لاریجانی: کشورهای آسیایی امنیت پایدار منطقه را در گرو همکاری با ایران می‌دانند

۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۸۸۲۰۲ سرخط اخبار

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گرایش کلی کشورهای آسیایی به این سمت است که با همکاری ایران امنیت پایداری در منطقه به وجود بیاید.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که برای شرکت در مجمع عمومی مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده بود، امروز (یکشنبه ۲۴ آذرماه)  پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس مجالس کشورهای آسیایی  از سوی تهران ابداع شده است که جلسات آن در کشورهای مختلف برگزار می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به نقش و آینده آسیا چنین اجلاسی مستمراً در حال پیشرفت است، به طوری که اعضای آن نسبت به سال های گذشته فعال‌تر شده اند.

وی اظهار داشت: از موضوعات مهم اجلاس مجمع مجالس آسیایی این بود که دنیای امروز احتیاج به چندجانبه گرایی دارد و باید از ظرفیت قطب های مختلف که یکی از آنها آسیاست، استفاده شود.

لاریجانی با اشاره به مباحثی که در دوازدهمین مجمع مجالس آسیایی شکل گرفت، گفت: محور اصلی اجلاس، همگرایی  کشورهای آسیایی بود.

وی عنوان کرد: کشورهای حاضر در این اجلاس نسبت به سال های گذشته همسنخ تر و به یکدیگر نزدیکتر شده اند و  هر چند فرمت ها یک شکل نیست، اما دریافته اند که از نظر اقتصادی باید با هم کار کنند و برای ایجاد امنیت در منطقه از ظرفیت ها استفاده کنند، از این رو گرایش ها به یکدیگر نزدیکتر شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی در ترکیه اظهار داشت: درباره همکاری های اقتصادی با رئیس مجلس ملی ترکیه صحبت هایی انجام شد که نشان می داد نگاه ها مثبت است. همچنین  راه های گسترش این  همکاری های  اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که دو طرف باید پیگیر آن باشند.

رئیس قوه مقننه، رایزنی در مسائل منطقه ای  با توجه به نقش آفرینی ایران و ترکیه را دیگر محور گفت و گو با رییس مجلس ملی ترکیه توصیف کرد و افزود: همچنین از این فرصت یک روزه برای دیدار با روسای مجالس برخی کشورهای  حوزه خلیج فارس که دوست ما هستند، استفاده شد و مذاکراتی  در زمینه اقتصادی و همین طور برخی مسائل منطقه ای  با آنها صورت گرفت.

وی تاکید کرد: گرایش کلی این اجلاس این است که با همکاری ایران، امنیت پایدار در منطقه به وجود بیاید.  بر همین اساس کشورهای عضو، رفتار آمریکایی ها را در مورد نادیده انگاری  ایران  نمی پذیرند و به بیان های مختلف می گویند که باید روابط نزدیک امنیتی و اقتصادی با ایران داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید از این ظرفیت استفاده  و ظرفیت ها را به نحو احسن فعال کرد.

کلید واژه ها: علی لاریجانی


نظر شما :