هشدار روسیه به آمریکا درباره بحران در شورای امنیت؛ تفسیر به رأی برجام عواقب وخیم دارد

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۹۹۲۱۸۶ سرخط اخبار

وزارت خارجه روسیه با هشدار درباره عواقب وخیمی که تفسیر به رأی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خواهد داشت، گفت بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران، منجر به بحران در شورای امنیت می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه بامداد امروز (چهارشنبه به وقت تهران) گفت تلاش‌های آمریکا برای احیای تمام تحریم‌های لغو شده سازمان ملل علیه ایران ذیل برجام، می‌تواند بحرانی جدی را داخل شورای امنیت ایجاد کند.

به نوشته خبرگزاری «تاس» ریابکوف طی سخنرانی در نشست ویدئوکنفرانسی اندیشکده «شورای روابط خارجی» در نیویورک، توضیح داد: «به نظرم اینکه آمریکا اکنون تلاش می‌کند آزادانه چیزهایی را انتخاب کند که در خدمت منافعش برای رد کامل نظرات دیگران و حتی رد کامل عقل سلیم در تلاش برای به شکست کشاندن برجام است، بیدادگرانه است».

وی درباره عواقب موفق شدن آمریکا در نابود کردن توافق هسته‌ای ایران و احیای تحریم‌های سازمان ملل بر این کشور، هشدار داد:‌ «آنگاه ما ناگزیر دچار وضعیت بحرانی وخیمی در شورای امنیت خواهیم شد که ضربه بزرگی به حاکمیت شورای امنیت خواهد بود و مسئولیت آن امر نیز بر دوش آمریکا است».

این مقام روسی درباره ناتوانی آمریکا در استفاده از مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تصریح کرد که واشنگتن از توافق هسته‌ای، که حاوی این بند است، خارج شده و به تبع آن از قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام (قطعنامه ۲۲۳۱) نیز خارج شده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ریابکوف با انتقاد از تفسیر به رأی آمریکا از بخش‌های دلخواه توافق هسته‌ای ایران، اظهار داشت: «اینگونه اقدامات خارج از چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ است. اگر این اقدامات ادامه یابد، منجر به بحران وخیمی در شورای امنیت می‌شود که قدرت آن را تضعیف خواهد کرد».

روز گذشته نیز «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه کارزار فشار آمریکا بر ایران را با «انگیزه سیاسی» خواند و از جهانیان خواست تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را محکوم کنند. (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ علی‌رغم پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و از آن پس سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت به امید آنکه بتواند، تهران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند اما این سیاست نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه ایران را وادار کرد که به دلیل عدم تعهد کشورهای اروپایی به برجام، از برخی تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کند.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

پیش از این «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز ضمن اشاره به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام از همدیگر جدا نیستند، از «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود خواست بار دیگر این متن‌ها را مطالعه کند.

کلید واژه ها: روسیه


نظر شما :