کووید ۱۹ می تواند بهانه ای برای حمله ترامپ شود؟

اندیشکده های جناح راستی به دنبال جنگ با ایران

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۱۳۰۱ اخبار اصلی آمریکا
در میانه همه گیری ویروس کرونا بنیاد دفاع از دموکراسی ها و موسسه موسسه کارآفرینی آمریکایی کارزاری شدیدالحن برای تشدید تنش های نظامی و تشدید تحریم های ایالات متحده علیه ایران به راه انداخته اند.
اندیشکده های جناح راستی به دنبال جنگ با ایران

نویسنده: سارا لازار

دیپلماسی ایرانی: از زمان آغاز بیماری همه گیر جهانی کووید 19، گروه های مختلفی از اندیشکده های ایالات متحده یک کارزار تهاجمی برای تشدید تنش های نظامی با ایران و تشدید تحریم ها به راه انداخته اند. این اعمال فشارها در حالی است که بسیاری از ناظران درباره تاثیرات تحریم ها بر افزایش آمار قربانیان بیماری در ایران هشدار داده اند. اندیشکده های پیشرو در این تلاش ها یعنی بنیاد دفاع از دموکراسی ها و موسسه کارآفرینی آمریکایی بی هیچ وقفه ای در حال انتشار بیانیه ها، اسناد تحقیقاتی، فیلم ها و خوراک خبری بوده اند. آنها به طور مستقیم دولتی را خطاب قرار داده اند که نشان داده آماده است مطابق خواسته آنها عمل کند.

در حدود یک ماه و نیم پس از آن که سازمان بهداشت جهانی کووید 19 را یک بیماری همه گیر جهانی اعلام کرده، بنیاد دفاع از دموکراسی ها 56 مقاله، مصاحبه، پادکست و فیلم در وبسایت خود قرار داده که یا از ایران چهره ای شیطانی ارائه یا آن را بازیگری بد در منطقه توصیف و ایالات متحده را به اقدام علیه آن ترغیب کرده است. اگرچه جریان انتشار مداوم اطلاعات ضدایرانی توسط این موسسات اتفاق جدیدی نیست، اما تمرکز آنها بر ایجاد بحران کووید 19 برای پیشبرد مقاصدشان اتفاق تازه ایست. برای نمونه، در مطلبی به تاریخ 14 آوریل اینگونه استدلال شده که بحران امکان «تغییر نظام» در ایران را تقویت کرده چون از اعتبار جمهوری اسلامی کاسته و به خشم مردم از شیوه مدیریت بحران دولت افزوده است. این تئوری اثبات نشده که زجر عمومی به قیام علیه دولت می انجامد، از مدت ها پیش به عنوان توجیهی برای اعمال مجازات های آمریکا علیه مردم ایران از طریق تحریم ها به کار برده شده و تنها به افزایش فقر و مرگ زودرس مردم عادی انجامیده است. با این حال، بنیاد دفاع از دموکراسی ها با انتشار مطالب گسترده ادعا می کند که ایالات متحده نباید طی همه گیری مجازات ها را کاهش دهد.

لازم به ذکر است که این بنیاد که در سال 2001 به عنوان یک سازمان حامی اسرائیل شروع به کار کرده، توسط میلیاردرهای طرفدار آن تامین مالی می شود. مارک دوبوویتز، مدیر عامل این بنیاد، در ویدیویی به تاریخ 27 مارس ادعا کرد: «مردم ایران می دانند که اکنون زمان اشتباهی برای تخفیف در مجازات هاست.» اما در حقیقت، جامعه پزشکی در ایران به ترامپ التماس می کرده تحریم ها را تسهیل کند تا امکان ورود لوازم و تجهیزات حیاتی پزشکی که کمبود آنها به افزایش آمار قربانیان کرونا انجامیده است، وجود داشته باشد. اگرچه کالاهای بشردوستانه روی کاغذ از تحریم ها معاف هستند، اما شبکه شدیدالحن و پیچیده تحریم ها شرکت ها را از معامله با ایران باز می دارد.

هدی کاتبی، یکی از سازماندهندگان جامعه ایرانی و آمریکایی همراه با کارزار نه به جنگ، می گوید: «نقشی که بنیاد دفاع از دموکراسی ها ایفا می کند، کاملا ویرانگر است. اظهارات آنها از تمایلشان به کمک به مردم ایران حکایت دارد، اما آشکارا در تضاد با این اظهارات عمل می کنند.»

بنیاد دفاع از دموکراسی ها در این کارزار تنها نیست. موسسه کارآفرینی آمریکایی (امریکن اینترپرایز) که میلیون ها دلار از موسسات کُخ و همچنین شرکت هایی مانند اکسون موبیل دریافت می کند، کارزاری برای مقابله با فعالان خواستار رفع تحریم ها راه اندازی کرده است. یاسمین طائب، مشاور ارشد سیاست گذاری در تقاضا برای پیشرفت می گوید: «بنیاد دفاع از دموکراسی ها و موسسه کارآفرینی آمریکایی همواره به دنبال سیاست های جنگ طلبانه بودند. بنیاد دفاع از دموکراسی ها در زمان دولت باراک اوباما علیه توافق هسته ای ایران شکایت تنظیم کرد و به طور کلی با استفاده از دیپلماسی در برخورد با ایران به یک دلیل اساسی مخالف است: هر گونه روابط آمریکا با ایران را به ضرر روابط آمریکا با اسرائیل می بیند و سابقه حمایت از تشدید تنش ها صرفا با هدف تشدید تنش را نیز دارد.» او می افزاید: «تفاوت بین بنیاد دفاع از دموکراسی ها و موسسه کارآفرینی آمریکایی این است که موسسه کارآفرینی آمریکایی یک سازمان برجسته محافظه کار است که از حمله جورج دابلیو. بوش به عراق در سال 2003 حمایت کرد. اما موسسه کارآفرینی آمریکایی امروز در رابطه با ترغیب به جنگ علیه ایران چنین نقشی ایفا نمی کند و این نقش توسط بنیاد دفاع از دموکراسی ها ایفا می شود.» یک مساله قابل توجه در هیئت امنای موسسه کارآفرینی آمریکایی حضور چهره هایی مانند دیک چنی، معاون رئیس جمهوری در دولت بوش، و شماری از روسای شرکت ها مانند کریستوفر بی. گالوین، مدیر عامل پیشین موتورولاست.

اگرچه موسسه کارآفرینی آمریکایی به پررنگی بنیاد دفاع از دموکراسی ها ایفای نقش نمی کند، اما چندان ساکت هم نیست. 26 سازمان 20 مارس بیانیه ای را منتشر و از رئیس جمهوری ترامپ، استیو منوچین و مایک پومپئو، وزرای خزانه داری و امور خارجه، درخواست کردند که تحریم های فلج کننده علیه ایران را تسهیل و به مردم این کشور در مقابله با بیماری کرونا کمک کنند. موسسه کارآفرینی آمریکایی در مخالفت با این درخواست از طریق رسانه ها اقدام کرد. مایکل روبین، محقق مقیم موسسه کارآفرینی آمریکایی، 24 مارس با انتشار مقاله ای در واشنگتن اگزماینر تحت عنوان «تحریم های ایران را حتی برای بیماری کرونا لغو نکنید» درخواست تسهیل تحریم ها را محکوم کرد.

حمایت موسسه کارآفرینی آمریکایی از تحریم ها نیز مانند رویکرد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، از تلاش برای رویارویی نظامی ناشی می شود. برخی در موسسه کارآفرینی آمریکایی این مساله را مطرح می کنند که «بازیگران بد» مانند ایران سعی در استفاده از بحران شیوع کووید 19 دارند و از این رو، ایالات متحده نیز باید همین کار را انجام دهد. در میانه یک بحران جهانی بی سابقه، آنهایی که خود را «نگهبان نظم» جهانی می خوانند، به دنبال جنگ، مرگ و ویرانی بیشتر هستند. طائب از تقاضا برای پیشرفت می گوید: «این رویکرد بسیار منزجر کننده است چرا که ما درباره یک بیماری همه گیر جهانی صحبت می کنیم که جان صدها هزار نفر را گرفته است. ما در مورد مرگ افراد بی گناه صحبت می کنیم.»

منبع: در این زمان ها (این دیز تایمز) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تحریم های ترامپ علیه ایران جنگ طلبان در آمریکا بنیاد دفاع از دموکراسی ها امریکن انترپرایز خطر رویارویی نظامی آمریکا و ایران تنش ها بین واشنگتن و تهران حامیان اسرائیل در آمریکا لابی گری اسرائیل در واشنگتن علیه تهران


( ۳ )

نظر شما :