پوتین: سوریه باید عاری از هر نیروی نظامی خارجی شود

۲۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۸۶۸۲۱ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر لزوم خروج نظامیان خارجی از سوریه، گفت اگر در صورت درخواست دمشق نیروهای روس نیز این کشور را ترک می کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (شنبه) خواستار خروج تمام نیروهای نظامی خارجی از سوریه شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» پوتین با بیان اینکه سوریه باید عاری از هر نظامی خارجی شود، گفت: «اگر دولت آتی و قانونی سوریه بگوید که حضور نیروهای هوافضای روسیه در این کشور دیگر لازم نیست، آنها نیز این کشور را ترک خواهند کرد».

وی همچنین تاکید کرد قانون خروج نظامیان خارجی از سوریه باید برای تمام طرف‌های دخیل در این کشور اجرا شود و استثناء نداشته باشد.

پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با درخواست برای آغاز روند مذاکرات بین ترکیه، دولت سوریه و شبه‌نظامیان کُرد، از آمادگی مسکو برای میزبانی این گفت‌وگوها خبر داد.

رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی این کشور در شمال شرق سوریه با اسم رمز چشمه صلح خبر داد. این عملیات در حالی امروز وارد چهارمین روز خود شد که وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای مدعی شد شهر «رأس‌العین» به تصرف نیروهای عملیات‌کننده درآمده است. (جزئیات بیشتر)

ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول بیش از ۲۳۰ کیلومتر و عرض ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان دو میلیون ۳۰۰ هزار آواره سوری ساکن ترکیه ایجاد کند.

دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

کلید واژه ها: ولادیمیر پوتین سوریه


نظر شما :