آمریکا در پی چه پاسخی است؟

تلاش واشنگتن و ریاض برای کشاندن پرونده آرامکو به شورای امنیت

۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۱ کد : ۱۹۸۶۳۳۳ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد زیدآبادی در یادداشتی می‌نویسد: با این حال، تقریباً غیرممکن است که شورای امنیت جواز حمه نظامی متقابلی را به آمریکا و متحدان آن علیه ایران بدهد. شورای امنیت در صورت پذیرش اعتبار اسناد و مدارک احتمالی سعودی‌ها حداکثر ممکن است تا صدور قطعنامه‌ای در جهت محکومیت ایران پیش برود.
تلاش واشنگتن و ریاض برای کشاندن پرونده آرامکو به شورای امنیت

نویسنده: احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی که اظهارات مبهم و ضد و نقیض دونالد ترامپ در باره چگونگی واکنش آمریکا به حمله علیه تأسیسات نفتی عربستان، ناظران و تحلیل‌گران را سردرگم کرده، مارک اسپر، وزیر دفاع دولت او از بررسی تمام گزینه‌ها برای پاسخ به این حملات خبر داده است.

تا کنون مشخص شده که گزینه مورد نظر آمریکا، اقدام یکجانبه آن کشور به صورت یک حمله متقابل نظامی به ایران نخواهد بود. بنابراین، آمریکا در پی نوعی عملیات چند جانبه از سوی ائتلافی از کشورها برای پاسخ به حمله علیه تأسیسات نفتی عربستان است.

در این میان، دولت بریتانیا به صراحت اقدام دسته‌جمعی را توصیه کرده و عربستان نیز با دعوت از سازمان ملل برای مشارکت در تحقیقات مربوط به شناسایی منشأ و عامل حملات، ظاهراً همین راه را برگزیده است.

با این حساب، احتمالاً آمریکا و بریتانیا و عربستان درصدد گشودن پای سازمان ملل به ماجرا هستند و علاقمندند از طریق شورای امنیت کار خود را پیش ببرند.

شورای امنیت سازمان ملل اما در سال‌های اخیر به ندرت در باره موضوعی بین‌المللی به اجماع رسیده؛ بویژه که بین اعضای شورا، از جمله چین و روسیه از یک طرف و آمریکا و متحدان غربی‌اش از طرف دیگر، اختلافات اساسی در باره نظم بین‌الملل بروز کرده است.

بدین ترتیب ،کشاندن ماجرا به شورای امنیت ممکن است صرفاً اتلاف وقت تصور شود به خصوص که پکن و مسکو تمایلی به تشدید فشارها علیه ایران ندارند.

با این همه، در موضوع خاص حمله به تأسیسات نفتی عربستان داستان با موارد دیگر تا اندازه‌ای تفاوت دارد. چین و روسیه هر دو با عربستان روابط دوستانه و نزدیکی دارند و چینی‌ها به طور مشخص اقتصادشان به جریان آزاد نفت از کشورهای عرب منطقه گره خورده است.

بنابراین، این دو کشور با هر گونه تحرکی که ثبات سیاسی عربستان را به مخاطره اندازد و یا جریان صدور نفت را مختل کند؛ به شدت مخالف‌اند.

بدین جهت، هر گونه موضع‌گیری شورای امنیت در باره نوع پاسخ به عملیات موشکی و پهپادی علیه صنایع نفت عربستان، قابل پیش بینی نیست و روند رویدادها بستگی به میزان اعتبار و محکمه‌پسندی اسناد و مدارکی دارد که سعودی‌ها به کمک کارشناسان سازمان ملل بتوانند در مورد ادعایشان مبنی بر دخالت ایران در حملات، به شورای امنیت ارائه کنند.

با این حال، تقریباً غیرممکن است که شورای امنیت جواز حمه نظامی متقابلی را به آمریکا و متحدان آن علیه ایران بدهد. شورای امنیت در صورت پذیرش اعتبار اسناد و مدارک احتمالی سعودی‌ها حداکثر ممکن است تا صدور قطعنامه‌ای در جهت محکومیت ایران پیش برود.

این اقدام البته شکست دیپلماتیک سنگینی برای جمهوری اسلامی تلقی خواهد شد و از نقطه نظر سیاسی، نشانه انزوای بین‌المللی آن به شمار خواهد رفت. در عین حال چنین قطعنامه‌ای دست آمریکا و متحدانش را برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی و حتی در صورت لزوم نظامی علیه تهران باز خواهد گذاشت. در واقع هدف اصلی عربستان و آمریکا از کشاندن احتمالی پرونده به شورای امنیت نیز همین است.

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و عربستان آرامکو شورای امنیت سازمان ملل


( ۱۱ )

نظر شما :

سعیدی ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۰
بسیار حساب شده و با برنامه حرکت میکنند متاسفانه
حسین کاظمی ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۷
آمریکا با این کار مقداری از آتش بن سلمان را فروخواهد نشاند این برای همه بهتر است و فرصتی به اعراب خواهد داد تا راهکاری برای برون رفت از این بن بست پیدا کنند , برای ایران نیز بهتر خواهد بود خواسته یا ناخواسته پرونده یمن را در سطح سازمان ملل میتواند به پیش ببرد آنچه , مسلم است در نهایت ایران برش کافی بدون پشتیبانی روسیه و چین در سازمان ملل نخواهد داشت باید دید اینبار چون سنوات قبل مسکو و پکن به ایران از پشت خنجر خواهند ضد و یا از حق وتو ی خود استفاده خواهند نمود .
م. ایرانی ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۶
به نظر می رسد که این یادداشت بیشتر نمایانگر آرزوی نویسنده ی محترم باشد تا واقعیات عینی. بغسر از رژیم آمریکا هیچ کشور دیگری _ حتی خود سعودی ها! _ ایران را به دست داشتن در عملیات تدافعی یمنی ها مستقیما متهم نکرده. لذا نه جلسه ی شورای امنیتی در کار خواهد بود و نه حتی اگر در کار باشد ارتباط مستقیمی به ایران خواهد داشت.
ابراهیم قدیمی ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۰
غرب برای عربستان وشیخ نشینان جنوب ایران اشک تمساح میریزد. علاقمند به بلعیدن ان بگونه اقتصادی است و هم زمان اشک هم میریزد. غرب از اینکه عربستان توسط نیروی داخلی وخارجی لیبی بشود هراسی ندارد که هیچ خوشحال هم میشود. حساب های بانکی اش را میبندد واجازه میدهد تا قیام قیامت با هم بجنگند. کاری که خود اعراب در کشورهای دیگر از روی نادانی انجام دادند.دشمنان قسم خورده اعراب این چنین نکردند که خود اعراب با هم کردند. من در حیرت هستم که مصر با فرهنگ چرا چنین سکوت مرگ اوری را میکند.زمانی که مصر با اسرائیل به صلح رسید وسلاحهای زیاد از منابع جدید خرید در این فکر رفتم که این سلاح ها را دیگر برای چه میخواهد؟ حد اقل یا از صلح استفاده کند یا از جنگ.میلیاردها سلاح فروخته شده به عربستان با عدم کارائی در مقابل چند بهپاد بشکل اسباب بازی توسط جوانانی علاقمند به دفاع از سرزمین ومردم خود در مقابل تهاجم خارجی. نقشه شکار عربستان است با حیله بر دام افکندن او در مسئله مطمئنا قابل حل توسط مذاکره یمن. یمن طعمه بدام افکندن عربستان وتحول مطلوب در عربستان است.مطمئنا عربستان منافع خود در هم اهنگی نیروهای داخلی خود وهمزیستی با کشورهای منطقه ونه در ایجاد تنش ودر گیری درمنطقه و حمایت کشورهای هزاران مایل فاصله با خلیج فارسجستجو کند.مرحوم رفسنجانی جمله ای فراموش نشدنی بیان کردند.شیخ به حساب بانکی ات نگاه میکنند. شیخ به سود ارامکو نگاه میکنند. با توجه به حساب بانکی وسودها حرف میزنند ونقشه میکشند وفروشنده امد ورفت میکند.مطمئنا عربستان تنش های داخلی بسیارعمدهای هم دارد.کشوری که سیستم حکومتی ان از ال سعود در حال تبدیل شدن به ال سلمان است.ایا دخالت غرب در کشور ال سعود حمایت از ال سلمان در مقابل ال سعود نیست؟ من فکر میکنم ایران یک کشور میشناسد بنام عربستان سعودی ومسائل داخلی انها به خودشان بستگی دارد.محمد ابن سلمان با ایجاد تنش و قربانی مردم یمن میخواهد ال سعود را به ال سلمان تبدیل کند.عربستان نه ال سعود میماند ونه ال سلمان میشود. عربستان صحنه منازعات واتش زبانه کشیده از صنایع قابل احتراق سریع ان خواهد شد.دل شما بحال منطقه نمیسوزد بحال خودتان بسوزد. تصورمن ان است که عمان و وزیر امور خارجه عمان شخصیت مناسبی برای میانجیگری در حل مشکلات بین یمن وعربستان وکشورهای دیگر منطقه است.
ابراهیم قدیمی ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۵:۲۲
شما ماتیس راست را بخاطر می اورید.او جوانی بود که حدود بیست سال پیش هواپیمای کوچک خود را از هلسینکی پرواز داد ودر میدان سرخ مسکو پس از گذشتن از سد های دفاعی انچنانی اتحاد شوروی سابق در میدا سرخ مسکو فرود اورد. برخی عقیده بر این است که یکی فقط یکی از وقایعی که باعث تغییرات در اتحاد شوروی شدهمین عمل دنیس راست بود.برخی اتفاقات وحرکات یونیک ومبتکرانه ویرانگر تفکرات قدیمه است.حرکتی که توسط حوتی های یمن در هدف قرار گرفتن سایت های نفتی عربستان توسط هواپیماهای بی سرنشین بسیار کوچک و شبیه اسباب بازی صورت گرفت که مطمئنا مواظبت های دقیقی با سیستم های دفاعی میلیاردی مواظبت میشد انجام گردید از ان نوع حرکت ها بود.امریکا وعربستان ومتحدان انها این پدیده وحرکت را بایستی حرکتی نو و اموزنده تلقی کنند.گرچه با عث تخریب وزیان مال شندولی زیان انسانی نداشت. تخریب عقیدتی ان بیشتر از انواع تخریب های دیگر باید شده باشد.اتحاد شوروی از دنیس راست چیزی یاد گرفت ایا امریکا وعربستان از حوتی ها چیزی یاد میگیرند.
پارسی ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۷
درود بر جناب زید ابادی ، تحلیل بسیار بجاو درستی بود.