شورا در اجلاس مطرح شده بود. اما مذاکرات درباره بازگشایی حریم هوایی گامی است که واشنگتن می‌خواهد انجام شود و این با مشکل روبه‌روشده است.

یک دیپلمات خارجی در منطقه هم تاکید کرد، انتظار دارد مشارکت کاملی در اجلاس آتی وجود داشته باشد و توافقی اولیه احتمالا رکود جدیدی را به همراه بیاورد.

این دیپلمات افزود: سعودی‌ها شور بیشتری نسبت به هم‌پیمانانشان دارند و دوحه نیز به خصوص در سایه تعهد جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتحب آمریکا به اتخاذ موضعی سخت‌تر در قبال ریاض آماده منتظر ماندن تا زمان دستیابی به توافق فراگیر است.

به نظر این دیپلمات، سعودی‌ها اصرار دارند خود را ایجاد کنندگان صلح و حامی مذاکره به بایدن نشان دهند و این کشور حوزه خلیج فارس برخوردار از نفوذ احتمالا قادر خواهد بود هم‌پیمانان مردد خود را برای ملحق شدن به خود راضی کند.

عربستان، امارات و بحرین، در اشاره به گروه‌های اسلامی نظیر اخوان المسلمین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. اما قطر این اتهامات را رد کرده است و می‌گوید تحریم آن با هدف نیل به حاکمیت این کشور است. 

امارات با قطر درباره لیبی و اخوان المسلمین اختلاف دارد، در حالی‌که این‌ مسائل از دغدغه‌های قاهره نیز هست.

آخرین اظهار نظر امارات از زبان عبدالله بن زاید، وزیر خارجه این کشور این بود که گفت: اگر کشورها هم‌چنان از تروریسم و تندروی در منطقه حمایت کنند این به منزله مشکل خواهد بود.

انتهای پیام


نظر شما :