وزیرخارجه قطر خواستار توافق امنیتی مشترک در خاورمیانه شد

۰۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۹۸۹۶۸۶ سرخط اخبار

ایرنا- ویر خارجه قطر با تاکید بر اینکه هر کشوری بر اساس حق حاکمیتی می‌تواند اقدامات و تصمیمات خود را عملی سازد، خواستار دستیابی به یک توافق امنیتی بین کشورهای خاورمیانه شد.

به نوشته روزنامه القدس العربی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر شب گذشته (چهارشنبه شب) در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اظهار داشت، قطر با عربستان وارد گفتگو شد اما این گفتگوها در ژانویه گذشته بدون دلیل متوقف شد.

وی با بیان اینکه دوحه از هرگونه تلاش برای حل و فصل بحران خلیج فارس (بین محور سعودی و قطر) استقبال می کند، گفت، عربستان، امارات، بحرین و مصر از دو سال پیش قطر را به اتهام حمایت از تروریسم تحریم کرده اند اما قطر این اتهامات را تکذیب  و این کشورها را به تلاش برای خدشه وارد کردن به حاکیمت خود و تجاوز به تصمیمات ملی و مستقل آن متهم کرد.

این مقام قطری همچنین تاکید کرد، سیاست ثابت کشورش در قبال کشمکش ها و درگیری ها مبتنی بر حل مسالمت آمیز آن با حمایت نهادهای مرتبط با سازمان ملل است و اکنون توافق امنیتی بین کشورهای خاورمیانه را خواستار است.

وی به جزییات این توافق امنیتی اشاره ای نکرد.

اظهارات این مقام قطری در حالی است که چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از ژوئن ۲۰۱۷روابط خود را با قطر قطع  و خواسته هایی را مطرح کردند؛ برخی از این خواسته ها عبارتند از قطع ارتباط با ایران و قطع کمک به گروههای که به اعتقاد این کشورها تروریستی هستند، اما  قطر این خواسته ها را رد کرده است.

کویت از زمان این اختلافات، نقش میانجی بین دو طرف را داشته است.

کلید واژه ها: قطر و عربستان سعودی


نظر شما :