در ادامه مباحثات درباره حمله به تاسیسات نفتی سعودی

ارتش ایران بسیار پیشرفته تر از تصورات عمومی است

۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۶۵۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
درباره قدرت تجهیزات نظامی ایران گمانه زنی های متعددی وجود دارد، اما حملات اخیر به تاسیسات آرامکو در خاک عربستان سعودی نشان می دهد که موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین ایران از آنچه تصور می شده، پیشرفته تر هستند.
ارتش ایران بسیار پیشرفته تر از تصورات عمومی است

نویسنده: جیسون رضا جورجانی

دیپلماسی ایرانی: 19 هدف در تاسیسات پالایشی آرامکو در عبقیق و میدان نفتی خوریس در تاریخ 14 سپتامبر 2019 در یک حمله هوایی دقیق هدف گرفته شدند. این حملات به از بین رفتن نزدیک به نیمی از قابلیت تولید نفت عربستان سعودی انجامیدند که به معنای 5 درصد از نفت خام در بازار جهانی است.

حوثی های یمن که سال هاست هدف جنگ فرقه گرایانه و نسل کشی سنی های سعودی علیه جامعه شیعی خود قرار گرفته اند، مسئولیت حملات را بر عهده گرفته و مدعی شده اند که با استفاده از 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین این حملات را انجام داده اند. اما به سختی می توان باور کرد که این گروه شیعه متحد با ایران توانایی به پرواز درآوردن چنین هواپیماهای بدون سرنشین پیچیده ای را تا میانه خاک عربستان سعودی داشته است. به علاوه، تصور اینکه 10 هواپیمای بدون سرنشین به سمت 19 هدف جداگانه شلیک کرده اند هم دشوار است. تجزیه و تحلیل های بیشتر نشان می دهد که به همه این اهداف از زاویه ای شلیک شده که می توانسته از خاک ایران یا عراق با استفاده از موشک های کروز صورت گرفته باشد. این احتمال وجود دارد که هواپیماهای بدون سرنشین صرفا برای رد گم کنی استفاده شده بودند. با این حال، اینکه حوثی ها مسئولیت حمله را بر عهده گرفته اند، احتمال اینکه این عملیات پیچیده «پرچم دروغین» نو محافظه کاران باشد را از بین می برد. (عملیات پرچم دروغین به عملیات هایی گفته می‌ شود که توسط نهادهای نظامی، شبه نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به گونه ‌ای انجام می ‌شود که این تصور به وجود آید که گروه‌ ها یا کشورهای دیگری این عملیات ها را انجام داده‌ اند.)

تحلیلگران اطلاعاتی در ابتدا این احتمال را مطرح کردند که منشاء این حملات در جنوب عراق بوده است، جایی که در آن اخیرا نیروهای حشد الشعبی یا همان گروه های شبه نظامی شیعه وابسته به تهران اعلام کرده اند که در پاسخ به حملات هوایی اسرائیل تصمیم به ایجاد نیروی هوایی مختص خود را دارند. در شب حمله کویتی ها عبود یک هواپیما ناشناس از حریم هوایی خود را شاهد بوده اند که از عراق یا حتی ایران پرواز کرده بوده است. ایالات متحده که در عراق حضور قابل توجه و قابلیت های ردگیری دارد، 16 سپتامبر به عراقی ها اطلاع داد که حملات از کشور آنها صورت نگرفته و حریم هوایی عراق در جریان این حملات نقض نشده است.

در هر صورت، این واقعیت که به رغم گذشت چند روز از این حملات هنوز هیچ مدرک مستدلی درباره مسیری شلیک وجود ندارد، نشان می دهد که عامل این حملات چه موشک بوده باشد و چه هواپیماهای بدون سرنشین، با موفقیت از رادار عربستان سعودی و احتمالا رادارهای دیگر کشورها گریخته اند. مسیر پرواز و حملات احتمالا از طریق اطلاعات محرمانه آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده با قابلیت شناسایی ماهواره ای بازسازی خواهد شد. به هر حال، لازم به ذکر است که از جمله تجهیزات و سخت افزارهای نظامی که عربستان سعودی از ایالات متحده خریداری کرده، رادارهایی بوده که کل حریم هوایی پادشاهی سعودی را پوشش داده است. این بدان معناست که عملیات به اندازه ای پیشرفته بوده که هر کسی که مسئول آن بوده توانسته همه شکاف های موجود در پوشش راداری سعودی را شناسایی کند و هواپیماها یا موشک ها را از فاصله صدها کیلومتری از همین شکاف ها هدایت کند و آنها را به اهداف مورد نظر برساند. اگر آنطور که آمریکایی ها و سعودی ها مدعی هستند، واقعا ایران مسئول این عملیات بوده باشد، حملات به تاسیسات آرامکو توانایی نظامی ایران در مواجهه با یکی از توانمندترین نیروهای مسلح در جهان را نشان می دهند.

یک احتمال دیگر هم وجود دارد: ایران موفق شده هواپیماهای رادار گریز، چه دارای خلبان و چه بدون سرنشین، بسازد که به موشک ها با قابلیت هدف گیری دقیق مجهز هستند. از چند سال پیش شایعاتی درباره هواپیماهای رادارگریز غیرمتعارف ایران از جمله برخی گمانه زنی ها درباره استفاده از این هواپیماها در توقیف شماری از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی و اسرائیلی که بدون آسیب به زمین نشستند و مهندسی معکوس شدند، وجود داشته است. ایران جدای از اینکه یکی از بهترین طراحان هواپیماهای بدون سرنشین در جهان به شمار می رود، یکی از کشورهای انگشت شمار پیشرفته در حوزه جنگ افزاری سایبری است تا حدی که توانسته از هواپیماهای غیر متعارف خود برای به زمین نشاندن هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و اسرائیل استفاده کند.

منبع: راشا اینسایدر / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: حملات به تاسیسات نفتی سعودی توانایی نظامی ایران حوثی های یمن


( ۲۸ )

نظر شما :

علی ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۸
شما فلن برین سهم دریای خزر با رودخونه هیرمندو بگیرین.