جمهوری خواهان از ناکارآمدی دولت حمایت می کنند؟

توماس فریدمن: مایک پومپئو، بدترین وزیر امور خارجه آمریکا

۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۱۸۹۶ آمریکا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: توماس فریدمن
توماس فریدمن در یادداشتی می نویسد: چند هفته گذشته سر و صدای ترامپ، توئیتر، فاکس نیوز بلندتر به گوش می رسید و دلیلش تنها تلاش برای منحرف کردن توجه عمومی از ۱۰۰ هزار آمریکایی که جان خود را در پی شیوع کووید-۱۹ از دست دادند، نبود، بلکه تایید این مساله بود که ایالات متحده تحت کنترل رئیس جمهوری دونالد ترامپ، با اولین حمله مهلک تروریستی که برنامه ریزی خارجی داشته، مواجه شده است. 
توماس فریدمن: مایک پومپئو، بدترین وزیر امور خارجه آمریکا

دیپلماسی ایرانی: چند هفته گذشته سر و صدای ترامپ، توئیتر، فاکس نیوز بلندتر به گوش می رسید و دلیلش تنها تلاش برای منحرف کردن توجه عمومی از 100 هزار آمریکایی که جان خود را در پی شیوع کووید-19 از دست دادند، نبود، بلکه تایید این مساله بود که ایالات متحده تحت کنترل رئیس جمهوری دونالد ترامپ، با اولین حمله مهلک تروریستی که برنامه ریزی خارجی داشته، مواجه شده است. 

هفته گذشته ویلیام بار، دادستان کل، و اف.بی.آی اعلام کردند که اطلاعات به دست آمده از گوشی یک فرد آموزش دیده نیروی هوایی عربستان که 6 دسامبر در یک پایگاه نیروی دریایی در ایالت فلوریدا 3 ملوان آمریکایی را کشته و 8 نفر دیگر را زخمی کرده، نشان می دهد که اقدام او حمله تروریستی با برنامه ریزی خارجی بوده است. داده های تلفنی «به طور قطع» اثبات می کردند که محمد سعید آل شمرانی پیش و بعد از ورود به ایالات متحده در اوت 2017، با القاعده در شبه جزیره عربستان در ارتباط بوده است. او به ارتش سعودی پیوسته تا «عملیات ویژه» انجام دهد. اینکه آل شمرانی توانسته سه ملوان را در یک پایگاه آمریکایی بکشد، شکست بزرگی برای ایالات متحده و دستگاه اطلاعاتی سعودی است.

آشکار است که دولت ترامپ متوجه اتفاقاتی که زیر چشمش در حال وقوع بوده، نشده است.

واشنگتن پست نوشته: «محققان پس از این حمله شواهدی یافتند دال بر اینکه 17 دانشجوی سعودی مطالب جنگجویان افراطی اسلام گرا یا ضد آمریکایی در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته بودند. در نتیجه این اطلاعات، 21 نفر از اتباع سعودی از برنامه های آموزشی اخراج و به کشورشان بازگردانده شدند.»

این نوع شکست اطلاعاتی در رابطه با اولین حمله تروریستی با برنامه ریزی خارجی پس از حملات  11 سپتامبر در خاک ایالات متحده از آن دست اتفاقاتی است که انتظار می رود مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، را خشمگین سازد. این پومپئو بود که در کنگره تحقیقات درباره مسئولیت احتمالی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه دولت اول اوباما، در کشته شدن چهار دیپلمات آمریکایی در حمله تروریستی به کنسولگری ایالات متحده در بنغازی (لیبی) در 11 سپتامبر 2012 را پیش برد. کارزار پومپئو در مقام یکی از قانونگذاران کنگره علیه هیلاری یا در رابطه با بنغازی فراموش نشدنی است. کمیته تحقیقاتی مجلس نمایندگان گزارشی یک نتیجه گیری 800 صفحه ای در این زمینه ارائه کرد که طبق آن، هیچ شواهدی دال بر مسئولیت هیلاری کلینتون در کشته شدن دیپلمات ها وجود نداشت.

پومپئو در مقام قانونگذار کنگره یک کارزار علیه هیلاری به راه انداخت تا او را مسئول کشته شدن دیپلمات ها بخواند و حالا که شخص پومپئو و مافوق او ترامپ مسئول هستند، اولین حمله تروریستی با برنامه ریزی خارجی از زمان 11 سپتامبر 2001 در خاک ایالات متحده رخ داده است.

در رابطه با دورانی که پومپئو رئیس سیا بود، اطلاعات چندانی غیر از اینکه زمان زیادی را در کاخ سفید می گذراند، در دست نیست. اما در رابطه با دوران فعالیت او به عنوان وزیر امور خارجه باید گفت که پومپئو بدترین وزیر خارجه در تاریخ ایالات متحده است که هیچ دستاورد قابل توجهی در دوران فعالیت خود نداشته. برخی ممکن است هنوز رکس تیلرسون را بدترین وزیر خارجه بدانند؛ درست است که او کارآمد نبود، اما اخلاقیات و صداقت داشت. پومپئو هیچ کدام اینها را ندارد.

دو دستاورد برجسته قابل توجه پومپئو در مقام وزیر امور خارجه زدن دو مقام ارشد وزارت خارجه از پشت (به طور استعاری) بوده است. اولی، سفیر برجسته ایالات متحده در اوکراین بود که پومپئو او را از طریق دستور ترامپ برکنار کرد و دومی، بازرس کل وزارت خارجه بود که پومپئو ظاهرا به دلیل تحقیقاتش درباره ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان، رئیس جمهوری را به اخراج او واداشت.

جای تعجب ندارد که پومپئو به هر دستاویزی برای منحرف کردن اذهان عمومی از اولین حمله تروریستی با برنامه ریزی خارجی در خاک ایالات متحده از 11 سپتامبر 2001، تا این اندازه تلاش می کند. حتی ادعا درباره اینکه ویروس کرونا در آزمایشگاهی در ووهان تولید شده را نیز می توان نمونه ای از همین تلاش ها دانست. البته پومپئو در مطرح کردن تئوری های توطئه سابقه طولانی داشته است.

پومپئو با برخورداری از حمایت کامل رئیس جمهوری، اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا و فاکس نیوز که همیشه آماده خدمت است، به هیچ یک از مسائلی که درباره او گفته می شود، توجهی نمی کند و حتی دلیلی برای دفاع از اقدامات خود ندارد. او تنها لبخند می زند و راه خود را می رود. اما زمان آن رسیده که آمریکایی ها به اظهارات و اقدامات وزیر خارجه توجه کنند و اهمیت دهند. نبود اخلاقیات و ناکارآمدی وزارت خارجه ایالات متحده با توجه به جایگاه این کشور در جهان، شرایطی به شدت ناخوشایند است و عواقب وخیمی خواهد داشت.

منبع: نیویورک تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

توماس فریدمن

نویسنده خبر

توماس لورن فریدمن مشهور به توماس فریدمن (به انگلیسی: Thomas Friedman) ژورنالیست، ستون‌نویس و نویسندهٔ آمریکایی است. فریدمن متخصص مباحث سیاست خارجی، خاورمیانه و مسائل زیست محیطی است و ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: وزارت خارجه آمریکا مایک پومپئو حمله تروریستی در آمریکا


( ۸ )

نظر شما :

هیچکس ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۷
به نظرم نخستین هدف از انتخاب او کمک به انتقال سفارت امریکا به اورشلیم و بعد از اون دادن نظریه های توطئه و ایران هراسی وتمرکز کامل روی ایران و منطقه خاورمیانه هست هیچ توجهی هم به روسیه چین و دیگر قدرت ها و اتفاقات جهان نداره