نقاط ضعف جنگنده های امریکایی باوجود هیاهوهای بسیار

خلبان های «اف-۵» ایرانی از پس «اف-۳۵» های امریکایی برمی آیند

۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۶۷۰۷ آمریکا خاورمیانه انتخاب سردبیر
در میانه تشدید تنش ها بین تهران و واشنگتن که بعضا به دلیل تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به خروج یک جانبه از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران است بوده است، نیروهای مسلح ایالات متحده طیف گسترده ای از کشتی ها، هواپیماها و سایر سلاح ها را در خاورمیانه مستقر کرده اند. زرادخانه آمریکایی در منطقه جت های جنگنده رادار گریز «اف-۳۵» را نیز شامل می شود که اگر تنش ها شدت بگیرند و به مواجهه نظامی بینجامند، با نیروی هوایی ایران از جمله برخی از قدیمی ترین جت های جنگنده فعال در جهان درگیر می شوند.
خلبان های «اف-۵» ایرانی از پس «اف-۳۵» های امریکایی برمی آیند

نویسنده: دیوید اَکس

دیپلماسی ایرانی: در میانه تشدید تنش ها بین تهران و واشنگتن که بعضا به دلیل تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به خروج یک جانبه از توافق هسته ای سال 2015 ایران است بوده است، نیروهای مسلح ایالات متحده طیف گسترده ای از کشتی ها، هواپیماها و سایر سلاح ها را در خاورمیانه مستقر کرده اند. زرادخانه آمریکایی در منطقه جت های جنگنده رادار گریز «اف-35» را نیز شامل می شود که اگر تنش ها شدت بگیرند و به مواجهه نظامی بینجامند، با نیروی هوایی ایران از جمله برخی از قدیمی ترین جت های جنگنده فعال در جهان درگیر می شوند.

در نگاه اول به نظر می رسد که ایرانی ها که از جت های جنگنده رده «اف-4»، «اف-5» و «اف-14» متعلق به حدود 4 دهه پیش استفاده می کنند، در برابر جت های جنگنده جدید آمریکایی که از پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی در جهان به شمار می روند، بختی برای پیروزی ندارند. اما تاریخ و رزمایش های اخیر نشان می دهند که شیوه پرواز خلبان های ایرانی با هواپیماهای قدیمی می تواند به شکست خلبان های آمریکایی جت های جنگنده جدید بینجامد. برای نمونه، جت های جنگنده اف-35 اگرچه جدید هستند، اما لزوما در عملکرد هوایی یک ستاره به شمار نمی روند. در سال 2015 یکی از افرادی که از آزمایش های اف-35 اطلاع داشت گزارشی را افشا کرد که محدودیت های این جنگنده در مانورهای هوایی در برابر اف-16 را نشان می داد. در این گزارش، یک خلبان درباره پرواز آزمایشی خود با اف-35 نوشته است: «اف-35 از نظر قدرت وضعیت خوبی ندارد. سرعت بلند شدن آن از زمین نامناسب است و کمبود انرژی در سرعت گیری به مرور زمان افزایش می یابد.» او در ادامه گزارش 5 صفحه ای خود آورده است: «قابلیت های پرواز در محدوده ترکیبی (20 تا 26 درجه که زاویه حمله به شمار می رود) نه قابل احساس بود و نه مطلوب.» این خلبان در ادامه به این مساله اشاره می کند که یک خلبان اف-35 از درگیری نزدیک با خلبان دشمن هیچ سودی نخواهد برد: «هیچ دلیل قانع کننده ای برای جنگ در این منطقه وجود نداشت.»

افشاگری های این خلبان مهر تاییدی بر تصورات دیرینه بسیاری از ناظران درباره اف-35 است. در حالی که ویژگی هایی همچون قابلیت گریز از رادار و سنسورهای قوی می توانند این جنگنده را در مواجهه با شلیک موشک دور برد در برتری قرار دهند، اما این هواپیماها در درگیری نزدیک به سختی دوام می آورند. اگر یک خلبان ایران در مواجهه اولیه با اف-35 دوام آورد و این جنگنده را در رویارویی مستقیم درگیر کند، احتمالا خلبان ایرانی پیروز خواهد شد و جایزه او هم یک اف-35 خواهد بود. لازم به ذکر است که در نیروی هوایی ایران شمار جنگنده هایی که به ویژه در چنین مواجهه ای برتری دارند، زیاد است. یکی از نمونه ها در این زمینه، ببرهای اف-5 ساخت آمریکا هستند. فرانچسکو چیریچی، خلبان پیشین نیروی دریایی ایالات متحده که خلبان اف-5اس در نقش دشمن بوده، در سال 2019 در مقاله ای برای «وار زون/منطقه جنگی» در مدح قابلیت های این هواپیما نوشته است: «ببر تمیز و سبک است؛ فقط یک ایم-9 (نوعی موشک حرارت یاب کوتاه برد هوا به هوا) و غلاف تله متری در نوک باله ها وجود دارد و گاهی اوقات یک مخزن سوخت مرکزی. جنگنده به راحتی رقابت اول را پشت سر گذاشت. اف-5 یک جفت موتور و باله است. همه چیز خیلی ساده بود.»

اف-5 از نظر ایرودینامیک همواره یکی از جنگنده های موسوم به دسته سه خواهد بود، در حالی که اف-35 و اف-22 از جنگنده های دسته پنج هستند. این جنگنده در قیاس با جت های مدرن، قدرت و سرعت کمتری دارد، کند است و در پرواز پایدار به شدت کم می آورد و لازم به ذکر نیست که قابلیت گریز از رادار ندارد و تنها مزیتش اندازه کوچک بودن آن است. اما اف-5 با یک سری تغییرات کوچک می تواند به یک هواپیمای تهدیدآمیز با قابلیت های بالا تبدیل شود. جدیدترین به روز رسانی های این جنگنده رادارهای اسکن الکترونیکی، دنده خوب، خاشه و رهاساز خاشه و یک سیستم نشانه گذاری موشک های هدایت مادون قرمز در کلاه ایمنی است. یک ببر تا این اندازه مجهز می تواند تهدیدی جدی برای سوپر هورنت ها و اف-35اس باشد.

ایران مدت ها پیش به روز رسانی ناوگان اف-5 خود را آغاز کرده است، اگرچه پیش بینی می شود که این به روز رسانی ها شامل جدیدترین حسگرها و تغییرات در کلاه ایمنی نباشند. با این حال، حتی در شرایط یکسان هم اف-5 ها به رغم قدیمی بودنشان باز هم می توانند در برابر اف-35 ها به برتری برسند چرا که این جنگنده ها به خلبانان خود در مواجهه نزدیک برتری می دهند. به طور قطع، خلبان های اف-35 با آگاهی از محدودیت های هواپیماهای خود، همه تلاششان را برای خودداری از درگیری در مواجهه نزدیک به کار خواهند گرفت. در چنین شرایطی، خلبان های ایرانی مجبور خواهند شد برای آمریکایی ها کمین کنند تا بتوانند آنها را به درگیری در فاصله نزدیک وا دارند. اما با توجه به مزیت قابل توجه اف-35 ها از نظر سنسورها و رادار گریزی، پیاده سازی این استراتژی برای ایرانی ها بسیار دشوار خواهد بود.

منبع: نشنال اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: احتمال مواجهه نظامی ایران و آمریکاجنگنده های اف-5قابلیت رادارگریزی اف-35


( ۱۳۰ )

نظر شما :

علی ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۶
از دیپلماسی ایرانی بعید است این خزعبلات. سطح مطالب سایت شما خیلی افول داشته است. متاسفم
نام ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۵
این مقاله کاملاً درست است. اف 35 های آمریکایی در داگ فایت بسیار ضعیف هستند و به سادگی توسط عقابان تیزپرواز ایران شکار خواهند شد. دقیقاً به همین دلیل است که آمریکا اف-35 را (برخلاف اف22) به هر کشوری بتواند میفروشد. در واقع اف35 یک آشغال پرزرق و برق و گرانقیمت است.
احسان ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۷
جالب است که تحلیل خود آمریکایی ها هم در مورد نقاط ضعف خود خزعبلات نامیده می‌شود لابد نویسنده تجربه کمتری در هوانوردی از کامنت گذار محترم دارند در مورد ابزار مهم این نیست که شما چه ابزاری داشته باشید مهم آن است که به چه شکل از تمام پتانسیل آن استفاده کنید و آن را به روز رسانی کنید به عنوان نمونه عربستان بهترین تجهیزات نظامی را دارد اما توان استفاده از تمام امکانات آنها را ندارد همچنین تمامی جنگنده‌های دنیا در اصول طراحی یکسان هستند اما در متور بدنه و تجهیزات الکتریکی متغییر هستند و البته مشکل این است که به قول تمامی اساتید نظامی اگر از عده و تجهیزات دشمن آگاهی کامل ندارید وارد جنگ نشوید مشکل آمریکا همین عدم شناخت کامل و توانایی های عجیب ایرانی ها است که آنها را نگران میکند
وطن ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۷
چرند محضه..و واقعا بیشتر شبیه تمسخر اف ۵تا تمجیدازان
رضا ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۲:۴۰
ای بابا فازتون چیه خداوکیلی ملت پدرشون دراومده زیر فشار اقتصادی شما فکر تقابل تکنولوژی ۶۰سال پیش با تکنولوژی الان هستین شما بهتره بجای اینکه بنز رو با پیکان مقایسه کنید بفکر معیشت مردم باشید که دارن با چه بدبختی زندگی میکنن.
علی۸۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۰
بسیار مقاله احمقانه ای بود . متاسفم براتون...
ممد ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۹
زشته اینکارها، نوشتن دروغ اصلا کار خوبی نیست، شاید برای نا اشنایان جذاب باشه اینها ولی کسانی که فرق موشکها و رادارهای تجهیزات ایران و امریکا رو می دونند اصلا از دیدن این مقاله ها نگاه خوبی نسبت به شما نخواهند داشت. تجهیزات نظامی ما بدنه های ضعیف و غیر استاندارد دارند فقط لازمه کشتی خودمون که با برخورد به موانع دو قسمت شد رو ببینید یا جوشکاری جلوی هواپیمایی که تازگی رئیس جمهور سوارش شده بود. وطن رو دوست داریم ولی مست شدن در رویای برتری نظامی رو نه.
homan ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۲:۰۳
مثل این است که بگیم یک پراید حتی تقویت شده قابل برابری ار نظر قدرت و فناوری با یک خودروی روز اروپایی یا امریکایی است! ایا یک جنگنده نسل پنجم قابل قیاس با نسل سوم است؟ باید قبول کنیم تنها سیستم بازدارنده ای که کشور دارد قدرت موشکی است
هاشم کلوچی ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۴:۲۹
مثل این میمونه بگیم پراید با بوگاتی درگ کنن و پراید برنده بشه. خنده داره. تازه اگه پراید هم تقویت بکنه و به هر موتوری که نهایت قدرت سرعت بهش بده. ایا میتونه با بوگاتی برابری کنه. خخخخخ بماند که اف 35 یک هواپیمای نسل 5 و واقعا عالیه و اف 22 رپتور هم یک شاهکاره بزرگ. و همیشه در درگیریها هواپیماهای رهگیری و نبرد نزدیک و رادارگریز با هم در عملیات شرکت میکنن . شکی نیست ایران هیچ برتری هوایی نداره. بماند که همون اف 5 ساخت امریکا و از تکنولوژی قدیمی استفاده میکنن و مال 40 سال پیش هستند و اصلا معلوم نیست برای درگیری اماده باشن یا نه که اکثرا به مشکل کمبود قطعات و کلا فرسوده هستند. چرا ایران انقدر دوست دارید قوی نشون بدید بعد یهو تو جنگ واقعی نه لفظی شکست بخوره کی جوابگو هست. ایران فقط تو صنعت پهباد و موشکی اونم چندین قدم پایینتر از کشورهای قدرتمند این تسلیحات هست و حرفی برای گفتن جولوی کشور مثل امریکا قطعا نخواهد داشت. به قول بچه ها جوجه رو اخر پاییز میشمارن. اقتصاد خراب موج نارضتیتیها و عدم حضور مردم در جنگی که احتمالا اتفاق خواهد افتاد. بازم ایران پیروز این جنگه؟ خخخخ
محمد حسین ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۵:۳۱
امیدوار باشیم که سیاست گزاران دفاعی به چنان اخباری دلخوش نباشند! گفتنی است که حتا روس های با وجود راه انداختن تبلیغات ئر سروصدای درباره ی سوخو57 در جایی که مجلات تخصصی در کار باشد ادعا نمی کنند که سوخو57 یک چالش حیاتی برای اف 34 است بماند که هیچ گاه به قیاس سوخو57 در برابراف22 و یا ادعای توانایی چالش سازی سوخو57 در برابر اف22 ندارند و تمام بحث آنها در برشمردن نسل ئنجم هواگردهای نظامی روسی تنها و تنها جا گرفتن نسل ئنجم جنگنده های روسی به ویژه سوخو57 در قاب مجموعه ای از پدافند هوایی لایه به لایه است تا بتواند بخشی از خلا پدافند هوایی در برابر اف35 را پر کند! حتا نمی گویند سوخو57 می تواند تمام خلا پدافند هوایی در برابر نسل پنجم جنگنده های آمریکایی را به خوبی و تمام و کمال پرکند! و ما به چنین مطالبی دلخوش هستیم! در جایی که حتا پیشرانه ای اف5 در همان محدوده ی پنج ساله ی نخستی که از تولید آن می گذشت جایش را به نسل نوینی از پیشرانه های جت داد و از رده خارح دانسته شد! از رادار اسکن الکترونیک نوشته شده است! رادار اسکن الکترونیک قابل نصب بر روی سازه ی اف 5 به هیچ روی نمی تواند برد عملیاتی کارآمدی حتا در قیاس با رادار اصلی اف4 داشته باشد! آن هم راداری (رادار اف4) که سال ساخت ان به بیش از نیم قرن پیش می رسد! چه برسد که قابلیت برآورد نیازهای جنگ هوایی در برابر نسل پنجم هواگردهای نظامی را داشته باشد! از سوی دیگر نسل پنجم هواگردهای نظامی متکی به سنسور های خود در مواجه با تهدید های برد بلند هستند و موتورهای آنها خنک کننده دارد پس موشک های حرارتی برد متوسط و برد بلند در برابر آنها هیچ کارایی ندارد چه برسد به موشک های حرارت یاب برد کوتاه و نسل پنجم جنگنده های آمریکایی با تکیه بر رادار گریزی و رادارهای برد بلند با قابلیت اسکن بر روی باندهای ترکیب و کشف هدف از فاصله بیش از دویست و پنجاه کیلومتر هدف را در برد بالایی حتا بیش از دویست کیلومتری هدف می گیرد و توانایی آن را دارد که هدفش را در فاصله 150کیلومتری نابود کند!
حسن ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۲
یک حرفی بزنید که لااقل خودتون باورش کنید.
Iran ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۴
این بدونید که امربکا با تمام سیستمهای جاسوسی که تو دنیا داره ازه ماهواره گرفته تا ....بهتر از همه میداند که با چه قدرتی طرف هست اگر ایران مثل عراق افغانستان بود خیلی زود این جنگ به راه میفتاد پس قدرت ایران بزرگ وا مردان دلیرش رو دستکم نگیرید پس بدانید که اگر امریکا حمله کند درختان کشورش برای ساخت تاووت کم خاهد امد زنده باد ایران و ایرانی
محسن. ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۳
متاسفم که نویسنده این مقاله مردم را احمق فرض کرده. جالبه تکنولوژی 60 سال پیش آمریکا و نه خودمون را به رخ آمریکا میکشیم.
محمد ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۰
واقعا برای اونهایی که چوب امریکا رو به سینه میزنند متاسفم.
شهسراب ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۱
با سلام، تاریخ را که ورق بزنیم میبینیم بزرگترین و مجهزترین ارتش ها وقتی دشمن را دست‌کم گرفته و دچارغرور شدن بسختی شکست خوردن! یکی از سیاستهای جنگی آمریکا آینه که از طرق مختلف سعی در ضعیف نشان دادن خودش میکنه تا حریفش را دچار خودبزرگ بینی کنه و مثل بادکنک بادکنه و سپس . . .بنظر من در شرایط فعلی پیروزی ما مقابل آمریکا تقریبا امری محاله. باید کمی واقع بین بود .همه ما وطنمان رادوست داریم و ویرانی اون را نمیتونیم ببینیم.
حمید ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۸
از دیپلماسی ایرانی بعید بود که چنین مقاله ی سطحی رو چاپ کنه
زیتون ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۱۶
مثل اینکه شبکه سیا در ایران هنوز بدجوری دست و پا می زنه تا واقعیت را وارونه جلوه بده(سایت دیپلماسی) .....کیل مارک ام کیو فور را زدن روی سامانه سوم خرداد بعد شما سراغ اف 5 را از ایران می گیرید.....دارید به خودتون روحیه می دید دیگه .....اگه ایران می تونه موشکهای کروزش را با مواد ضد رادار از دید رادارهای آرامکو عربستان پنهان کنه مسلما با همین مواد می تونه اف 5 هاش را هم نامرئی کنه .....پس اسمش اونوقت اف 5 نیست ....جت کوثر هست....
اسماعیل ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۱
یک وطن پرست باید به کشور خودش ایمان داشته باشه آمریکا کیلو چنده سلاحهای آمریکا را در عربستان دیدید.کار درعمل خودشو نشان میده اگر باخدا باشی وانقلابتو پشتیبانی کنی پیروزی .اونهایی هم قدرت آمریکا را به رخ می کشند ّبنشینند و شرمندگی خودشون و ببینند.یا علی
بنده خدا ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۷
عزیزان اولا این مقاله تقریبا یک ماه پیش مجله نشناس اینترنت منتشر کرده و تازه چند روز سایتها ما ترجمه کردند پس تحلیل نویسندگان ما نیست دوم استراتژی کشور بعد از جنگ آمریکا و صدام که ناوگان هوایی به روزی داشت تغییر و موشک وپهباد به درستی تغییر کرد جنگ کلاسیک هوایی یک اولویت برای ایران نیست .سوم نیروهای هوایی ایران منظور پرسنل جزو بهترینها هستند حتی اگر به گذشته ام نگاه کنید نیروهای که در خود شان تعلیم می دادند ایرانی ها جزو بهترین بودند والبته هستند در جنگ تسلیحات بخشی از جنگ است
محمد ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۴
واقعا متاسفم برای کسانی که فقط بلدند قدرت دفاعی کشورمونو به تمسخر بگیرند ودچار خود تحقیری اند وبه خودشون حق می دند تو هر چیزی نظر کارشناسی بدند شما سرنگون شدن پهپاد پیشرفته امریکایی توسط سامانه بومی سوم خرداد رو ندیدید شکار هواپیمای ار کیو هفتاد رو ندیدید
قدرت ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۷
در تمام زمینه ها به روز شویم تا با خلبان های شجاع ایرانی از نظر تجهیزات و کنترل آنها نسبت به آمریکا سرتر و برتر شویم ،ما هیچی کم نداریم و واقعا می توانیم پس به فکر جنگنده ای نسل جدید باشیم نه تنها جنگنده بلکه ناو ،ناوچه ،موشک ،سلاح ،مهندسی عملیات و رزمی و ...تا کم نیاریم از هر نظر به روز شویم حقیقت این است نه چیزی دیگر
اون یکی زیتون ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۰
اف 5 های ایران همشون سیستم شناسایی دوست از دشمن دارن .....اف 35 اگه زیاد بهش نزدیک بشه ممکنه هدف یکی از آتشبارهای سوم خرداد بشه که در دره ای یا شکاف زمین پنهان شده ...الان فقط شما می تونید ادعا کنین اف 35 هاتون رادارهای دارن که 30 متر زیر زمین را می بینه....وگرنه هرچی بگید حرف مفته.....لذا از این به بعدبهتر است خلبان های اف 35 تون مودبانه با خلبانان اف 5 ایران کل کل کنن......
محمد ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۱
اف۳۵ رو شکست دادن با اف۲۲ ک با امسال نزدیک به ۲۱ ساله قدرتمند ترین جنگنده جهانه میخوایین چیکار کنین
محمد حسین ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | ۰۵:۰۲
جناب احسان اینگونه تحلیل های به قول شما «...تحلیل خود آمریکاییی ها...» حتا می تواند ابراز نظرهایی مشکوک باشد بماند که اگر مقاله ی پیش رو را با کمی حوصله بخوانید در آخرین خط می خوانید که نوشته است:« خلبان های ایرانی مجبور خواهند شد برای آمریکایی ها کمین کنند تا بتوانند آنها را به درگیری در فاصله نزدیک وا دارند. اما با توجه به مزیت قابل توجه اف-35 ها از نظر سنسورها و رادار گریزی، پیاده سازی این استراتژی برای ایرانی ها بسیار دشوار خواهد بود.‌« در این گفتگویی نیست که بی تردید نیروی هوایی ایران عزیزمان باید به شکل جدی نوسازی بشود و به نسل های نوین هواگرد مجهز بشود! البته تاکنون مهمترین داشته ی نیروهای مسلح ایران همانا توانای این نیروها در جنگ آوری بوده است ولی به دلیل ضعف جدی جنگ افزاری و به روز نبودن مولفه های پایه ای در داشتن جنگ افزار به روز، متاسفانه چنان توانایی که قابل ستایش هم هست از ضعف استراتژیکی شکننده بودن به دلیل ضعف جنگ افزاری به حقیقت در رنج است! نمونه چنین وضعیتی البته در تاریخ ایران پیشینه دارد! ارتشیان ایران زمین در دوران شاه اسماعیل صفوی هم شجاعت بی مانندی داشت و هم جنگ آوران بی مانند و به حقیقت زبده ای بودند ولی در برابر جنگ افزارهای پیشرفته ی دشمن با آن همه شهامت و زبده بودن در جنگ آوری همگی ارتشیان ایران زمین به شهادت رسیدند و آن شد که در نبرد چالدران رخ داد! به این وضعیت می گویند شکنندگی توان نظامی و بی تردید بهترین وضعیت آن می بود که ارتش ایران دچار شکنندگی توانایی نظامی آن گونه که در آن نبرد رخ داد نمی بود! هرچند نتیجه ی نبرد چالدران دشمن را چنان ترساند که خبر راه افتادن نیروی تازه نفسی از حدود مرکزی ایران آنان را به عقب نشینی واداشت، ولی چنانچه ارتش ایران در آن دوران دارای جنگ افزارهای بروز می بود بی گفتگو با آن شجاعت و جنگ آوری بی مانندشان می توانست برای دورانی طولانی دشمن را به عقب براند و چه بسا دیگر دشمن در آن هنگامه هوس دوباره تاختن به ایران را تا ابد از سر بیرون می کرد! پس داشتن جنگ افزار به روز نیازی بی تردید و لاجرم بایسته است! از سوی دیگردرباره ی این مقاله نکته هایی هست: این حقیقت دارد که اف پنج و حتا نمونه ی مهندسی معکوس ایران از روی آن به هیچ روی قابلیت جنگ برابری با نسل چهارم هواگردها (برای نمونه اف4) را ندارد! چه برسد به هماوردی با نسل پنجم هواگردها که به هیچ روی چنین هماوردی متصور نیست! از سوی دیگر خلاف تصور شما به هیچ روی چنین نیست که آمریکا اف 35 را به هر کشوری بفروشند! به گونه ای که به تقاضای خرد این نسل از جنگنده ها از سوی هند و برزیل و حتا پاکستان پاسخ رد داده اند! و هنوز درخواست کره جنوبی هم بی پاسخ مانده است و گاه گفته می شود که همچنان در دست بررسی دانسته می شود! در شورای همکاری خلیج فارس تاکنون تقاضای امارات بی پاسخ مانده است و بنا شدهاست نمونه ای با سنسورهایی که خودشان می دانند به عربستان فروخته بشود که هنوز این مورد بر روی کاغاذ مانده است!حتا همه ی اف35 هایی که به اعضای ناتو فروخته خواهد شد یکسان نخواهد بود و اف سی و پنج هایی یکسانی به همه اعضا فروخته نخواهد شد برای نمونه اف سی و پنج سفارشی هلند سنسورهای مورد نظر هلندی ها را دارد! شما نوشته اید: «تمامی جنگنده‌های دنیا در اصول طراحی یکسان هستند اما در متور بدنه و تجهیزات الکتریکی و...و...» این یک سره اشتباه است! زیرا مهمترین ویژگی در طراحی هواگردهای نسل چهار و نیم(4+) به بعد در طراحی نوین آیرودینامیک این نسل هواگردها بوده است که افزون بر افزایش چشم گیر برآ نیروی پیشرانه به وزن همچنین سبب کاهش چشم گیر مقطع بازخورد موج های راداری از سوی هواگردهای نظامی شده است و البته با توجه دست آوردهای محاسباتی نوین در دانش ریاضی بود سبب شد تا پیشرانه هایی با بهره وری خیلی بالاتر و بی نیاز به پس سوز برای دست یابی به شتاب بالا ساخته بشود این نسل هواگردهای جنگی به توانایی بالاتری با داشتن طراحی نوین آیرودینامیکی رسیده است و در نسل4++ مواد جاذب رادار به ساخت سازه های هواگردهای جنگی هم افزوده شد که آنها را از دید سازه ای به جایگاهی یک سره متفاوت از نسل های پیشین هواگردهای جنگی رساند! در کنار این ویژگی ها سامانه های دیجیتالی و سنسورهای دیجیتالی هم افزوده شد و نسل پنجم پدید آمد! در جایی که مهمترین مولفه ی نسل4+ در اف پنج که آخرین نمونه های آن نسل سوم دانسته می شود که داشتن طراحی نوین آیرودینامیکی است به هیچ دیده نمی شود! بماند که پیشرانه ی اف پنج در همان نیم دهه ی پس از تولید با آمدن نسل نوینی از پیشرانه ها از رده خارج دانسته شد زیرا نسیت برا نیرو به مصرف سوخت آن یک فاجعه است. در تبلیغات در ایران برای نمونه ی مهندسی معکوس اف پنج گفته می شود که آن هواگرد برابر با نسل چهارو نیم است که به دلیل طراحی آیرودینامیکی آن به هیج روی آن نمونه های مهندسی معکوس شده را نمی تواند در رده ی نسل چهار و نیم دانست! به روشنی باید گفت که هرچند اجرای آن پروژه ی مهندسی معکوس به دلیل دست آوردهای پایه ای آن برای رشد فن آوری و صنعت کشورمان اهمیت حیاتی دارد ولی با تمام بروز رسانی ها اف پنج در آن مهندسی معکوس با هم به دلیل ایرادات سازه ای و مشکل پیشرانه نمی تواند نیازهای ایران را برآورده کند! و باید به فکر دست یابی به هواگردهای نوین بود! حتا ایده ی خرید سوخو سی و یا جی ده چینی برای امروز دیگر کارایی بایسته را ندارد و ایران اگر نتواند هواگردهای به روز غربی را بدست بیاورد کمینه ی کار باید مصرانه به فکر خرید سوخو57 آن هم با تولید لیسانس در کشورمان باشد!