از اصابت خمپاره به خاک ایران متاسفیم

نیکول پاشینیان: ترکیه درصدد احیای امپراطوری عثمانی است/استفاده از پهپادهای اسرائیلی از وجود عامل خارجی حکایت دارد

۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۶۴۱۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نیکول پاشینیان در این گفت وگو می گوید: به وضوح قابل مشاهده است که ترکیه دائم در تلاش است تا آتشبس برقرار نشود چون اهداف ترکیه بسیار گسترده است. مساله ترکیه نه فقط قره باغ بلکه حضور در منطقه قفقاز جنوبی است و من باید تاکید کنم این سیاست احیای امپراتوری است که ترکیه درصدد گسترش نفوذ خود به سمت شرق، شمال، جنوب و جنوب شرقی قره باغ است که این سیاست تاثیر مستقیمی بر همه کشورهای منطقه میگذارد و کشورها باید این واقعیت  را در نظر بگیرند و موضع خود را در قبال این رویکرد مشخص کنند.  
نیکول پاشینیان: ترکیه درصدد احیای امپراطوری عثمانی است/استفاده از پهپادهای اسرائیلی از وجود عامل خارجی حکایت دارد

سرگه بارسقیان 

دیپلماسی ایرانی: «مداخله خارجی در مناقشه قرهباغ» نگرانی مشترک رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر ارمنستان در گف توگوی تلفنی نهم مهرماه بود؛ حسن روحانی  این نگرانی را در گفتوگو با روسای جمهور آذربایجان و روسیه هم در میان گذاشت .موضع ایران درباره درگیری های نظامی در منطقه قره باغ توقف جنگ، آغاز مذاکرات ارمنستان و آذربایجان براساس موازین حقوق بین الملل و جلوگیری از مداخله کشورهای ثالث است؛ ایران علاوه بر آن برای ایفای نقش سازنده در حل اختلافات ارمنستان و آذربایجان اعلام آمادگی کرده است. نخست وزیر ارمنستان نیز در گفت وگوی اختصاصی با «ایران» از هرگونه گام سازنده ایران برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه استقبال کرد. نیکول پاشینیان در این گف توگو با ابراز تاسف از اصابت خمپاره های درگیری قره باغ به خاک ایران، اطمینان داد که طرف ارمنی از هیچ گونه تلاش و هوشیاری برای عدم آسیب رساندن به ایران در خلال این مناقشه مضایقه نخواهد کرد. 

رئیس جمهور ایران آقای روحانی برای ایفای نقش سازنده در حل اختلافات دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان اعلام آمادگی کرده است. پاسخ شما به این پیشنهاد چیست و به نظر شما ایران با چه ابتکار عملی میتواند میانجیگری کند؟

می دانید که گروه مینسک تنها مرجع شناخته شده بین المللی برای حل مساله قره باغ است. ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در منطقه دارای نقش و جایگاه اساسی است و البته این نقش در حال حاضر می تواند معطوف به توقف عملیات نظامی شود. ما از هر گام سازنده ایران برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه استقبال می کنیم. 

شما بارها نسبت به حضور نیروهای خارجی در مناقشه قره باغ هشدار دادید. شما در گفت وگو با آقای روحانی این نگرانی را مشترک یافتید؟

بله این موضوع در سطح بین المللی ثابت شده که مزدوران تروریست از سوریه برای انجام عملیات نظامی توسط ترکیه به منطقه منتقل شده اند و این یک خطر جدی برای منطقه است. البته متاسفانه کشورهای منطقه با این واقعیت به طور جدی مواجه نشده اند اما بدون تردید حضور تروریست های خارجی تهدیداتی را ایجاد خواهد کرد که پیامدهایش را در آینده در منطقه می توان دید. کشورهای منطقه باید به طور جدیتری با این مساله برخورد کنند.

در ایران این نگرانی وجود دارد که مناقشه قره باغ تبدیل به یک جنگ تمام عیار و طولانی مدت شود و علاوه بر نیروهای نظامی خارجی، قدرت های جهانی نیز در این منطقه مداخله کنند. شما برای رفع این نگرانی و بازگشت مساله به کانال گفت وگوهای ارمنی - آذری چه پیشنهاد و راه حلی دارید؟

آذربایجان به طور گسترده از پهپادهای اسرائیلی استفاده می کند و همین واقعیت گواه آن است که قدرت های خارجی از طرق مختلف در حال مداخله در منطقه هستند. جز نقش روسای گروه مینسک (روسیه، فرانسه و ایالات متحده)، هیچ مداخله خارجی مورد تائید نیست. گرچه روسای مینسک هم نمی توانند در تحولات فعلی ایفای نقش کنند و به همین دلیل شرایط اینگونه است. گرچه آنها بیانیه هایی صادر و مواضعی اتخاذ می کنند اما توان اثربخشی بر تحولات را ندارند. 

شما بارها اشاره کردید که درگیری نظامی فعلی از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود. چه دلایلی برای اثبات این موضوع وجود دارد و این آمادگی قبلی چه دورنمایی را از آینده مناقشه ترسیم می کند؟

یک ماه و نیم قبل از آغاز درگیری، آذربایجان با ترکیه رزمایش مشترک نظامی برگزار کرد و پس از پایان رزمایش، برخی از نیروهای نظامی ترکیه همچنان در آذربایجان ماندند. غیر از آن ترکیه تروریست های سوری را استخدام و به آذربایجان منتقل کرد که هدف از این اقدام، حضور این نیروها در درگیری های آتی قره باغ بود. اگر درگیری نظامی برنامه ریزی نشده بود هیچ دلیلی برای جابه جایی نیرو از سوریه به آذربایجان وجود نداشت. امروز دیگر حضور این تروریست ها ثابت شده و اسناد بسیاری در این باره منتشر و اصالت آن اثبات شده است. همه این اسناد گواهی می دهند که جنگ از قبل برنامه ریزی شده بود و مطابق این وضعیت ما در شرایط یک جنگ گسترده قرار گرفتیم که کل منطقه را تهدید میکند.

به نظر شما چه عاملی مانع برقراری آتشبس در قره باغ است و چرا پس از نشست مسکو و توافق شنبه شب بین باکو و ایروان درگیری ها همچنان ادامه دارد؟

به وضوح قابل مشاهده است که ترکیه دائم در تلاش است تا آتشبس برقرار نشود چون اهداف ترکیه بسیار گسترده است. مساله ترکیه نه فقط قره باغ بلکه حضور در منطقه قفقاز جنوبی است و من باید تاکید کنم این سیاست احیای امپراتوری است که ترکیه درصدد گسترش نفوذ خود به سمت شرق، شمال، جنوب و جنوب شرقی قره باغ است که این سیاست تاثیر مستقیمی بر همه کشورهای منطقه میگذارد و کشورها باید این واقعیت  را در نظر بگیرند و موضع خود را در قبال این رویکرد مشخص کنند.  

همانطور که میدانید تاکنون چندین بار خمپاره درگیریهای قره باغ به خاک ایران اصابت کرده و چندین پهپاد به آسمان ایران وارد شده اند.  مقامات ایرانی چندین بار به طرفین مناقشه در این باره تذکر داده اند. برای جلوگیری از این موضوع چه راهکاری دارید؟

اگر از طرف ارمنی چنین اتفاقی افتاده و تائید شده باشد من به خاطر آن بسیار متاسفم. البته من اطلاعات دقیقی در این باره ندارم اما می توانم اطمینان دهم که طرف ارمنی هرگونه تلاشی میکند تا به کشور دوست خود ایران هیچ آسیبی وارد نشود و چنین اتفاقاتی رخ ندهد. طرف ارمنی برای جلوگیری از تکرار هر نوع پیشامدهای مشابه نهایت تلاش خود را به کار میگیرد و اطمینان میدهم که هوشیاری بیشتری برای این مساله به خرج خواهد داد. 
 

کلید واژه ها: جنگ قره باغ ایران و ارمنستان ارمنستان و آذربایجان ترکیه جنگ آذربایجان و ارمنستان


( ۲۷ )

نظر شما :

مهدی ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۴
برای حفظ بی طرفی با آقای علی اف هم مصاحبه بفرمایید.
كامران ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۵
ان وقتی که پاشینیان در باشگاه ارارت تهران و در قلب ام القرای جهان اسلام پارچه نوشته ، قره باغ مال ارمنستان است ، را اویخت و با ان عکس سلفی گرفت ، باید جواب دندانشکنی از دستگاه دیپلماسی ایران میگرفت ، که نگرفت و با جسارت تمام بارها با رد تمام قوانین بین المللی و حتی توافقات اسلاف خود منطقه را به سوی جنگ کشاند ، والان در حال فرافکنی و دروغ پردازی است ، سایت دیپلماسی ایران!!! با چه کسی عناد دارید؟؟ که سخنان این عروسک کوکی جورج سوروس را اینگونه پخش میکنید!!!
خسرو ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۷
اگر میخواهید واقعا بی طرف دیده شوید باید مصاحبه دییس جمهوری آذربایجان را هم منتشر می کردید ، نیکول پاشینیان قاتل زنان و کودکان گنجه و مینگه چویر است ، روزی مانند قاتلان صرب مسلمانان بوسنی به اتهام جنایت مجازات خواهد شد
ایرانی ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۰
بنده به عنوان یک ایرانی بی طرف سوالی دارم و اونم اینه چرا ارمنستان با وجود اعلام سازمان ملل در قالب چهار قطعنامه رسمی و به صضورت علنی 25درصد از خاک یک کشور یعنی 7شهر بزرگ کشور آذربایجان رااشغال نموده و 27سالست در اشغال خود نگه داشتید؟اگر بناست خاک یک کشوور را اشغال کرده و در مقابل حق مشروع آن کشور برای پس گرفتن مناطق اشغالی خود دیگران را متهم کنیم که نمی شود .
ایرج ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۰
کل عالم و ادم میداند ترکیه دنبال امپراتوری عثمانی ترکی است از نحوه پوشش احوال قره باغ تا...انتقال مسلحین ترکمن سوری به جزیره ای در دریای خزر و اموزش و اعزام انها به خط مقدم قره باغ کامران جان چرا جوش میاری نفوذ تروریستهای ترکمن سوری و سقوط پهباد انتحاری اسراییلی haropدر مرز ایران (اصلاندوز و خدابنده )مگر میشود نادیده گرفت علی اف هم عروسک کوکی دست اردوغان و نتانیانهو است کسی با کشور یا قوم عناد ندارد واقعیتهای تلخ موجود است اما مهدی جان و خسرو جان سخنان سفیر باکو در تهران را خواندم سعی در انکار حضور تروریستهای ترکمنی سوری داشته و دلخور که مطبوعات ایران به ان بها دادند اما از علت سقوط پهباد انتحاری اسراییلی هاروپ و مالکیت استفاده ان هیچ اشاره ای نکرده است یا از نقشه شهرهای ایران در کتاب تاریخ مدارس باکو و یا همکاری اطلاعاتی با اسراییل و ارسال پهباد چرا رگ گردنتان باد نمی کند و اما ایرانی جان جواب این سوال بستگی به جربزه ان کشور و حامیان جهانی ان دارد مانند قضیه کشمیر فلسطین جولان سوریه و....
ایرانخواه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵
سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل اهل تبریز، جناب امیر حاتمی وزیر دفاع اهل زنجان، امیر نصیر زاده فرمانده نیروی هوایی اهل اردبیل، سرلشکر صفوی فرمانده سابق سپاه و مشاور ارشد دفاعی اهل تبریز و بسیاری دیگر از نظامیان ارشد جان برکف ایران و بسیاری از تصمیم گیران راهبردی اصلی اجزای حاکمیت کشور آذری زبان هستند. به نظر دوستان آذری چرا این فرماندهان محترم بر اساس آگاهی از توطئه های امپریالیست و صهیونیست جهانی در این قضیه بی طرف هستند؟ جز این است که می دانند چه دسیسه های دشمنان ایران برای این خاک پاک و مردم مظلوم آن در نظر دارند. آیا این عزیزان که دایم با امنیت کشور سروکار دارند و عمری در این راه صرف نموده اند بهتر می دانند چه رفتاری به سود امنیت ایران جانمان است یا من و شما که کمترین آگاهی از امنیت بین المللی نداریم و خیلی مواقع حتی در شناسایی بهره و سود شخص خود و خانواده مان دچار مشکل هستیم. فقط کافی است کمی فکر کنید. جاویدان ایران، پاینده ایرانی
بها الدین ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۳
نه اینکه ارمنستان سلاحهای تولید داخل جنگ می کند نگران دخالت خارجی است. خود ارمنستان خاک ایلام و آذربایجان است چه رسد به قره باغ, آن منطقه ارمنی نشین بوده ولی هفتاد درصد جمعیت همین ایروان مسلمان و ترک بوده اند که با سیاست اشغال کن قتل عام کن صاحب شو ، این منطقه را پاکسازی کرده اند. می خواهید در جواب کامنت بنده بگویید عثمانی یک و نیم میلیون ارمنی قتل عام کرده، اگر حتی یک قبر دسته جمعی از ارامنه چه در آذربایجان چه در ترکیه و چه در ارمنستان پیدا کنید من هم قتل عام ارامنه را تایید می کنم. یک و نیم میلیون جنازه را نمی شود پنهان کرد باید قبری هم داشته باشد، ولی ندارد چون دروغ است.
Araz ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۴
مسجد جامع شهر تازه ازاد شده زنگیلان ! سربازان با یک خوکدانی مواجه میشوند! https://m.youtube.com/watch?v=SKjkHeDhX4w
علی ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۹
مطمئن باشید با عدم انعکاس نظرات سازنده و منطبق بر واقعیت ، واقعیات موجود ازبین نمی روند همه می بینند که رویکرد دیپلماسی ایرانی چیست و به احتمال زیادخیلی زود خوانندگان اندک خود رانیز از دست خواهید داد وفقط سیاهی لشکر دشنام گو و بی سواد در ستون نظرات چیزهایی را مدام نشخوار خواهند کرد.
ن ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۴
در این وسط این ارمنستان چی میگه خاک خودشو رها کرده اومده به خاک آذربایجان تصمیم میگیره اینها اگه قدرت داشتن به کل دنیا تصمیم میگرفتن
محمد ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۷
اگر این آقای محترم تابع قوانین بین المللی باشه و به اشغال قره باغ و ۷شهرستان اطراف آن پایان بده هیچ اتفاق بدی در منطقه نمی افته که به ضرر منطقه باشه.
خسرو ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۷
ایت هورر کروان گئچر ، دیر یا زود آنچه تقدیر الهی است جاری میشود ، اگر تقدیر آزادی سرزمین اسلامی قره باغ و برگشتن یک میلیون آواره به خانه هایشان باشد اتفاق می افتد و اگر تقدیر نباشد باز صبر می کنیم ، ولی افراد ودولتها و گروههای زیادی در این قضیه رسوا و رفوزه شدند، آنجا که به جای حق باطل را انتخاب کردند ، به جای برادر مسلمان و مظلوم کافر حربی (دشمن صلیبی ) را انتخاب کردند
امید ۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۹
گوبلز نازی المانی میگوید خر چه دروغ بزرگتر باشد قابل قبولتر است اگر 1.5 میلیون نفر ارمنی صد سال قبل کشته شده باشد الان دیگر نباید ارمنی باقی مانده باشد با توجه به اینکه جمعیت ایران در زمان جنگ جهانی اول هفت میلیون نفر و الان 85 میلیون نفر یعنی با اینهمه جنگ و تحریم و فقر 7 برابر شده پس با این معیار جمعیت فعلی ارامنه دنیا که 10 میلیونه نفره اگر بر 7 تقسیم کنیم یک میلیون و دویست نفر هم اونزمان نمیشند چطور 1.5 میلیون کشته شدند ودر ضمن بنده کشته شدن ارمنیها را حداکثر بیش از 200 هزار نفر نمدونم که با توجه به شرایط جنگی منطقه در اونزمان و کشتار بیش از اون در طرف ازربایجانی ایران و روسیه مانند فاجعه جیلولوق دیروز و خوجالی امروزما هم خواستار محکومیت ارامنه بخاطر این نسل کشی ها هستیم
علي ۰۳ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۱
برای حفظ بی طرفی با پرزیدنت علی اف هم مصاحبه بفرمایید.
خسرو ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۷
پریزدنت پاشینیان شاکی بود که در پارلمان ارمنستان ساعت و گواهینامه رانندگی و لب تابش را دزدیده اند ، می گفت من صلح کردم که 25هزار سرباز ارمنی زنده بمانند ، راستی نماینده های پارلمان دزدی هم میکنند ؟