تجربه یک کار اداری

کره بیهوده کره نمی شود

۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۵۶۶۵ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور ابیانه در یادداشتی از تجربه ای جالب در دیدار با یکی از مدیران وزارت خانه ای در کره جنوبی می نویسد.
کره بیهوده کره نمی شود

نویسنده: مرتضی سلطانپور ابیانه، کارشناس مسائل شبه‌جزیره کره

دیپلماسی ایرانی: دوازده سال پیش ضیافت ناهار برای یکی از مدیران میانه وزارت خانه ای در کره جنوبی در محل اقامتگاه سفیر کشورمان که بیشتر جنبه کاری داشت برگزار شد. در این ضیافت ایشان به اتفاق یکی از روسای ادارات و کارشناس مربوطه شرکت کردند. در پایان ضیافت ناهار و در هنگام خداحافظی متوجه شدم مدیرکل به کارشناس مربوطه که هنوز غذایش تمام نشده بود اشاره می کند که ماشین را آماده کن، ما متوجه آن گفتگو شدیم و در میان حرف ایشان به مدیر گفتم من الآن راننده و اتومبیل شما را هماهنگ می کنم ایشان غذایشان را میل کنند. همین که قصد داشتم میز را ترک کنم و اتومبیل را هماهنگ کنم وی گفت کدام ماشین را می خواهید هماهنگ کنید؟ گفتم راننده و اتومبیلتان، با تعجب به هم نگاه کردند و گفت ما نه راننده داریم نه اتومبیل. سپس ادامه داد منظورم تاکسی است ما با تاکسی آمدیم و با تاکسی برمی گردیم. 

در ادامه بنا به رسم ادب و احترام ایشان را تا در خروجی همراهی و از سر کنجکاوی  سوال کردم مگر وزارت خانه شما واحد ترابری برای رفت و آمد مدیران ارشد ندارد؟ پس چگونه برای انجام امور کاری به جلسات و ملاقات های  مختلف می روید؟ حتما تنخواهی و یا مبلغی به حقوق شما برای ایاب و ذهاب اضافه می کنند. 

در کمال ناباوری گفت مگر وزارت خانه ها باید واحد ترابری برای رفت و آمد داشته باشند؟ در کره فقط برای وزیر و تنی چند از مقامات ارشد، منظور نفر دوم و معاونین وزارت خانه چند دستگاه اتومبیل فقط برای امور اداری در اختیار آنان قرار می گیرد و هزینه بابت ایاب و ذهاب برای شرکت در جلسات و یا ملاقات های مهم به صورت بن کارت به مقدار بسیار محدود در نظر گرفته می شود. ضمنا در کره تشکیل جلسات به ندرت انجام می گیرد زیرا تشکیل جلسات غیرضروری باعث کندی کار می شود. 

او ادامه داد ما این شغل را انتخاب کردیم و در چارچوب قوانین موظفیم در قبال حقوقی که دریافت می کنیم انجام وظیفه کنیم و بابت انجام وظیفه که نمی توانیم امکانات اضافی دریافت کنیم. زیرا حقوق ما از مالیات دریافتی از مردم تامین می شود.  

کره بیهوده کره نمی شود، کل سیستم خوب کار می کند.

کلید واژه ها: کره جنوبی ایران و کره حنوبی


( ۱۵ )

نظر شما :