ربیعی: روحانی درباره پالرمو تصمیم می‌گیرد

۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۶۹۱۸ سرخط اخبار

سخنگوی دولت درخصوص اختلاف نظر دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد الحاق به کنوانسیون پالرمو، گفت: رئیس جمهور پس از اخذ مکاتبات و تصمیمات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات و مصوبات جلسه امروز هیأت وزیران، اظهار داشت: یکی از مصوبات امروز لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی تا دو هزار هکتار بود.

وی افزود: از دیگر لوایح که امروز به دولت آمد لایحه حمایت از سهامدار خرد بود. تحریم موجب این شده که بازار را بیشتر کنترل کنیم این باعث شده برخی شاخص‌های خارجی را دستخوش تغییر کند اما برای کنترل داخلی مورد اهمیت بود.

سخنگوی دولت در خصوص دستگیری روح الله زم سرشبکه رسانه معاند آمدنیوز، گفت: من هیچ اعتقادی به این ندارم که آمدنیوز یک رسانه بود، ساحت رسانه را از باج نیوزهای تروریست‌ها باید جدا کرد. او کسی بود که در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می کرد و خود اسراییلی‌ها هم به این اذعان داشتند.

ربیعی ادامه داد: این فرد در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کرد و در اخباری که تهیه می‌کرد یک درصد واقعیت غیر قابل انکار و 99 درصد دروغ وجود داشت و با این کار آبروی افراد را می‌برد. حالا من کاری به آموزش های تروریستی و تهیه کوکتل مولوتوف او را ندارم. او اساس کار خود را بر افشا گری دروغ گذاشته بود و بزرگترین خیانت را به اهالی رسانه و کلماتی مثل دموکراسی، رسانه و آزادی کرد.ما آمدنیوز را حتی یک شبکه اجتماعی آزاد نمی‌دانیم. 

وی تاکید کرد: نباید دستگیری مدیر کانال آمدنیوز مورد قضاوت و موجب اتهام زنی شود، من از اطلاعات سپاه بابت دستگیری این فرد تشکر می‌کنم.

سخنگوی دولت با بیان این که ما برای مخالفان خود که آرمان گرایی دارند احترام قائلیم تصریح کرد: آمد نیوز را نباید در ردیف این رسانه‌ها قرار داد. اقدام آمد نیوز برای فروپاشی ذهنی جامعه بود. از این جهت حتما کسانی که به آزادی و شرافت قلم می‌زنند خوشحالند.

وی بیان داشت: موضوع دستگیری این فرد نباید زمینه اتهام زنی جدیدی را فراهم کند که البته در چند روز گذشته برای چند نفر این اقدام رخ داد. ما باید از قضاوت‌های تند پرهیز کنیم و اجازه دهیم اطلاعات سپاه موضوع را دنبال کند.باز هم تاکید می‌کنم باید از اتهام زنی و گمانه زنی خودداری شود. دستگیری این فرد موجب شد که ساحت پاک اصحاب رسانه از وجود تروریست‌های آبرو پاک شود. 

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص اختلاف نظر دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد الحاق به کنوانسیون پالرمو، گفت: رئیس جمهور پس از اخذ مکاتبات و تصمیمات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم می‌گیرد.

وی درباره‌ آخرین وضعیت تحقیقات درمورد حمله به نفتکش ایرانی بیان داشت: حدس زده می‌شود یک رژیم و یک دولت در این کار دست داشتند ولی باید اطمینان کافی به دست بیاوریم. این شلیک می‌توانست از روی شناورها هم باشد ولی هر دولتی پشت این موضوع است ما قطعا اجازه نمی‌دهیم که به ما لطمه بزند. کشتی باید به ایران برسد تا کارشناسان نظامی آن را بررسی دقیق کند. ولی حمله کننده پاسخ مناسبی دریافت خواهد کرد.

ربیعی درباره موضع دولت در قبال ایراد شورای نگهبان به تشکیل وزارت بازرگانی بیان داشت: شورای نگهبان از این لایحه ایراد گرفته است و آن را رد نکرده است. اما اکنون مجلس تعطیل است. در این زمینه نگرانی نداریم چون  شورای نگهبان فقط ایراد گرفته است و این ایراد قابل رفع است.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران چه راه حلی برای رفع تنش‌ها در شمال سوریه دارد؟ گفت: ما نگرانی کشور ترکیه را برای مرزهای خود درک می‌کنیم اما راهکار ، نظامی نیست ما علاوه بر درک نگرانی ترکیه  نگران زندگی و امنیت برادران و خواهران کرد هم هستیم.

ربیعی تصریح کرد: اکنون مردم منطقه بیشتر احساس می‌کنند که آمریکا قابل اتکا نیست. خروج آمریکا از شمال سوریه نباید موجب جنگ و آوارگی کردها شود. ما مخالف یک جانبه گرایی بوده و معتقدیم باید عملیات متوقف شود. گفت‌وگوهای طرفین آغاز شده و توافق آستانه اجرا شود و ارتش سوریه امنیت مرزهای خود را آن طور که ترکیه مد نظر دارد تامین کند. دراین زمینه هم اعلام کرده‌ایم آماده همکاری‌ها هستیم.

ربیعی درباره‌ آمادگی برای مقابله با هجوم ملخ‌ها به ایران گفت: ما در مورد قبلی در این زمینه هم موفق عمل کردیم و قطعا بر اساس تجارب قبلی خود این بار هم اقدام می‌کنیم.

وی در مورد طرح فرانسه برای احیای برجام خاطر نشان کرد: ما تحت تحریم‌ها هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت و شرایط ما همان شرایط گذشته است. البته با هر طرحی که حقوق ما تضمین کند در هر قالبی که باشد مشکلی نداریم. ما مشکلی نداریم که ژاپن یا کشور دیگری هم اضافه شود. اما باید تضمین شود که نفت خود را آزادانه بفروشیم و پول آن را به کشور وارد کنیم. و تحریم‌ها هم برداشته شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که هدف‌گذاری دولت در اشتغال‌زایی چگونه انجام می‌شود؟ تصریح کرد: در دوران تحریم مجدد جهت‌گیری دولت برای اشتغال به سمت خدمات، خدمات مولد و صنایع است که در اثر تحریم‌ها واردات آن‌ها کمتر انجام می‌شود. اشتغال روستاییان افزایش یافته و به 25 درصد رسیده است و ما متناسب با شرایط تحریم سیاست‌های اشتغال را دنبال می‌کنیم که یکی از این سیاست‌ها جلوگیری از ریزش نیروی کار در شرایط تحریم است.

وی درباره اهداف تشکیل کارگروه مبارزه با پولشویی، خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی مثل بانک‌ها، بیمه و اوراق بهادار در این کارگروه حضور دارند و سازمان‌های اطلاعاتی هم برای مبارزه با پولشویی کمک می‌کنند. ما کشور قربانی تروریسم بوده و تأمین مالی تروریسم به زیان ما است. باید تمام راه‌ها و حتی بخشنامه داخلی دستگاه‌ها کنترل شود تا از این راه با پولشویی مقابله کنیم. هدف این کارگروه نیز مبارزه با پولشویی است.

ربیعی درباره مصوبات جلسه امروز هیات دولت نیز تصریح کرد: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی بررسی شد و تا 2000 هکتار به این منطقه اضافه شد، البته قرار است این منطقه مجدد در شورای عالی مناطق آزاد بحث شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحث ما برداشتن موانع کسب و کار و ارتقای رتبه ایران در کارآفرینی و کسب و کار است که لوایح مربوط به بهبود فضای کسب و کار یعنی لایحه حمایت از سهامداران خرد و اصلاح برخی مواد قانون تجارت در دستور کار است.

ربیعی اضافه کرد: ما معتقدیم حقوق سهامداران خرد بیشتر تضییع می‌شود و حمایت از آن‌ها سطح سرمایه‌گذاری خرد در بازار سرمایه را افزایش داده و سرمایه‌گذاران خارجی نیز در این موارد تضامین بیشتر قانونی را دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: شاخص‌های ما در بهبود فضای کسب و کار بهتر شده است و تحریم‌ها هم موجب کنترل بیشتر بر صادرات و واردات شده است. قیمت‌گذاری در شرایط تحریم ممکن است برخی شاخص‌های بین‌المللی ما را دچار تغییر کرده باشد، ولی برای اداره کشور لازم بود. خود این لوایح هم به افزایش شاخص‌های بین‌المللی ما کمک می‌کند.

کلید واژه ها: کنوانسیون پالرمو


نظر شما :